Folketingets Uddannelsesudvalg
I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 30:
â€Er kundskaber og færdigheder prioriteret højere i den foreslÃ¥ede nye formulering af formÃ¥lsparagraffen, jf. § 1, nr. 1, end i den nuværende formulering af formÃ¥lsparagraffen?â€
Svar:
Det er min opfattelse, at den nuværende formulering af folkeskolelovens § 1, stk. 1, i kraft af ordene â€der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling†har bidraget til en forstÃ¥else hos mange, hvorefter hele folkeskolens virksomhed alene har til formÃ¥l at sikre elevens alsidige personlige udvikling, og hvorefter dette formÃ¥l er vigtigere end selve tilegnelsen af kundskaber og færdigheder. Jeg mener faktisk ikke, at denne forstÃ¥else har noget for sig, heller ikke rent sprogligt, idet det jo - jf. ogsÃ¥ mit svar pÃ¥ Uddannelsesudvalgets spørgsmÃ¥l 29 - af bestemmelsen fremgÃ¥r, at den alsidige personlige udvikling først og fremmest tilgodeses gennem tilegnelsen af kundskaber m.v.
Ikke desto mindre ønsker jeg med forslaget at tydeliggøre, at skolens primære opgave er at give eleverne kundskaber og færdigheder.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.