|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Er ministeren ikke enig i, at det havde været fornuftigt, hvis man havde udarbejdet helhedsplanen for trafikbetjeningen i hovedstadsområdet, før man udbygger metroen?"
./.
Cityringen har sit udgangspunkt i Basisnet-projektet, hvor
man analyserede forskellige muligheder for højklasset kollektiv betjening i
hovedstadsområdet. Cityringen er således fremkommet på baggrund af en grundig
analyse og gennemgang af trafikale behov sammenholdt med trafikale tilbud i Københavnsområdet.
Kombinationen af radiale baner i regionen og et fladedækkende metrosystem i de
tætte bydele er grundstammen i det fremtidige kollektive
trafiksystem i Hovedstadsområdet, jf. vedlagte bilag med stiliseret kort.
Cityringen vil sammen med det eksisterende banenet give store fordele for den
kollektive trafik i hovedstaden, som det ogsÃ¥ er beskrevet i â€Udredning om
Cityringen†- udarbejdet af Transport- og Energiministeriet, Finansministeriet,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og HUR - fra maj 2005. Bl.a. vil 85
pct. af alle indbyggere, arbejds- og studiepladser efter etablering af
Cityringen ligge inden for 10 minutters gangafstand af en metro- eller S-togs-station.
Samtidig vil Cityringen, som også vist i Københavns Kommunes Planredegørelse
fra 2005, være robust over for forskellige tænkte yderligere udbygninger af den
kollektive trafik i hovedstadsområdet.
Derfor er det efter min mening helt fornuftigt at beslutte at udbygge Metroen med Cityringen.
Stiliseret figur af det samlede banenet i den indre del af hovedstadsområdet med en Cityring