Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 22 af 19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L89).

Text Box: Februar 2006

Vores sag
05-21-0016/101-0023


Spørgsmål nr. 22:

Hvordan sikres det, at kampagnen ”Ny chance til alle” får den forventede effekt og ikke drukner i processen omkring udrulningen af jobcentrene i forbindelse med implementeringen af kommunalreformen?

 

Svar:

Modellen for den økonomiske kompensation til kommunerne sikrer, at pengene går til de kommuner, der har behovet, dvs. de kommuner, der har flest i målgruppen får også den største del af kompensationen. Det økonomiske grundlag for indsatsen er altså i orden.

 

For at sikre, at kommunerne i øvrigt kan komme godt fra start iværksættes en række initiativer i forbindelse med ”Ny chance for alle”:

 

Forud for igangsættelse af ”Ny chance for alle” vil der blive udarbejdet materiale til kommunerne om, hvordan initiativet skal håndteres. Materialet vil tage udgangspunkt i erfaringerne fra de kommuner, der i dag mest effektivt håndterer indsatsen, og vil bestå i gode eksempler på, hvordan opgaven kan gribes an.

 

Der iværksættes et udviklingsarbejde, som skal komme med forslag til målrettede jobforløb til brug for ”Ny chance for alle”. Udviklingsarbejdet sker i samarbejde med DA, LO og KL.

 

Der udarbejdes et opfølgningssystem, som gør det muligt såvel lokalt i det enkelte jobcenter som på landsplan at følge indsatsen i ”Ny chance for alle”. Det bliver muligt at korrigere indsatsen på baggrund af målingerne.

 

Endelig bliver refusionssatserne for forsørgelsesudgifter med det fremsatte L89 samtidig ændret, så udgifter i aktive perioder refunderes med 65 pct. mens udgifter i passive perioder refunderes med 35 pct. Herved øges kommunernes incitament til at hjælpe folk ud af offentlig forsørgelse.