Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. april 2006

J nr.             400-5

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål 2-6 (L 163), som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.

 

Spørgsmål 2:

 

"Ministeren anmodes om at tidsfastsætte de forbedringer af rute 13, som blev omtalt under debatten ved 1. behandlingen af lovforslaget, hvor det bl.a. blev tilkendegivet, at regeringen vil arbejde for en 2+1 løsning for hele strækningen."

 

Svar:

 

Anlæg af motorvej mellem Ølholm og Vejle (E45) og udbygning af motortrafikvejen mellem Riis og Ølholm, som dette lovforslag vedrører, er et led i det samlede projekt om udbygning af den nuværende statsvej (rute 18) mellem Vejle og Herning til motorvej.

 

På strækningen Ølholm-Vejle har rute 18 fælles forløb med rute 13 Viborg-Vejle. Med lovforslaget opnås en trafikal og trafiksikkerhedsmæssig forbedring også for rute 13–trafikken, da rute 13 syd for Ølholm omlægges til motorvejen Ølholm-Vejle. Rute 13 er i dag amtsvej på strækningen Viborg-Ølholm. I forbindelse med kommunalreformen overgår den amtslige del af rute 13 til staten.

 

Med statens overtagelse af rute 13 og en række øvrige amtsveje udvides statsvejnettet fra de nuværende ca. 1.600 km til ca. 3.800 km.

 

Regeringen indgik i november 2003 en samlet aftale med Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om investeringer på trafikområdet. Aftalen omfatter på vejområdet dels gennemførelse af en række konkrete anlægsprojekter dels udarbejdelse af beslutningsgrundlag med henblik på senere beslutning om gennemførelse af en række yderligere projekter. De projekter, der indgår i aftalen, relaterer sig til det nuværende statsvejnet.

 

Med statens overtagelse af yderligere ca. 2.200 km veje den 1. januar 2007 vil der være anledning til at se nærmere på behov og muligheder for udbygning og forbedringer af de vejstrækninger, som staten overtager, med henblik på en statslig investeringsplanlægning for de nuværende og kommende statsveje.

Heri vil indgå de konkrete planer og projekter, som er udarbejdet af de enkelte amter.

 

Muligheden for at forbedre rute 13 nord for Ølholm ved udbygning af vejen til en såkaldt ”2+1 vej” blev ved 1. behandlingen af L 163 nævnt af MF Kristian Pihl Lorentzen som privatist.

 

Det er min opfattelse, at spørgsmålet om udbygning af den del af rute 13, som staten overtager den 1. januar 2007, må indgå i den fremtidige statslige investeringsplanlægning.

 

Der er således ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at tidsfastsætte forbedringer af strækningen eller lægge sig fast på bestemte løsningsforslag.   

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen