Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
28. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 10. november 2005 anmodet om min besvarelse af følge nde af
spørgsmål:
Ad L 13 - spørgsmål 15:
Hvilke ændringer i Forbrugerombudsmandens arbejsgopgaver, prio riteringer og retshåndhævelse er
der sket efter at markedsføringslovsudvalget afgav betænkning?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Forbrugerombudsmanden, som har oplyst følgende:
Indledningsvis bemærkes, at Forbrugerombudsmanden efter de regler, d er gælder for hans virkso m-
hed, på eget initiativ eller på baggrund af klager, kan tage sager eller problemområder op til behan d-
ling. Samtidig er Forbrugerombudsmanden ikke forpligtet til at behandle alle klager, som han får for e-
lagt. Ved udvælgelsen af, hv ilke sager og problemer der skal behandles, skal Forbrugerombudsman-
den navnlig tage hensyn til forbrugerne.
Forbrugerombudsmanden opstiller hvert år på baggrund af de tildelte ressourcer planer for, hvilke h o-
vedområder han ønsker at prioritere i det komme nde år. Prioriteri ngen undergår jævnligt justeringer.
Forbrugerombudsmanden har for 2006 besluttet at give implementeringen af og tilrettelæggelsen af
tilsynsvirksomheden efter den ny markedsføringslov højeste prioritet sammen med tilrettelæggelsen af
det europæiske og globale håndhævelsessamarbejde og tilsynet efter den kommende lov om juridisk
rådgivning.
Markedsføringsudvalget blev nedsat i september 2003 og afsluttede sit arbejde ved udgangen af 2004.
Forbrugerombudsmanden udsendte den 19. maj 2005 V ejledning om reklameidentifikation, skjult re-
klame. Vejledningen har først og fremmest til formål at medvirke til bedre selvjustits. Men Forbr u-
gerombudsmanden fandt også, at man skyldte lo vprocessen at kodificere den gennem en lang årrække
opsamlede viden om skjult reklame gennem sager hos Forbrugerombudsmanden.
Det indgår i Forbrugerombudsmandens foreløbige planlægning for 2006 at justere vejledni
ngen i lyset
af den endelige lov.
På samme måde påtænker Forbrugerombudsmanden i 2006 at foretage en lang
ræ kke andre justeringer
af tidligere udsendte retningslinjer, fx af vejledningen børn, unge og markedsf ø ring og vejledningen
om prismarkedsføring i lyset af den reviderede ma rkedsføringslov.