|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Vil ministeren medgive, at uenigheden om gældsovertagelsen viser, at det havde været fornuftigt, hvis man i forbindelse med kommunalreformen havde etableret 2 trafikselskaber på Sjælland og at det trafikselskab, der havde dækket hovedstadsområdet i så fald havde været oplagt at inddrage som part i metroprojektet?"
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget blev spørgsmålet om, hvad der skulle ske med metroen holdt ude af lovgivningen om kommunalreformen, fordi der blev arbejdet på en aftale om anlæggelse af en Cityring og en omorganisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S Det har således ikke været intentionen, at de nye trafikselskaber skal beskæftige sig med metrodrift.
Der er den 2. februar 2006 indgået politisk forlig mellem Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om udvidelse af metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S. Heraf fremgår bl.a. at de eksisterende metroaktiviteter samles i et selskab, der udover ansvaret for den eksisterende metro også får til opgave at anlægge og drive Cityringen. Socialistisk Folkeparti har d. 1. marts meddelt, at man vil tilslutte sig dette forlig.