|
|
||||
Christiansborg 1240 København K
|
|
|
|
Trafikudvalget har i brev af 8. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 34 vedrørende L 126, som jeg hermed skal besvare.
./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
"Hvis udgifterne til reinvesteringer regnes ind i metroens 1. etape og 2. etape, ville statens ejerandel så også få en negativ værdi i disse selskaber?"
Af Ørestadsselskabets kvartalsrapport for 3. kvartal 2005 fremgår det på baggrund af det daværende langsigtede likviditetsbudget, at hvis reinvesteringer indregnes, vil tilbagebetalingstiden blive forlænget med 21 år fra 2048 til 2069. Dette indebærer, at værdien af statens ejerandel af selskabet nærmer sig 0. De senere ændringer af forudsætningerne i likviditetsbudgettet ændrer ikke ved denne overordnede konklusion.
I â€Aftale om udvidelse af Metroen med en Cityring og ny organisering af Ørestadsselskabet I/S og Københavns Havn A/S†af 2. februar 2006 fremgÃ¥r det, at reinvesteringer i den eksisterende metro vil blive delvist finansieret ved arealudvikling i Københavns Havn (300 mio. kr.) og delvist ved fordringer pÃ¥ ejerne. Indkøb af nyt togmateriel og reinvesteringer i stationer mv. for metroen etape 1-3 vil sÃ¥ledes kræve ekstra finansiering fra ejerne.