Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato

J.nr.

 

 

:

:

 

 

10. marts 2006

700-9

 

 


Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 24. februar 2006 stillet mig følgende spørgsmål 1 ad L 156, som jeg hermed skal besvare.

./.        Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

Spørgsmål 1:

”Hvad forhindrer, at et firma kan overtage kontrollen over en forsyningsvirksomhed gennem successive opkøb af ejerandele i firmaer, der igen samlet ejer mere end halvdelen af andelene i forsyningsvirksomheden, som f.eks. i følgende eksempel: En forsyningsvirksomhed, der bl.a. ejer et net, ejes af fem ejere A, B, C, D og E med hver 20 pct. af aktierne. A, B og C er ejet af virksomhederne X, Y og Z på kryds og tværs, men sådan at ingen ejer 50 pct. af aktierne i noget af selskaberne A, B og C. Nu kommer en stor koncern, som i forvejen ejer 25 pct. af aktierne i hver af de tre virksomheder, og køber først op til aktiemajoriteten i X. Næste år køber samme koncern op til aktiemajoriteten i Y og tredje år i Z. På intet tidspunkt er der handlet bestemmende indflydelse, men koncernen kontrollerer nu X, Y og Z og dermed A, B og C og dermed forsyningsvirksomheden.”

Svar:

Jeg forstår spørgsmålet således, at det vedrører reglerne i elforsyningslovens § 35 og naturgasforsyningslovens § 34 vedrørende statens køberet og –pligt til henholdsvis de regionale eltransmissionsnet og naturgasdistributionsnettene.

Det følger af bestemmelserne i EFL § 35, stk. 1, og NFL § 34, stk. 1, at de direkte ejerandele (transmissionsandele henholdsvis distributionsandele) i virksomheder, der ejer sådanne net, udelukkende kan afstås til staten. Jeg forstår derfor spørgsmålet således, at dette vedrører en virksomheds indirekte overtagelse af et sådant net.

Det følger af de gældende bestemmelser i EFL § 35, stk. 2, og NFL § 34, stk. 2, at der indtræder pligt til at afstå transmissionsandele henholdsvis distributionsandele til staten, når 50 pct. af ejerandelene i en virksomhed, der direkte eller indirekte besidder sådanne transmissionsandele/-distributionsandele, efter den 21. april 2004 har skiftet ejer, eller når ejere af ejerandele i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer transmissionsandele, enten ved erhvervelsen eller senere alene eller i forening med andre opnår bestemmende indflydelse i den pågældende virksomhed.

Der er med lovforslaget L 156 lagt op til, at disse bestemmelser videreføres med enkelte præciseringer. Samtidig foreslås bestemmelserne dog udvidet, således at også fortabelse af bestemmende indflydelse vil udløse statens køberet og –pligt til de pågældende transmissionsandele/distributions-andele.

Bestemmelserne indebærer, at der i de omfattede virksomheder skal tælles overdragne ejerandele i procenter regnet fra skæringsdatoen den 21. april 2004. De pågældende virksomheder har efter bestemmelsen pligt til at give underretning til ministeren, når grænsen på 50 pct. nås. Derudover fører Energistyrelsen tilsyn med ejerskabsforholdene baseret på en database over ejerskabet pr. skæringsdatoen den 21. april 2004. Når grænsen på 50 pct. rammes, skal de transmissionsandele/distributionsandele, hvori den pågældende virksomhed helt eller delvist har direkte eller indirekte ejerandel, afstås. Dette gælder uanset, om grænsen på 50 pct. er nået som følge af en enkelt stor overdragelse eller som følge af en række mindre successive overdragelser over kort eller længere tid.

Derudover indebærer bestemmelserne i EFL § 35, stk. 2, og NFL § 34, stk. 2, at der i øvrigt udløses en tilsvarende pligt til afståelse af transmissionsandele/distributionsandele, når der opnås bestemmende indflydelse i en omfattet virksomhed. Dette gælder uanset, hvordan den bestemmende indflydelse opnås, herunder eksempelvis gennem erhvervelse af en lille aktiepost på mindre end 50 pct. af ejerandelene i virksomheden.

Jeg forstår det i spørgsmålet indeholdte eksempel således, at den nævnte store koncern som udgangspunkt (ved skæringsdatoen) ejer 25 pct. af hvert af selskaberne X, Y og Z, som igen hver især har ejerandele i virksomhederne A, B og C, som endelig hver ejer 20 pct. af ejerandelene i en transmissionsvirksomhed.

Herefter erhverver den store koncern yderligere ejerandele i henholdsvis X, Y og Z, således at der over en periode på tre år opnås bestemmende indflydelse i disse tre selskaber.

Dette vil efter bestemmelsen i EFL § 35, stk. 2, udløse statens køberet og pligt til de transmissionsandele, som ejes af A, B og C – i alt 60 pct. af transmissionsselskabet. Forudsat, at X ejer andele i både A, B og C, vil samtlige transmissionsandele ejet af disse virksomheder (i alt 60 pct.) skulle afstås til staten allerede som følge af den store koncerns opnåelse af bestemmende indflydelse i X. Dette gælder således uanset om den af den store koncern erhvervede aktiepost i X udgør mindre end 50 pct. af ejerandelene i denne virksomhed.

Ovenstående følger i øvrigt både af den gældende bestemmelse og af den ændrede bestemmelse indeholdt i lovforslaget.

 

Med venlig hilsen

Flemming Hansen