Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 10. februar 2006 Kontor: Integrationskontoret J.nr.: 2005/5009-25 Sagsbeh.: HTB Folketingets Udvalg for Udlændinge - og Integrationspolitik Folketinget Christiansborg 1240 København K Fil-navn: L93/Ændringsforslag Regeringen fremsatte den 30. november 2005 lovforslag nr. L 93 om ændring af  integrati- onsloven og udlændingeloven  (Integrationskontrakter, erklæring om integration og aktivt medborgerskab, skærpede betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse, uddannelse  s- pligt for unge nyankomne udlændinge, sygeopfølgning over for sygemeldte introduktion  s- ydelsesmodtagere m.v.) for Folketinget. Vedlagt sendes i fem eksemplarer ændringsforslag til lovforslag nr. L  93. Rikke Hvilshøj / Susanne S. Clausen
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Ændringsforsl   ag til Lovforslag nr. L 93 af 30 . november 2005 om ændring af  integrationsloven og udlændingeloven (Integrationskontrakter, erklæring om integration og aktivt medborgerskab, skærpede beti  n- gelser for tidsubegrænset opholdstilladelse, uddannelsespligt for  unge nyankomne udlæ n- dinge, sygeopfølgning over for sygemeldte introdukt ionsydelsesmodtagere m.v.). Til § 1 Af ministeren for flygtninge, indvandrere og integration: 1) I den ved nr. 2 foreslåede bestemmelse i § 16 a indsættes som stk. 4: Stk. 4. Vurderer kommunalbestyrelsen, at der er risiko for, at en udlænding, som påbegyn- der en uddannelse efter stk. 3, kan få særlige vanskeligheder ved at gennemføre uddanne  l- sen, skal kommunalbestyrelsen underrette uddannelsesinstitutionen om, at udlændingen er pålagt at påbegynde uddannelsen efter integrationslovens § 16 a. Underretning kan ske uden samtykke.” Bemærkninger Til § 1 Målgruppen for uddannelsesforslaget i lovforslag nr. L 93, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, og be- mærkningerne hertil, er unge nyankomne  udlændinge over 18 år, men under 25 år, som modtager introduktionsydelse, og som kommunalbestyrelsen vurderer vil være i stand til at kunne gennemføre en uddannelse på almindelige vilkår. Disse unge forventes som ud- gangspunkt at kunne klare sig i det ordinære uddannelsessystem på lige fod med andre un- ge og med de muligheder for hjælp og vejledning, som der eksisterer i dag. Det bemærkes, at unge nyankomne udlændinge omfattet af integrationsloven formentlig kun i helt sjældne tilfælde vil have forudsætnin   ger, herunder navnlig dansksproglige forudsæ t- ninger, for at blive optaget på eller gennemføre en relevant uddannelse. Det kan dog ikke udelukkes, at forudsætningerne i enkelte ti lfælde vil være til stede. Uddannelsesforslaget skal ses i sammenhæng med det  tilsvarende forslag i beskæftige l- sesministerens lovforslag nr. L 89. Det er regeringens opfattelse, at der blandt de unge omfattet af uddannelsesforslaget vil væ- re nogle, der f.eks. på grund af sociale og psykiske omstændigheder, vil være i større risiko end andre unge for at frafalde en uddannelse. Det er vigtigt, at også disse unge får de bed- ste betingelser for at gennemføre en udda nnelse.
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København K · T  3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen – når den pålægger en ung at påbegynde en uddannelse – samtidig skal vurdere, om den unge har særlig risiko for ikke at kunne ge n- nemføre uddannelsen. Hvis der er en sådan risiko, forpligtes kommunalbestyrelsen til at u n- derrette den pågældende uddannelsesinstitution. Et tilsvarende ændringsforslag fremsættes til beskæftige lsesministerens lovforslag nr. L 89. Formålet er at støtte disse unge i, at de fastholdes i uddannelse, og at de  – hvis de har valgt en forkert uddannelse – påbegynder en ny uddannelse, inden de falder fra. Det foreslås, at der med underretningen uden nærmere begrundelse oplyses om, at den un- ge forud for uddannelsesstart har været omfattet af et uddannelsespålæg efter integration s- lovens § 16 a. Underretningen bør i overensstemmelse med god forvaltningsskik så vidt m u- ligt ske med samtykke fra den unge. Underretning kan dog ske uden den unges samtykke. Det skal understreges, at de unge begynder uddannelsen på ordinære vilkår, herunder med de muligheder for støtte, vejledning og særlig tilrettelæggelse samt uddannelsesstøtte m.v., som er indeholdt i reglerne om de enkelte uddannelser. I de erhvervsrettede ungdomsuddannelser udarbejdes der ved uddannelsens start en indivi- duel udannelsesplan, som kan justeres undervejs i forløbet, og som skal sikre, at eleven kan gennemføre uddannelsen. Ved udarbejdelsen af plan en og ved justeringen heraf vil der væ- re mulighed for at tilpasse planen til elevens forudsætninger, herunder at yde ekstra støtte og vejledning til elever med særlige problemer. Ved at foretage en underretning er der ved udarbejdelsen af uddannelsesplanen og ved ju- steringen heraf mulighed for i højere grad at tilpasse planen til elevens forudsætninger, he  r- under at yde ekstra støtte og vejledning. Støtten vil f.eks. kunne gå ud på at sikre, at den pågældende i stedet for at falde fra fortsætter umiddelbart  i en anden uddannelse. Undervis- ningsministeriet vil efter gennemførelsen af lovforslaget og beskæftigelsesministerens lo  v- forslag nr. L 89 foretage de nødvendige tilpasninger af reglerne om uddannelsesinstituti o- nernes gennemførelsesvejle dning. Ungdomsuddannelsesinstitutionerne er allerede efter reglerne om vejledning om valg af ud- dannelse og erhverv forpligtet til at underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning om, at den unge 1) er optaget på uddannelsen, 2) ikke er mødt op ved undervisningens begynde l- se, eller 3) står i risiko for eller har afbrudt en uddannelse. Ved indgåelse og ophævelse af uddannelsesaftaler efter lov om erhvervsuddannelser underretter den skole, der foretager registreringen af uddannelsesaftalen eller ophævelsen, desuden Ungdommens Udd annel- sesvejledning herom. Ungdommens Uddannelsesvejledning forudsættes herefter at indgå i et nærmere samarbe j- de med institutionen eller med andre offentlige myndigheder eller institutioner om vejledning om den unges fortsatte uddannelse eller eventuelle beskæftigelse. Undervisningsministeriet vil inddrage de foreslåede lovændringer i kommende ændringer af reglerne om Ungdo m- mens Uddannelsesvejlednings virksomhed.