Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
23. februar 2006
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 101) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test
som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.) har Folketin-
gets Uddannelsesudvalg i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 8:
Hvordan skal forældre, lærere, elever, uafhængige iagttagere m.fl. kunne
vurdere testenes hensigtsmæssighed, hvis testopgaverne er hemmelige,
og kan det praktiske hensyn til genanvendelse, jf. bemærkningerne til § 1,
nr. 18, overtrumfe det demokratiske hensyn?
Svar:
Med henblik på at anskueliggøre testenes virkemåde og opgavetyper vil
der blive offentliggjort demonstrationsudgaver af de enkelte test. Yder-
mere vil den tjenesteyder, der vinder udbudsforretningen, skulle redegøre
nøje for testenes virkemåde, således at alle, der har interesse heri, kan
sætte sig ind i denne. Dertil kommer, at den samlede evalueringspakke
herunder især testene skal underlægges en ekstern evaluering. Endeligt
skal fremhæves, at læreren vil få adgang til de opgaver, som lærerens
elever har besvaret. Der vil blive tale om så stor åbenhed som muligt
med de begrænsninger, der følger af, at resultaterne ikke skal kunne an-
vendes til rangordning af elever, skoler, kommuner mv., og at opgaverne
i opgavebanken skal kunne genbruges.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder