Folketingets Socialudvalg Dato: 2. februar 2006 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 13. januar 2006 følger herme d –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørg  smål nr. 2 ad L 108 om forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om en børnefamilieydelse (Styrkelse af forældreansvaret)   . Spørgsmål nr.   2: ” Ministeren bedes yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der fjerner den del af lovforslaget, der giver kommunerne hjemmel til at stoppe for udbeta- lingen af børnefamilieydelsen. ” Svar: For så vidt angår teknisk bistand til udarbejdelse af det   ønskede  ændringsfo slag, skal jeg henvise til vedlagte bilag. Jeg kan ikke støtte  det pågældende ændringsforslag , idet en fjernelse af den del  af  lovforslaget,  der  omhandler  kommunernes  hjemmel  til  at  stoppe  for udbetaling af børnefamilieydelsen,  vil betyde, at der ikke vil være tilstrækk e- lig incitament for forældrene til at overholde forældrepålægget . Hovedformålet med lovforslaget er at yde støtte til udsatte børn og unge ved at stille krav til deres forældre om, at de påtager sig deres ansvar som foræ l- dremyndighedsindehavere.  I  langt  de  fleste tilfælde  vil  kommunerne  kunne nå  forældrene  ad  frivilligh   edens  vej  og  tilbyde  dem  hjælp  og  støtte  til  at håndtere forældrerollen. I andre tilfælde kan dialogen mellem kommunen og forældrene    gå i hårdknude, så kommunen ikke får mulighed for at yde fam    i- lien den rette hjælp og støtte. Lovforslaget   om   styrkelse   af   forældreansvaret   har   til   hensigt   at   udvide kommunernes samlede vifte af muligheder for at yde særlig støtte til børn og unge.  Helt  særligt  for  lovforslaget  er,  at  kommunerne  via  nogle  konkrete foræl  drepålæg kan gå ind og arbejde med forældrenes resso urcer og på den Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] IYU/ J.nr. 640-1646
2 måde  sikre, at børn og unge med opbakning fra deres forældre får mulighed for at få en god sk olegang og en opvækst uden kriminalitet. Et forældrepålæg, der går ud på at give forældrene k onkrete handlepligter i forhold til deres børn, vil ikke  nødvendigvis  motivere forældrene til i praksis at udføre de pålagte opgaver,    hvis forældrepålægget ikke ledsages af en re- aktion, der kan udlø ses ved manglende efterlevelse. Jeg mener derfor, at det er helt naturligt at inddrage en ydelse som børnef a- milieydelsen,  der  knytter  sig  til  det  at  have  børn,  i  overvejelserne  omkring styrkelse af forældreansvaret. Eva Kjer Hansen /Lone Larsen Bilag vedlagt: Ændringsforslag til L    108 om ændring af lov om social se  r- vice og lov om en børnefamilieydelse (styrkelse af fo rældreansvaret).
3 BILAG Æ n d r i n g s f o r s l a g til L 108 Til titlen 1)    Titlen affattes således: »Forslag til Lov om ændring af lov om social service (Styrkelse af forældreansvaret)«. [Korrektion af lovforslagets titel] Til § 1 2)    I den under nr. 1 foreslåede  § 41 a,udgår s   tk. 5 og 6. Stk. 7 bliver herefter stk. 5. [De  foreslåede  bestemmelse r  om  stop  for  udbetaling  af  børnefamili eydelse udgår]. Til § 2 3)    Paragraffen udgår. [Den  foreslåede  bestemmelse  om  stop  for  udbetaling  af  børnefamilieydelse udgår]. Til § 3 4)    I den under nr. 1 foreslåede  § 57 a , udgår s tk. 5 og 6. Stk. 7 bliver herefter stk. 5. [De  foreslåede  bestemmelse r  om  stop  for  udbetaling  af  børnef amilieydelse udgår fra lov nr. 573 af 24. juni 2005 om social service, der vedrører ko  m- munalreformen].