Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 19 af
19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(L89).
Spørgsmål nr. 19:
Det fremgår at lovforslaget, at målgruppen for den sæ rlige indsats over for
personer, der modtager kontanthjælp ell er starthjælp er alle kontant hjælp s-
modtagere, der ikke har modtaget et aktivt tilbud inden for de seneste 12
måneder, og at kommunerne modtager tilskud i forhold ti l deres andel af
denne målgru ppe. En stor del at målgru ppen har allerede i dag ret og pligt til
gentagen aktivering. Hvordan vil ministeren sikre, at tilskudsmodellen ikke
bliver en form for omvendt resultatløn, der bel ø
har levet op til lovens krav om gentagende aktivering?
Svar:
Kommunernes samlede kompensation til udgifter til aktive tilbud er beregnet
med udgangspunkt i den gruppe af kontant- og starthjælpsmodtagere , som
kommuner i dag ikke har pligt til at give gentagne tilbud, dvs. personer over
30 år og med andre problemer end ledighed.
Derved er den samlede kompensation til kommunerne beregnet med ud-
gangspunkt i merudgifter til aktivering for den gruppe af kontant
-
og start-
hjælpsmodtagere , der ikke i dag er omfattet af ret og pligt til gentagen akti-
vering. Samlet set bliver kommunerne altså ikke belønnet for i kke at leve op
til lovens krav.
Midlerne fordeles forholdsmæssigt til kommunerne ud fra deres andel af hele
målgruppen
-årige og uanset om de har probl e-
mer ud over ledighed eller ej. De kommuner, der har flest i målgruppen, får
den største andel af mi dlerne.
Fordelingsprincippet mellem kommunerne er valgt, fordi det sikrer, at pen-
gene går til de kommuner, der har behovet. Det skaber de bedste betingelser
for at få løst opgaven: at få personer, der i lang tid har modtaget offen tlig
forsørgelse, i beskæftigelse.
Februar 2006
Vores sag
05-21-0016/101-0023