Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 35:

”Hvorfor skal man ikke længere fremme den enkelte elevs alsidige personlige udvikling men derimod den enkelte elevs alsidige udvikling?”

 

Svar:

Jeg skal henvise til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, hvoraf det fremgår, at undladelsen af at anvende ordet ”personlige” tjener til at præcisere, at den enkelte elevs dannelse ikke har et rent individorienteret (altså indadrettet) perspektiv. Der er således ikke tale om en materiel ændring.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder