Bilag til forsvarsministerens skrivelse af 11. maj 2006 |
(L 210)
|
|
|
â€Kan ministeren bekræfte, at det foreslÃ¥ede regionallodsningsomrÃ¥de vil betyde, at lodsning af f.eks. tankskibe fra Rusland og de baltiske lande forbi Gedser, syd om Lolland, Langelandsbæltet og Storebæltsbroen til Fredericia i fremtiden skal kunne udføres af private lodser i konkurrence med Statens Lodsvæsen? Kan ministeren bekræfte, at det samme er tilfældet for tankskibe fra Østersøen og eller Nordsøen via Kattegat og Hatter Barn til og fra raffinaderierne i Kalundborg og Stigsnæs?â€
Ja. Jeg kan bekræfte, at det i begge de nævnte situationer forholder sig som beskrevet i spørgsmålet, da en regionallodsning i medfør af lovforslagets § 3, nr. 11, er en lodsning af en sejlads eller del heraf, som påbegyndes eller afsluttes i dansk havn, uanset om der under sejladsen skiftes lods.