Folketingets Finansudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 2.12.2005 004 - 000345 Finansudvalget har i brev af 25. november 2005 stillet mig følgende spørgsmål   7 ad L2, Forslag til Finanslov for finansåret 2006 ,vedr. § 28 Transport- og Energiministeriet, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i   80 eksemplarer. Spørgsmål   7 ad L2 § 28: ”I  forlængelse af svar på spm. 1 vedr. L 175, forslag til finanslov for 2006 om bio-brændstof ønskes transportministerens vurdering af det hen   sigts- mæssige i at indføre en ordning svarende til den svenske, jf. nedenstående citat fra www.landbrugsavisen.dk, den 15. november 2005 kl. 12.20: ”Sverige sikrer indenlandsk ethanol Svenske landmænd ser frem   til en stor rolle som producenter af biobrændstoffer. Mens den danske regering bevidst holder igen med hensyn til at bruge biobrændstoffer i transportsektoren, er de svenske ambitioner tårnhøje. Om bare 15 år vil Sverige således være helt uafhængig af foss  ile brændstoffer, lyder den politiske målsætning på den anden side af sundet. De svenske landmænd venter i den forbindelse at få en central rolle som producenter af bioethanol. Den svenske regering har netop givet svensk landbrug ekstra blod på t an- den: Fra årsskiftet bliver importeret ethanol gennem en ændring af told   - og afgiftspolitikken cirka halvanden svensk krone dyrere pr. liter. Det skriver den svenske pendant til DLG, Lantmännen , på sin hjemmeside.  Toldforh ø- jelsen rammer især billig brasilia  nsk ethanol produceret på sukkerrør.” ”
Side 2 af 2 Svar: Det konkrete nye initiativ i den svenske politik er ifølge det anførte citat fra Landbrugsavisen, at Sverige fra 2006 går over til at b enytte en højere tol d- sats for importeret ethanol. Vedrøren de toldsatser for ethanol, der importeres til EU, kan jeg oplyse, at for benzin iblandet op til 30 pct. ethanol er EU-tolden 4,7 pct. For denatu- reret ethanol, der ikke kan drikkes, er EU-toldsatsen 0,102 euro per liter. For ikke-denatureret ethanol er EU-toldsatsen 0,192 euro per liter. Denne toldsats er rettet mod sprit til drikkeformål. Skatteministeren har oplyst, at det i Danmark er besluttet, at biobrændsto  f- fer, herunder bioethanol, til transportformål skal denatureres. Dette gælder dermed for såvel dansk som brasiliansk  produceret (og andet) bioethanol. Kravet om denaturering er valgt for at undgå omgåelse af spiritusafgiftsl  o- ven. Skatteministeriet kan derfor ikke anbefale, at det netop er drikkeetha- nol, der skal benyttes til transportformål. Med venlig hilsen Flemming Hansen