NOTAT
Dato:
12. december 2005
Kontor:
Integrationskontoret
J.nr.:
2005/5009-25
Sagsbeh.:
HMO
Fil-navn:
Høringssvar.notat
Notat om høringssvar fra UNHCR vedrørende forslag til lov om ændring af integrati-
onsloven og udlændingeloven (Integrat ionskontrakter, erklæring om integration og
aktivt medborgerskab, skærpede betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse,
uddannelsespligt for unge nyankomne udlændinge, sygeopfølgning over for syg
e-
meldte introduktionsydelsesmodtagere m.v.)
UNHCR understreger i deres høringssvar af 1. december 2005 behovet for at sikre, at en
nedsættelse af ydelser og iværksættelse af andre sanktioner som forudsat i de f oreslåede
foranstaltninger ikke får en uforholdsmæssig kraftig virkning for flygtninge, som ofte til hører
samfundets mest udsatte grupper. Selv om UNCHR har forstået, at de fleste af de foreslåe-
de foranstaltninger gælder for flygtninge, andre udlændinge og danske statsbo rgere på den
samme eller lignende måde, er UNHCR bekymret for, om den praktiske gennemfø relse af
foranstaltningerne kan få en uforholdsmæssig kraftig virkning for flygtninge. Det vil derfor bl i-
ve påskønnet, hvis der foretages en regelmæssig vurdering af disse virkninger, og hvis de n-
ne vurdering deles med UNHCR.
UNHCR stiller det spørgsm ål, om ikke anvendelse af muligheden af at inddrage kontant-
hjælpen til en ægtefælle, som ikke har haft ordinær beskæftigelse i 300 timer i løbet af en 2
-
årig periode, vil give anledning til et afsavn.
Integrationsministeriet og Beskæftigelsesministeriet skal hertil bemærke , at regeringens for-
slag til nye regler på kontanthjælps- og starthjælpsområdet om sygedagpengeopfølgning,
uddannelsespligt og kravet om 300 timers beskæftigelse gælder for alle, dvs. at der gælder
samme regler for flygtninge, andre udlæn dinge og danske statsborgere.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget om de nye regler på kontanthjælp sområdet i større grad
kan omfatte udlændinge og i mindre grad danske statsborgere, idet en større del af udlæ n-
dinge, herunder udenlandske kvinder, modtager kontanthjælp.
Det er imidlertid afgørende, om forslaget varetager et sagligt formål, herunder om forslaget
kan medføre den ønskede styrkelse af udlændinges integration på arbejdsmarkedet. Det er
regeringens opfattelse, at de foreslåede tiltag vil føre til øget integration på arbejdsmarkedet.
Kravet om 300 timers ordinært arbejde efter 2 år på kontanthjælp er en videreførsel af en a l-
lerede gældende regel om, at kommunen kan vurdere, at en ægtefælle er reelt hjemmeg å-