Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Erhvervsudvalget
MINISTEREN
8. november 2005
Erhvervsudvalget har med brev af 25. oktober 2005 anmodet om min besvarelse af følgende af spørg s-
mål:
Ad L 13 spørgsmål 2:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 24. oktober 2005 fra For brugerrådet, jf. L 13 - bilag 3.
Svar:
Forbrugerrådet har ved brev af 24. oktober 2005 fremsendt sit høringssvar af 11. august 2005 samt en
række anbefalinger til ændringer i L 13.
En beskrivelse af Forbrugerrådets høringssvar og mine bemærkninger hert
il indgår i det høringsnotat,
som er oversendt til Erhvervsudvalget sammen med alle høringssvarerne vedrørende forslag til lov om
markedsføring.
Jeg kan herudover oplyse følgende til Forbrugerrådets anbefalinger af 12. september 2005:
Besvarelse af markedsføringslovens specialforbud
Forbrugerrådet finder, at de eksisterende specia lforbud mod tilgift, rabatkuponer, mængdebegrænsning
og salgsfremmende konkurrencer bør bevares, fordi de efter Forbrugerrådets opfattelse sikrer genne m-
sigtighed og fair konkurrence.
Jeg er helt enig i, at det er vigtigt at sikre gennemsigtighed ved brug af salgsfremmende foranstaltnin-
ger. Men jeg finder, at de nuværende specialforbud ikke er den mest hensigtsmæssige måde at nå dette
mål på. Jeg lægger derfor i mit lovforslag op
til en mere dynamisk, generel og tidssvarende måde at
regulere salgsfremmende markedsføringsmetoder på. Hvor de eksisterende forbud kun regulerer netop
de metoder, som er nævnt i forbudene, stiller den nye bestemmelse i § 9 krav, der skal sikre gennem-
sigtigheden i forhold til alle salgsfremmende foranstaltninger.
Samtidig er en reguleringsform, hvor forbud erstattes af regler, som sikrer gennemsigtighed, bedre i
overensstemmelse med moderne forbrugerpolitik, hvorefter forbrugerne så vidt muligt selv træff er de-
res forbrugsvalg, men hvor valget sker på et oplyst grun dlag.
I vurderingen af hensigtsmæssigheden af specialforbudene bør også indgå, at forbudene er strafb
elagt,
og at de gennem årene tilsigtet eller utilsigtet er blevet overtrådt, ofte af mindre erhvervsdrivende,
uden at det har ført til domfældelse. Det virker krænkende for retsbevidstheden og svækker respekten
for de pågældende bestemmelser. I praksis er det imidlertid ikke muligt at gribe ind over for alle ove r-
trædelser, hverken fra Forbrugero mbudsmandens eller politiets side. Forbrugerombudsmanden priori-