Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 22 af 19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L89). |
Spørgsmål nr. 22:
Hvordan sikres det, at kampagnen â€Ny chance til alle†fÃ¥r den forventede effekt og ikke drukner i processen omkring udrulningen af jobcentrene i forbindelse med implementeringen af kommunalreformen?
Svar:
Modellen for den økonomiske kompensation til kommunerne sikrer, at pengene går til de kommuner, der har behovet, dvs. de kommuner, der har flest i målgruppen får også den største del af kompensationen. Det økonomiske grundlag for indsatsen er altså i orden.
For at sikre, at kommunerne i øvrigt kan komme godt fra start iværksættes en række initiativer i forbindelse med â€Ny chance for alleâ€:
Forud for igangsættelse af â€Ny chance for alle†vil der blive udarbejdet materiale til kommunerne om, hvordan initiativet skal hÃ¥ndteres. Materialet vil tage udgangspunkt i erfaringerne fra de kommuner, der i dag mest effektivt hÃ¥ndterer indsatsen, og vil bestÃ¥ i gode eksempler pÃ¥, hvordan opgaven kan gribes an.
Der iværksættes et udviklingsarbejde, som skal komme med forslag til mÃ¥lrettede jobforløb til brug for â€Ny chance for alleâ€. Udviklingsarbejdet sker i samarbejde med DA, LO og KL.
Der udarbejdes et opfølgningssystem, som gør det muligt sÃ¥vel lokalt i det enkelte jobcenter som pÃ¥ landsplan at følge indsatsen i â€Ny chance for alleâ€. Det bliver muligt at korrigere indsatsen pÃ¥ baggrund af mÃ¥lingerne.
Â
Endelig bliver refusionssatserne for forsørgelsesudgifter med det fremsatte L89 samtidig ændret, så udgifter i aktive perioder refunderes med 65 pct. mens udgifter i passive perioder refunderes med 35 pct. Herved øges kommunernes incitament til at hjælpe folk ud af offentlig forsørgelse.