FinanssektorensArbejdsgiverforening Store Kongensgade 81 C Postboks 9010 1022 København K Telefon 33 91 47 00 Telefax 33 91 17 66 E-mail: [email protected] |
Arbejdsmarkedsudvalget
Christiansborg Slotsplads 1
1218 København K
Dok. nr. 47897 S. nr. 33636 AMS/hro
Bilag: Høringssvar
|
20. januar 2006
L99 Kønsopdelt lønstatistik
Finanssektorens Arbejdsgiverforening har den 28. oktober 2005 afgivet høringssvar til lovforslaget om kønsopdelt lønstatistik, men mener, at forslaget kan forbedres, så statistikken bliver mere retvisende, og de administrative byrder begrænset.
Vi vil derfor gerne gøre opmærksom på to forhold, som FA tidligere har peget på, men som ikke er indarbejdet i lovteksten.
Indblanding ovenfra
Det fremgår af lovforslaget, at statistikken skal udarbejdes hvert år, uanset om medarbejderne måtte ønske det. Det må være sådan, at samarbejdet om at sikre ligeløn i virksomhederne kræver en indsats fra både arbejdsgiver og medarbejdere. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne også føler en forpligtelse til at være med i samarbejdet. Ministeriet lægger derimod op til, at virksomheden skal producere en statistik, uanset om den efterspørges eller ej. Denne indblanding ovenfra vil øge virksomhedernes administrative byrder unødigt.
Lovteksten bør omformuleres, så virksomheder alene skal udarbejde statistik, når denne efterspørges af medarbejderne.
Misvisende lønstatistikker
Det forslag til lønstatistik der pt. foreligger, er alene baseret på en opdeling på køn og stillingsfunktioner efter den såkaldte 6-cifrede DISCO-kode. Det betyder bl.a., at ledere indgår i de samme grupper som øvrige medarbejdere. Danmarks Statistik udarbejder lønstatistikker fordelt på henholdsvis ledere og ikke-ledere. Af lønstatistikkerne for den private sektor fremgår det, at 4 ud af 5 ledere er mænd, mens 3 ud af 5 medarbejdere er mænd. Den større andel af mandlige ledere vil derfor give anledning til misvisende lønstatistikker, ledere indgår i samme gruppe som almindelige medarbejdere.
Den skæve kønsfordeling blandt ledere bør bevirke, at ledere enten behandles separat eller slet ikke indgår i statistikken. Af høringsnotatet fremgår det, at ministeriet ikke har taget stilling til dette forhold.
Konsekvensen vil være, at man risikerer, at der arbejdes med ligeløn pÃ¥ et forkert statistisk grundlag. Taget i betragtning at lovforslaget vil belaste arbejdsgiverne økonomisk, bør man rette op pÃ¥ ovenstÃ¥ende forhold.Â
Endelig vil vi gerne bemærke, at det er anført, at lovforslaget alene har begrænsede administrative konsekvenser for det private erhvervsliv. Det fremgår af lovforslaget, at virksomhedspanelet har vurderet, at lovforslaget vil koste den private sektor 600.000 kr. årligt. Dette skøn er baseret på en forespørgsel hos 10 (!) virksomheder, og efter FA’s vurdering er der tale om en klar undervurdering af de faktiske omkostninger. Hovedparten af virksomhederne vurderer, at 5 medarbejdere skal bruge 10 minutter på statistikken om året. Hvis dette kommer til at være tilfældet, så må man sætte spørgsmålstegn ved, om der er et formål med at lave statistikken.
FA står gerne til rådighed for uddybning af ovennævnte og vedlagte høringssvar.
Med venlig hilsen
Anne Mette Skousen