Kommentarer fra FN’s Flygtningehøjkommissær vedrørende udkast til ændring   af den danske integrationslov, udlændingelov, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik I   lyset   af   de   foreslåede   lovændringers   komplekse   karakter   og   de   n   forholdsvis   korte   frist   til kommentarer  vil  UNHCR  fokusere  på  nogle  få  generelle  problemer,  som  UNHCR  anser  for  særligt vigtige for flygtninge, snarere end på bestemte foreslåede bestemmelser. UNHCR  værdsætter  forslagenes  formål,  for  så  vidt  som  de  sig ter  mod  at  forbedre  integrationen  af flygtninge  ved  at  opfordre  til  og  fremme  muligheden  for  ordinær  beskæftigelse  og  ved  at  forbedre uddannelsen,  og  UNHCR  finder  de  danske  myndigheders  store  indsats  for  at  opnå  disse  formål prisværdig. UNHCR  har  bemærket    sig,  at  en  række  af  de  foreslåede  ændringer  sigter  mod  at  indføre  sanktioner mod personer, der anses for ikke at have gjort en tilstrækkelig stor indsats for at integrere sig eller for ikke at have overholdt de forpligtelser, der er indgået for at fremme  de pågældendes integration. UNHCR   anerkender,   at   en   vellykket   integration   går   begge   veje   og   kræver   en   indsats   både   fra værtslandet og fra de pågældende personer selv, og at sanktioner kan anvendes over for personer, som uden gyldig grund ikke gør den nød  vendige indsats, og over for personer, der ikke overholder indgåede forpligtelser. UNHCR   vil   dog   gerne   mane   til   forsigtighed   mod   at   overvurdere   nytten   af   sanktioner   som   et integrationsværktøj. Sanktioner alene sikrer ikke en vellykket integration. Det pås kønnes derfor, at der i lovforslagene  forudsættes vedtagelse  af positive  foranstaltninger, der sigter mod at lette integrationen og sikrer tildeling af yderligere midler til dette formål. UNHCR er klar over, at det ikke, selv om disse foranstaltninger er beskrevet i lovforslagene i generelle vendinger,  er  muligt  at  udforme  og  gennemføre  konkrete  foranstaltninger,  førend  det  nødvendige budget er blevet godkendt af Folketinget. UNHCR er parat til at diskutere disse foranstaltninger, hvis de  danske  myndigheder  skulle  finde  dette  nyttigt.  Foranstaltningerne  vil  forhåbentlig  være  på  plads  i det øjeblik, hvor sanktionerne begynder at blive gennemført. UNHCR  vil  gerne  understrege  behovet  for  at  sikre,  at  en  nedsættelse  af  ydelser  og  iværksættelse  af andre  sanktioner  som  forudsat  i  de  foreslåede  foranstaltninger  ikke  får  en  uforholdsmæssig  kraftig virkning  for  flygtninge,  som  ofte  tilhører  samfundets  mest  udsatte  grupper.  Selv  om  UNCHR  har forstået,  at  de  fleste  af  de  foreslåede  foranstaltninger  gælder  for  flygtnin ge,  andre  udlændinge  og danske  statsborgere  på  den  samme  eller  lignende  måde,  er  UNHCR  bekymret  for,  om  den  praktiske gennemførelse af foranstaltningerne kan få en uforholdsmæssig kraftig virkning for flygtninge. Det vil derfor blive påskønnet, hvis der fo  retages en regelmæssig vurdering af disse virkninger, og hvis denne vurdering deles med UNHCR.
UNHCR har ligeledes et dybtfølt ønske om at sikre, at sanktioner i form af nedsættelse af ydelser ikke giver  anledning  til  unødige  afsavn  for  de  berørte  persone  r.  I  den  forbindelse  kan  man  stille  sig  det spørgsmål, om ikke anvendelse af muligheden af at inddrage kontanthjælpen til en ægtefælle, som ikke har haft ordinær beskæftigelse i 300 timer i løbet af en 2 -årig periode, vil give anledning til et sådant afsavn. UNHCR  mener  endvidere  ikke,  at  det  er  sandsynligt,  at  integrationen  fremmes  ved  anvendelse  af  en sanktion,   der   består   i   at   udsætte   meddelelsen   af   permanent   opholdstilladelse.   Tværtimod   viser erfaringerne,   at   usikkerhed   med   hensyn   til   muligheden   af   at   forblive   i   værtslandet   modvirker integrationen. Endelig vil UNHCR gerne knytte en kommentar til den såkaldte integrationserklæring. Mens der ikke kan være nogen tvivl om, at flygtninge skal være klar over deres ansvar for at respektere værtslandets love  og  overholde  de  fælles  kerneværdier,  der  er  grundlæggende  for  demokratiske  samfund,  har UNHCR  visse  vanskeligheder  ved  at  se  merværdien  i  denne  erklæring.  Endvidere  skaber  den  måde, hvorpå  dele  af  erklæringen  er  formuleret,  en  formodning  om,  at  udlændinge  ik ke  vil  respektere  visse værdier, der er grundlæggende for demokratiske samfund, eller endda vil begå forbrydelser som dem, der er nævnt i erklæringen. At møde alle med en sådan formodning kan gøre flertallet af de flygtninge, der kommer med en positiv holdning til integration, ugunstigt stemt. UNHCR  vil  gerne  foreslå,  at  den  sidste  paragraf  i  erklæringen  omformuleres,  så  at  den  afspejler,  at fratagelse  af  den  deri  nævnte  flygtningestatus  eller  anden  beskyttelsesstatus  vil  blive  foretaget  i overensstemmelse   med   internationale   menneskeretlige   forpligtelser,   herunder   bestemmelserne   i Geneve-konventionen af 1951 om ophør af beskyttelse, og at det kun er personer, der kan vende tilbage i sikkerhed og med værdighed, der kan tvinges hertil. En  række  af  de  ovennæ vnte  punkter  er  ligeledes  indeholdt  i  konklusionen  om  lokal  integration (Conclusion  on  Local  Integration)  (nr.  104  (LVI)),  som  blev  vedtaget  af  UNHCR’s  eksekutivkomite tidligere i år. Den 1. december 2005