Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
23. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test
som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 13:
Hvis der i § 1, nr. 5, henvises til den nuværende formulering af folke-
skolelovens formålsparagraf, jf. spørgsmål 12, hvorfor skal det så ikke
evalueres, om eleverne tilegner sig arbejdsmetoder og udtryksformer?
Svar:
Hensigten med den foreslåede ændring i § 1, nr. 5, er at præcisere, at den
løbende evaluering også skal inddrage de bindende trin- og slutmål, når
vurderingen af den enkelte elevs udbytte af undervisningen foretages og
at præcisere, at evalueringen også danner baggrund for underretning af
hjemmet om elevens udbytte af undervisningen. Bestemmelsen ændrer i
øvrigt ikke i den løbende evaluering.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder