Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

14. marts 2006  

500-15

 

 

Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 16 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.

./.         Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 16:

"Ministeren bedes redegøre for, om Københavns Amt i henhold til interessentskabskontrakten vedr. Østamagerbaneselskabet i stedet for selv at optage lån kan bede selskabet om at optage lån til finansiering af amtets indskud i 2006, og hvad vil konsekvenserne i givet fald være af dette?"

Svar:

Det fremgår i interessentskabskontrakten om Østamagerbaneselskabet om kapitalforhold og finansiering bl.a.:

”Anlægsomkostningerne finansieres på følgende måde:

1) Ved kontante indskud fra interessenterne.

2) Ved selskabets løbende lånoptagelse. Lånoptagelsen udlignes ved udløbet af hvert regnskabsår af interessenterne i samme forhold, som interessenterne har andel i selskabets formue.

3) Den del af anlægsomkostningerne, der ikke ønskes finansieret som anført i pkt. 1 eller 2, lånefinansieres af selskabet. Selskabets bestyrelse aftaler afdragsprofil, forretning samt tidspunkt for afdragets påbegyndelse med den pågældende interessent.”

Det følger heraf, at anlægsomkostningerne ville kunne lånefinansieres efter nærmere aftale i bestyrelsen.

Hvis Københavns Amt havde valgt denne løsning til finansiering af anlægsomkostningerne ville det foreliggende lovforslag skulle have haft en anden udformning. Men efter min vurdering ville løsningen skulle have været den samme, da det er mest rimeligt, at amtets borgere får gælden, idet amtet har påtaget sig at finansiere sin andel af anlægsomkostningerne.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen