Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 13 af
19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(L89).
Spørgsmål nr. 13:
En anden aktør kan ikke ændre en matchgruppevurdering af den ledige, men
skal henvende sig til kommunen for at få æ ndret den lediges placering. Hvis
den anden aktør ikke mener, at den ledige skal skifte matchgruppe, vil den
ledige derfor ikke blive revurderet hos kommunen. Andre aktører vil m.a.o.
indirekte få ansvaret for at træffe myndighedsafgørelser, der kan påvirk
e den
lediges forsørgelsesgrundlag. Hvilke retsikkerhedsmæssige problemstillinger
medfører dette, og hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre den
lediges retssikkerhed?
Svar:
Ifølge v ejledningen til bekendtgørelse om visitation og det individ uelle kon-
taktforløb gælder, at den anden aktør ikke har kompetence til myndighed
s-
udøvelse, og en anden aktør kan derfor ikke træffe afgørelser, der kan p
å-
lægge den l edige pligter, som umiddelbart kan sanktioneres.
At indplacere en ledig i en matchkategori går ud på at vurdere, hvor langt en
ledig er fra arbejdsmarkedet
g-
hedsudøvelse.
Det afhænger altid af den konkrete aftale mellem myndigheden og den anden
aktør, i hvilket omfang den anden aktør kan og skal for etage matchkategori-
sering. Det foregår altid på myndighedens ansvar, og hvis en ledig ikke er
enig med den anden aktør, vil den ledige altid kunne rette henvendelse til
myndigheden, der har pligt til at påse, om myndigheden er enig med den
vurdering, som den anden aktør har foretaget.
Efter lovforslaget kan det have afledt betydning for en ledig ægtefælles re
t-
tigheder og pligter, om den pågældende er indplaceret i matchgruppe 1 -4 el-
ler i matchgruppe 5, idet personer i sidstnævnte matchgruppe anses for o m-
fattet af undtagelsesbestemmelsen i forslaget til § 13, stk. 9, dvs. at ægtefæ
l-
len anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder, uanset om den pågældende
kan dokumentere 300 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste
24 måneder.
Der vil dog også være en lang række tilfælde, hvor det er uden betydning for
en ledigs rettigheder og pligter, idet kravet om 300 timers arbejde kun stilles
Februar 2006
Vores sag
05-201-127/101-0023