Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

 

 

 

 

 

I forbindelse med behandlingen af (L 170) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 24. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 39:

”Hvordan vil man vurdere skolens testresultater i forhold til elevernes sociale baggrund, og hvilke parametre vil indgå i denne vurdering?”

 

Svar:

Formålet er at tilvejebringe et bedre grundlag for at kunne vurdere betydningen af skolens indsats. Da skolerne har forskelligt elevgrundlag, vil der blive foretaget statistiske analyser af og efterfølgende korrektion for forskelle i elevgrundlaget, der vil gøre skolernes resultater mere sammenlignelige. Der vil være følgende grundlæggende krav til de parametre, der kan inddrages i analysen,

-          at de er objektivt konstaterbare,

-          at de skal være registreret af Danmarks Statistik pÃ¥ personniveau, samt

-          at de ikke mÃ¥ kunne pÃ¥virkes af skolen selv.

 

Analyser af karaktererne ved folkeskolens afgangsprøver antyder, at forældrenes uddannelsesbaggrund vil udgøre en helt central parameter, men hvilke faktorer, der spiller en rolle for testresultaterne, må bero på en helt konkret statistisk analyse af samvariationen mellem elevernes socioøkonomiske baggrund og deres resultater i den enkelte test.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder