Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 22. marts 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 17:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. marts 2006 fra Vestlollands Lærerkreds, jf. L 170 - bilag 17.”

 

Svar:

Jeg henviser til det høringsnotat, som jeg den 3. marts 2006 har sendt til Uddannelsesudvalget i forlængelse af fremsættelsen af lovforslaget.

 

I henvendelsen hedder det bl.a., at ”(m)ed den detailstyring, kontrol, ensretning og overvågning som gennemsyrer forliget, er det udtryk for dyb mistillid til lærerne, skolerne og kommunerne”. Lignende udsagn er fremkommet i en række andre henvendelser fra lokale afdelinger af Danmarks Lærerforening.

 

Som jeg har berørt i mit svar på udvalgets spørgsmål 1, er lovforslaget ikke udtryk for en statslig detailstyring og ensretning. Forslaget bygger videre på det kommunale selvstyre, og mulighederne for at gennemføre lokale beslutninger og prioriteringer om folkeskolen er uantastet. Kommunalbestyrelserne har jo også i dag pligt til at følge med i, hvordan det går i den enkelte skole. Men der vil blive en større åbenhed og gennemsigtighed om lærernes, skolernes og kommunernes arbejde med kvalitetsudvikling af folkeskolen. Jeg mener, det må være positivt for lærerne med denne interesse og opmærksomhed om deres arbejde.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder