|
|||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 31 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Det fremgår af lovforslaget, at værdien af Københavns amts ejerandel er negativ, selv om der står noget andet i Østamagerbaneselskabets regnskab 2004, som er revideret af Rigsrevisionen. Af regnskabet fremgår, at amtets ejerandel er værdiansat til 375 mio. kr. Kan ministeren forklare, hvorfor han er uenig med Rigsrevisionen?"
Transport- og Energiministeriet har baseret opgørelsen i lovforslaget pÃ¥ Østamagerbaneselskabets likviditetsbudget, der har til formÃ¥l at illuÂstrere det forventede likviditetsforløb i selskabet i perioden frem til 2030 givet en række overordnede forudsætninger. Herudover er der indregnet en andel af reinvesteringer i Metroen.
Østamagerbaneselskabets regnskab for 2004 er aflagt efter Ã¥rsregnÂskabslovens bestemmelser. Selskabets kapitalindestÃ¥ende pr. 31. decemÂber 2004 pÃ¥ ca. 835 mio. kr. udgøres af interessenternes akkumulerede kapitalindskud tillagt Ã¥renes resultat. Aktiverne udgøres primært af AnÂlæg af Metro pÃ¥ ca. 949 mio. kr. Herudover er der med udgangen af 2004 en nettoforpligtelse i selskabet (gæld fratrukket omsætningsaktiver) pÃ¥ ca. 114 mio. kr.
Det fremgÃ¥r af selskabets regnskabspraksis, at â€Anlæg af Metro mÃ¥les til medgÃ¥ede omkostninger til forundersøgelser, projektering og anlæg samt værdi af eget arbejde og nettofinansieringsomkostninger. Der afskrives ikke pÃ¥ anlæg af Metro. Metro under udførelse nedskrives til genindvinÂdingsværdi, sÃ¥fremt denne er lavere end den regnskabsmæssige værdi.â€
Anlæg af Metro pr. 31. december 2004 blev opgjort til medgÃ¥ede omkostÂninger, da det pÃ¥ balancetidspunktet vurderedes, at denne værdi ikke oversteg genindvindingsværdien. Ved vurderingen af genindvindingsÂværdien er der til forskel fra selskabets likviditetsbudget indregnet bÃ¥de estimerede driftsindtægter og forventede fremtidige reinvesteringer i anlæggets skønnede samlede afskrivningsperiode (100 Ã¥r), ligesom værÂdien er opgjort under hensyntagen til Metroens samfundsøkonomiske effekt.
Det er som følge heraf i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget Transport- og Energiministeriets vurdering, at selskabets likviditetsbudÂget, der i øvrigt er kendt af alle selskabets interessenter, er det bedste udgangspunkt for opgørelsen af de forventede fremtidige betalingsflow i selskabet. Ministeriet har i denne forbindelse vurderet, at en beregÂningsmæssig horisont pÃ¥ ca. 25 Ã¥r er rimelig under hensyntagen til driftsrisiko og usikkerheder om passagerindtægter, indtægtsdeling og claims mv.