Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 28. februar 2006 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om spillekasinoer (Hvidvask af penge og finansiering af terrorisme) (L 152).
Spørgsmål:
         â€Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for de ansatte i spillekasinoer, som har undladt at indberette transaktioner, som kan have tilknytning til hvidvask af penge og som de burde have været opmærksom pÃ¥.â€
Svar:
Det følger af den foreslåede bestemmelse i spillekasinolovens § 20 b, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 1), at spillekasinoets ledelse, sikkerhedspersonale og andre ansatte, der er beskæftiget med egentlig spillekasinovirksomhed, skal være særlig opmærksomme på transaktioner, som kan have tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme. Ved mistanke om, at en transaktion har eller har haft tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, skal den i § 20 a nævnte kontrollant straks underrettes. Kan mistanken om, at transaktionen har eller har haft tilknytning til hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme, ikke umiddelbart afkræftes, skal kontrollanten straks underrette politiet i medfør af § 20 a, stk. 5.
Bestemmelsen svarer i vidt omfang til gældende ret, da det følger af den gældende bestemmelse i spillekasinolovens § 20 b, stk. 1, spillekasinoets ledelse, sikkerhedspersonale og andre ansatte, der er beskæftiget med egentlig spillekasinovirksomhed, skal være særlig opmærksomme på transaktioner, som kan have tilknytning til hvidvaskning af penge. Ved mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvaskning af penge, skal den offentlige kontrollant straks underrettes. Kan mistanken om, at transaktionen har tilknytning til hvidvaskning af penge, ikke umiddelbart afkræftes, skal kontrollanten straks underrette politiet i medfør af § 20 a, stk. 5.
Lovforslaget indebærer således, at pligten efter § 20 b, stk. 1, til at være særlig opmærksom udvides til ligeledes at omfatte transaktioner, som kan have tilknytning til finansiering af terrorisme. Tilsvarende foreslås det, at underretningspligten i forhold til den offentlige kontrollant og politiet udvides til også at omfatte en mistanke om, at en transaktion har eller har haft tilknytning til finansiering af terrorisme.
Som efter gældende ret omfatter bestemmelsen alene den del af personalet i spillekasinoet, som er beskæftiget med egentlig spillekasinovirksomhed, dvs. sikkerhedspersonale, croupierer, bordinspektører, personale ved indgange og i vekselkasser mv., hvorimod bestemmelsen ikke omfatter personale, som alene beskæftiger sig med opgaver i relation til restaurationsvirksomhed, rengøring mv.
Â
Svarende til gældende ret er tilsidesættelse af opmærksomheds- og underretningspligten efter den foreslåede bestemmelse i spillekasinolovens § 20 b, stk. 1, i medfør af den foreslåede bestemmelse i spillekasinolovens § 24, stk. 1, nr. 1 (lovforslagets § 1, nr. 5), belagt med bødestraf, medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning. Dette indebærer, at spillekasinoets ledelse, sikkerhedspersonale og andre ansatte, der er beskæftiget med egentlig spillekasinovirksomhed, vil kunne ifalde strafansvar, såfremt de ikke opfylder pligten til at være særlig opmærksom på transaktioner af den beskrevne karakter, eller tilsidesætter underretningspligten i forhold til kontrollanten.
Forudsat at de almindelige betingelser for at ifalde strafansvar er opfyldt, vil en ansat i et spillekasino f.eks. kunne straffes i tilfælde, hvor den ansatte har en konkret mistanke om, at en transaktion har tilknytning til hvidvask eller terrorfinansiering, men på trods heraf undlader at underrette den offentlige kontrollant.