Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
28. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L101) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test
som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har
Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 23. februar 2006 stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål 25:
Hvorfor skal lovforslagets § 1, nr. 12, om ministerens bemyndigelse til
at fastsætte regler om fritagelse for at aflægge folkeskolens afgangsprøver
(ny affattelse af § 14, stk. 4) fortolkes så snævert, som det sker i lovfors-
lagets bemærkninger, og er ministeren indstillet på at komme med en
tilkendegivelse i udvalgets betænkning, der bløder op på lovforslagets
bemærkninger?
Svar:
Efter lovforslaget foreslås undervisningsministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om, at visse elever kan fritages for at aflægge folkeskolens
afgangsprøver.
Det fremgår af bemærkningerne, at der påtænkes fastsat regler om, at
folkeskolens leder i særlige tilfælde kan beslutte, at elever, for hvem prø-
veaflæggelsen ikke skønnes hensigtsmæssig, vil kunne fritages. Fritagelse
for at aflægge folkeskolens afgangsprøver vil for eksempel kunne komme
på tale for elever med multiple funktionsnedsættelser uden verbalt sprog,
elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder og elever, der lige er
kommet til Danmark, og som ikke taler eller forstår dansk i et omfang, så
deltagelse giver mening. Endvidere fremgår det blandt andet, at prøvefri-
tagelsen sker efter samråd med forældrene, og således at der samtidig
tages stilling til, hvordan elevens udbytte af undervisningen evalueres på
anden vis. Det er hensigten, at prøvefritagelsen vil kunne omfatte én eller
flere eller alle afgangsprøver.