|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            7. april 2006 |
|
Energipolitiske Udvalg har i brev af 21. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 4 ad L 156, som jeg hermed skal besvare.
./. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
" Et tænkt eksempel: Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S overvejer at omdanne forsyningsselskabet til en fond styret af forbrugerne. Motivet kunne være, at de lokale politikere ønskede at bevare forsyningsselskabet under forbrugerkontrol og uden mulighed for, at fremtidige ejere kunne sælge det. Dette kan lovligt ske efter den gældende lov, og hvis fonden ikke påtager sig kommunale opgaver, kan det ske uden modregning i bloktilskud.
a) Hvad er argumentationen for de foreslåede ændringer af modregningsreglerne, der vil udgøre en klar skærpelse i forhold til den hidtidige retsstilling?
b) Vil en sådan overdragelse til en forbrugerstyret fond medføre afståelsespligt for alle ejerne af FynsNet a.m.b.a. til Energinet.dk, selv om det kun er 5 pct., der bliver overdraget til en fond?"
Ad a)
Som jeg forstår spørgsmålet indebærer det tænkte eksempel, at Faaborg Kommune, som ejer Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S, stifter en fond, hvortil ejerskabet til Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S overdrages.
Såfremt en kommune uden vederlag overdrager sin forsyningskoncern, hvori der indgår elforsyningsvirksomheder eller varmeforsyningsvirksomheder, til en fond, vil dette efter de gældende bestemmelser i elforsyningslovens § 37 og varmeforsyningslovens § 23 e som udgangspunkt udløse en modregning i kommunens statslige bloktilskud på op til 60 pct. af værdien af de overdragne selskaber. Kun i det tilfælde, hvor fonden alene har til formål at drive elforsyningsvirksomhed samt virksomhed omfattet af varme- og naturgasforsyningslovene, vurderes det, at der efter de gældende bestemmelser næppe på tidspunktet for afståelsen vil blive udløst modregning i bloktilskuddet.
Det er således ikke korrekt, når det i spørgsmålet anføres, at Faaborg Kommune i henhold til de gældende bestemmelser lovligt ville kunne overdrage Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S til en fond uden modregning i bloktilskuddet, hvis bare fonden ikke påtager sig kommunale opgaver.
Der henvises til min besvarelse af spørgsmål S 899 (Folketingsåret 2004-05, 2. samling) af 20. juni 2005 samt til den supplerende besvarelse af 19. januar 2006, som vedrørte samme problemstilling.
Med lovforslag L 156 er der lagt op til, at der ved en kommunes afståelse af ejerandele i virksomheder omfattet af bestemmelserne i elforsyningslovens § 37 og varmeforsyningslovens § 23 l, til en fond eller anden selvejende institution altid udløses modregning på op til 60 % af et beløb, som mindst svarer til værdien af de overdragne virksomheder på tidspunktet for afståelsen.
I forhold til den gældende retstilstand er der tale om en præcisering samt en mindre udvidelse af anvendelsesområdet for de to bestemmelser. Det er således ikke korrekt, når det i spørgsmålet anføres, at der er tale om en klar skærpelse.
Der er i bemærkningerne til lovforslaget redegjort nærmere for baggrunden for den foreslÃ¥ede ændring af bestemmelserne. Â
Det bemærkes, at de foreslåede bestemmelser ikke er til hinder for, at en kommune uden modregning vil kunne overdrage ejerskabet til eksempelvis en elforsyningsvirksomhed til et forbrugerejet andelsselskab. Såfremt der måtte være kommuner, som måtte ønske at føre værdierne tilbage til forbrugerne, er dette således muligt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne om bestemmelserne i L 156 – Bilag 1 (høringsnotatet), punkt H, side 21-22.
Ad b)
Besvarelsen af spørgsmålet afhænger af de konkrete direkte og indirekte ejerforhold til transmissionsvirksomheden. Ejerskabet til det regionale 150 kV transmissionsnet på Fyn ligger i virksomheden Fyns Net 150 kV A/S. Det er derfor ejerskabet til denne virksomhed, der er relevant i forhold til bestemmelsen i elforsyningslovens § 35 om statens køberet og –pligt til de regionale transmissionsnet.
./.
En oversigt over den ejerstruktur, som efter Energistyrelsens
oplysninger pt. eksisterer vedrørende ejerskabet til Fyns Net 150 kV A/S,
vedlægges som bilag til besvarelsen af spørgsmålet.
Såfremt Faaborg Kommune i den eksisterende ejerstruktur afstår sit ejerskab af Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S til en fond, vil der være tale om en afståelse, som vil udløse pligt for Fyns Net A.m.b.a. til at afstå samtlige sine transmissionsandele i Fynsnet 150 kV A/S til Energinet.dk. Dette skyldes, at det overdragne selskab, Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S indirekte ejer en ejerandel i samtlige transmissionsandele.
Hvis Faaborg Elforsyning A/S imidlertid forinden kommunens overdragelse af Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S sælger sin ejerandel på 5,37 pct. i Fyns Net A.m.b.a. – eventuelt til de øvrige ejere af dette andelsselskab – så vil kommunens overdragelse til fonden ikke have nogen betydning i forhold til transmissionsnettet og vil ikke udløse pligt til afståelse af transmissionsandele.
Den særlige ejerstruktur til Fyns Net 150 kV A/S er opstået som følge af, at ejerne har foretaget en selskabsmæssig omstrukturering, som har indebåret, at samtlige transmissionsandele nu ejes af Fyns Net A.m.b.a.
Inden denne omstrukturering var det direkte ejerskab til transmissionsandelene imidlertid placeret hos netselskaberne, som i dag ejer Fyns Net A.m.b.a. Hvis denne ejerstruktur fortsat havde været eksisterende, ville situationen, hvorved Faaborg kommune overdrager ejerskabet til Faaborg Forsyningsvirksomheder A/S til en fond, alene have medført, at Faaborg Elforsyning A/S skulle have afstået sin ejerandel på 5,37 pct. i transmissionsvirksomheden.
Som anført i L 156 – Bilag 2 er jeg opmærksom på denne særlige problemstilling vedrørende ejerstrukturen til FynsNet 150 kV A/S og agter at indlede drøftelser med partierne bag aftalen om elforsyningslovens § 35 om muligheden for at fremsætte et ændringsforslag, som kan afhjælpe problemet.
Flemming Hansen