Holbergsgade 6 · 1057 København  K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Dato: 13. februar 2006 Kontor: Lovkontoret J.nr.: 2005/4000-69 Sagsbeh.: MMI Fil-navn: IU1 Besvarelse af spørgsmål nr.    1 stillet af Folketingets Udlændinge   - og Integrati- onsudvalg til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 7. fe- bruar 2006 (L 94). Spørgsmål: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3. februar 2006 fra Datatilsynet, jf. L 94 – bilag 5.” Svar: Ad høringssvarets punkt 1. Terminaladgang til flyselskabers bookingsystemer Datatilsynet har vedrørende den fore slåede udvidelse af bemyndigelsesbestemmelsen i ud- lændingelovens § 38, stk. 4, anført, at den danske persondatalov som udgangspunkt kun finder anvendelse i forhold til flyselskaber, der er etableret i Danmark. I det omfang det fly- selskab, der er dataansvarlig for bookingsystemet, ikke er etableret i Danmark, men i et an- det EU-land, vil det være det pågældende EU -lands databeskyttelseslovgivning og ikke per- sondataloven, der regulerer spørgsmålet om videregivelse fra bookingsystemet til dansk p o- liti. Integrationsministeriet vil være opmærksomt herpå ved udformning af regler om politiets a d- gang til flyselskaberne bookingsystemer. Datatilsynet har endvidere anført, at flyselskabers bookingsystemer Datatilsynet bekendt i n- deholder såvel følsomme som ikke -følsomm e oplysninger. Flyselskaber underlagt den dan- ske persondatalov er omfattet af et krav om, at deres behandlinger af følsomme persono p- lysnin ger skal anmeldes til og tillades af Datatilsynet, jf. persondatalovens § 50, stk. 1, nr. 1. Scandinavian Airlines System (SAS) er pt. det eneste flyselskab, der har Datatilsynets tilla- delse. Efter Datatilsynets umiddelbare opfattelse vil en terminaladgang for politiet være va n-
Side 2 Holbergsgade 6 · 1057 København  K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk skelig, om overhovedet, forenelig med persondataloven. Det er således muligt, at den be- myndigelse, der lægges op til, reelt ikke vil kunne anvendes. Det fremgår ikke af høringssvaret, hvilke af de omhandlede oplysninger der i relation til pe r- sondataloven må anses for følsomme Integrationsministeriet kan oplyse, at politiet i dag som led i indrejsekontrol kan pålægge f ø- rere af luftfartøjer at afgive en fortegnelse over passagerer og besætning med oplysninger om navn, fødselsdato, nationalitet og rejselegitimation samt sted for passagerers ombor d- stigning.   En adgang til flyselskabernes bookingsystemer vil i modsætning til den gældende ordning give politiet adgang til oplysninger om eksempelvis flybillettens købsdato, udstedelsessted samt betalingsform. Endvidere vil politiet kunne komme i besiddelse af de omhandlede op- lysninger fra et tidligere tidspunkt, og forslaget har til formål at effektivisere politiets vareta- gelse af personkontrollen ved de ydre Schengengrænser. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger (afsnit 8), er der med den for e- slåede bestemmelse ikke tilsigtet nogen fravigelse af persondatalovens regler. Det er derfor forudsat, at politiet alene vil få adgang til oplysninger i bookingsystemerne i det omfang, det efter en konkret vurdering er nødvendigt og sagligt, herunder at adgangen teknisk begræ  n- ses til de oplysninger, det er nødvendigt for politiet at få adgang til. Det fremgår videre, at Integrationsministeriet – inden der fastsættes nærmere regler om pol  i- tiet adgang til bookingsystemerne – vil tage disse spørgsmål op til drøftelse med Datatils  ynet med henblik på at sikre, at etablering af adgang til bookingsystemerne er inden for rammer- ne af persondatalovens regler. Integrationsministeriet vil tage det i høringssvaret rejste spørgsmål op med Datatilsynet i forbindelse hermed. Datatilsynet har endvidere anført, a t man er betænkelig ved forslaget om, at terminaladga n- gen etableres nu alene med henblik på kontrol af ulovlig indrejse, når der samtidigt, som be- skrevet i forslaget, skal overvejes indførelse af adgang for politiet til flyselskabernes bo o- kingsystemer i forhold til politiets opgave med bekæmpelse af grænseoverskridende krimin  a- litet. Hjemlen til sidstnævnte vil i givet fald skulle etableres inden  for strafferetsplejen. Data- tilsynet frygter, at oplysninger indhentet via en eventuel adgang til bookingsystemerne med henblik på indrejsekontrol også vil blive anvendt til bekæmpelse af kriminalitet. Samlet set må Datatilsynet derfor anbefale, at det nøje  overvejes, om det på det nuværende grundlag er hensigtsmæssigt at fastsætte en bemyndigelsesbestemmelse som den   foreslå- ede. Integrationsministeriet kan oplyse, at indførelse af en adgang for politiet til flyselskabe rnes bookingsystemer skal overvejes i forhold til politiets opgaver i forbindelse med bekæ mpelse af grænseoverskridende kriminalitet, og at der i udlæn  dingeloven alene tilvejebringes hjem- mel til at fastsætte nærmere regler om politiets adgang til bookingsystemerne med henblik
Side 3 Holbergsgade 6 · 1057 København  K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk på kontrol af ulovlig indrejse. Tilvejebringelse af hjemmel med henblik på politiets efterforsk- ning af grænseoverskridende krimina litet vil i givet fald skulle ske inden for strafferetsplejen. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger (afsnit 8), vil Integrationsmin i- steriet drøfte spørgsmålet om forholdet til kriminalitetsbekæmpelse med Justitsministeriet, inden den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om politiets adgang til flyselskabernes bookingsystemer udmøntes. Integrationsministeriet finder således, at politiet ikke bør gives adgang til flyselskabernes bookingsystemer som led i indrejsekontrol, før spørgsmålet om forholdet til indhentelse af oplysninger som led kriminalitetsbekæmpelse er afklaret. Integrationsministeriet finder  det imidlertid hensigtsmæssigt  at indføre bemyndigelsesbestemme lsen nu. Ad høringssvarets punkt 2. Udlændinge Infor mations Portalen (UIP) Datatilsynet har understreget, at Udlændingestyrelsen som dat aansvarlig for UIP bør have en vis kontrol med videregivelsen fra portalen, ligesom styrelsen må sørge for, at den tekn i- ske indretning af systemet ikke giver modtagere adgang til flere oplysninger, end hvad der må videregives til dem. Efter persondataloven kan den dataansvarlige ikke lægge ansvaret for videregivelsen fra sig ved at forudsætte, at modtagerne kun indhenter oplysninger i ove r- ensstemmelse med persondatalovens regler. Integrationsministeriet er enigt heri. Som det fremgår at lovforslagets bemærkninger (afsnit 8), er der ikke tilsigtet nogen fravigelse af persondatalovens regler, og Integrationsministeriet vil drøfte med Datatilsynet, hvorledes adgangen til UIP  teknisk kan tilrettelægges for at si kre overholdelse af persondatalovens regler i alle tilfælde . Ad høringssvarets punkt. 3. Indhentelse af oplysninger i indkomstregisteret Forslaget har ikke givet Datatilsynet anledning til bemærkninger. Ad høringssvar  ets punkt 4. Videregivelse fra kommuner Datatilsynet har i forbindelse med forslaget om ændring af udlændingelovens § 9, stk. 5 (hvorefter bl.a. hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, ikke længere er til hinder for familiesammenføring),    og konsekvensrettelsen af kommunernes pligt til at indberette oplysninger om, hvorvidt den herboende har modtaget offentlig hjælp, henledt opmærksomheden på, at  der efter Datatil- synets opfattelse vil være tale om vid eregivelse af oplysninger omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8, hvis det fremgår af kommuners udtalelse, at den pågældende person har modta- get ydelser som f.eks. førtidspensionist eller ansat i et fleksjob.  Det er Datatilsynets umiddel- bare vurdering, at § 8, stk. 3, ikke er opfyldt ved en videregivelse uden samtykke til brug for Udlændingestyrelsens sagsbehandling. Kommunens udtalelse bør således ikke indeho  lde følsomme oply sninger.
Side 4 Holbergsgade 6 · 1057 København  K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.inm.dk Integrationsministeriet er enigt heri og vil – for at sikre, at karakteren af kommunernes udta- lelser i alle tilfælde lever op til reglerne i persondataloven  – tage initiativ til, at kommunerne bliver vejledt herom. Datatilsynet har med hensyn til kommunernes videregivelse af oplysninger om mulige gen- opdragelsesrejser noteret sig, at bestemmelsen alene vil indebære en videregivelse af o p- lysninger om, at et barn har opholdt sig i udlandet i en længere p eriode. Det er tilsynets opfattelse, at hvis der – ud over oplysningen om det tidsmæssige forløb ba  r- net har været væk fra Danmark   – tillige videregives oplysninger om grundlaget for opholdet f.eks. væsentlige sociale problemer i f amilien, mistanke om at barnet er blevet omskåret eller som en del af genopdragelsen er blevet sendt på koranskole, er der tale om videregivelse af oplysninger omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8, som alene kan ske, hvis betingelserne i disse bestemmelser er opfyldt. Da videregivelse – ud over oplysninger om det tidsmæssige forløb   – formentlig vil være i strid med persondatalovens § 8, stk. 3, går Datatilsynet ud fra, at Udlændingestyrelsen i sin anvendelse af loven – herunder ved udsendelse af eventuelt vejledningsmateriale – under- streger, at der alene må indberettes oplysninger om, at barnet har været på et længerev a- rende ophold af en given læn gde. Integrationsministeriet er enigt heri. Som det fremgår af de almindelige bemærkningerne til lovforslaget (afsnit 3.2), er der med den foreslåede bestemmelse ikke er tilsigtet nogen fravi- gelse af persondatalovens regler. Som følge af  grundlaget for og karakteren af de oplysnin- ger som indberettes, er der efter ministeriets opfattelse ikke tale om videregivelse af oplys- ninger omfattet af persondatalovens §§ 7 og 8. Det er Integrationsministeriets opfattelse, at videregivelsen som udgangspunkt vil have hjemmel i persondatalovens § 6, da der som ud- gangspunkt alene vil være tale om oplysninger om, at barnet har været ude af landet i læ   n- gere tid, og videregivelsen vil være nødvendig for Udlændingestyrelsens anvendelse af de særlige udlændinge  retlige regler med hensyn til genopdragelsesrejser.