Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf. 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 23. februar 2006 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har Folketin- gets Uddannelsesudvalg i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 19: ”Hvad skal der til, for at en elev fritages for deltagelse i de nationale, obligatoriske test?” Svar: Selvom testene er adaptive og dermed tilpasser sig den enkelte elevs fag- lige niveau, må det forventes, at der vil være et meget begrænset antal elever, for hvem gennemførelse af en test ikke vil kunne bidrage til kvali- ficering af den løbende interne evaluering. Her tænkes eksempelvis på fritagelse af elever med multiple funktionsnedsættelser uden verbalt sprog, elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder og elever, der lige er ankommet til landet, og som ikke taler eller forstår dansk i et om- fang, så deltagelse giver mening. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder