Først vil jeg gerne takke for den spændende debat, som lovforslaget har givet anledning til.
Forslaget er jo - kan man sige - en opfølgning på debatten ved forespørgsel nr. F 17 den 31. maj 2005 om udvikling af pressestøtten. I forbindelse med den debat lancerede regeringen et forslag om støtte til dagbladslignende publikationer som eksempelvis Weekendavisen, Politiken Weekly, Newsweek og Notat. I mellemtiden har vi ventet på, at udvalget under Finansministeriet om tilskud til befordring af dagblade skulle afrapportere, så vi havde et seriøst grundlag for en samlet drøftelse af fremtidige støtteordninger på hele dagbladsområdet.
I den forbindelse har der været en del debat om, hvorfor det lovforslag om dagbladslignende publikationer, som vi behandler i dag, og et kommende lovforslag om befordringsstøtte til egentlige dagblade ikke fremsættes og behandles samtidig. Det er der rent faktisk en ret god grund til. Regeringen tilkendegav som nævnt allerede i foråret, at den nuværende støtteordning for momsfritagne uge- og månedsblade ville blive ændret. Ændringen skal sikre, at der ikke kan rejses tvivl om, at bladtilskudsordningen ikke strider mod statstøttereglerne og skal ses i lyset af en række statsstøttesager, som for øjeblikket verserer i EU-Kommissionen. Ændringen skulle være trådt i kraft den 1. august i år, men dette tidspunkt blev først udsat til den 1. november og senere endeligt til den 1. januar 2006. Udsættelserne var nødvendige, fordi rapporten fra Finansministeriets udvalg, som jeg nævnte før, endnu ikke var færdig, og det derfor ikke var muligt at skabe den ønskede sammenhæng mellem planlagte støtteordninger på henholdsvis dagbladsområdet og området for dagbladslignende publikationer. Når det i den forbindelse er magtpåliggende for regeringen, at der ikke bør ske en yderligere forlængelse af den nuværende støtteordning for momsfritagne uge- og månedsblade, er det ganske enkelt, fordi en ansvarlig regering jo ikke kan sidde overhørig, at der er rejst spørgsmål om ordningens konkurrenceforvridende karakter. Med Finansministeriets rapport, som blev færdiggjort for omkring en måned siden, fik vi etableret grundlaget for at fjerne kritikken gennem den omlægning, som lovforslaget lægger op til, og det er altså på den baggrund, regeringen nu foreslår en ny støtteordning til dagbladslignende publikationer, mens det bebudede lovforslag om fremtidens støtteordning til dagblade venter til foråret. Men jeg vil gerne understrege, at selv om processen i en ideel situation måske kunne have set lidt anderledes ud, er der i regeringens øjne ingen tvivl om, at indholdet af den foreslåede ordning både indebærer en betydelig forenkling og ikke mindst klare forbedringer af den eksisterende ordning.
For det første synes vi i regeringen, det er en klar forbedring, at tilskuddet fremover vil blive givet direkte til udgiverne, som så selv får mulighed for at vælge, hvem de ønsker at anvende som distributør. Det overordnede mål med støtten er jo i sidste ende at sikre udbredelsen og mangfoldigheden af disse dagbladslignende publikationer, fordi de bidrager til den demokratiske debat på samme måde som egentlige dagblade. Om målet opfyldes ved, at bladene omdeles af Post Danmark, Bladkompagniet eller en tredje distributør, er ikke afgørende for regeringen.
For det andet lægger vi med lovforslaget op til, at der afsættes lidt flere midler til formålet. Regeringen har hele tiden understreget, at der ikke er tale om en spareøvelse, og det holder vi fast ved. I 2004 blev der udbetalt 7,6 mio. kr.
i direkte støtte til momsfritagne uge- og månedsblade, og med den nye ordning foreslår vi, at puljen bliver på 10 mio. kr. under hensyn til, at nye blade kan komme i betragtning, da der er tale om en ny ordning med nye støttekriterier. Støttekriterierne vender jeg tilbage til om et øjeblik. Jeg nævnte, at der med lovforslaget også sker en forenkling af den gældende ordning. Der sker en afkobling fra momsfritagelsesreglerne i momslovgivningen, så en udgiver fremover ikke behøver forholde sig til andet end det foreliggende lovgrundlag, før han eller hun kan vurdere, om hans eller hendes publikation vil kunne opnå støtte. Endvidere har regeringen med forslaget søgt at etablere størst mulig sammenhæng med den foreslåede ordning for dagbladslignende publikationer og de anbefalinger, der gives
i Finansministeriets rapport om en fremtidig støtteordning på dagbladsområdet. Så vel den foreslåede ordning som anbefalingerne vedrørende den fremtidige støtteordning på dagbladsområdet tager udgangspunkt i, at støtteberettigede blade skal rumme aktuelt nyhedsstof inden for et bredt emneområde og henvende sig til en bred læserkreds. Jeg har noteret mig de bemærkninger, der er fremkommet om spørgsmålet, hvordan kredsen af støtteberettigede publikationer skal afgrænses nærmere. Jeg er helt sikker på, at vi nok skal nå frem til en ordning, der er så objektiv som muligt, og vi vil i det videre arbejde lægge vægt på, at støttekriterierne formuleres med størst mulig præcision. Vi vil ved den nærmere udformning af ordningen lytte til de gode råd, der kommer i denne forbindelse. Sluttelig vil jeg nævne, at når lovforslaget er blevet vedtaget, skal ordningen notificeres i EU i henhold til statsstøttereglerne. Med henblik på at sikre, at der ikke opstår et støttemæssigt tomrum mellem den gældende og den kommende ordning, træder lovforslaget derfor i kraft den 1. januar 2006.