Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2005)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om nedlæggelse af visse
gods- og havnebaner
(Lovforslag nr. L 24).
På flere af de af Banedanmark forvaltede
gods- og havnebaner er trafikken ophørt for flere år
siden, og der er ikke udsigt til, at trafikken på disse baner
vil blive genoptaget. Endvidere er flere af banerne i en så
dårlig stand, at de først vil kunne bruges efter en
omfattende og bekostelig renovering. I de senere år er der
fremkommet ønsker om fjernelse af visse havnebaner og
€"spor fra kommuner og andre interesserede parter, fordi
arealerne ønskes anvendt til andre formål, herunder
især byfornyelse og rekreative formål.
På jernbaneområdet følges
den praksis, at baner, der er anlagt ved lov, også
nedlægges ved lov. Der har således gennem årene
været fremsat lovforslag om nedlæggelse af enkelte
strækninger, f.eks. Hobro havnebane og
Løgstørbanen. Da der nu foreligger et konkret
ønske om nedlæggelse af en del af
godsbanestrækningen Vojens €" Haderslev, vil det
være hensigtsmæssigt at udarbejde et lovforslag, som
samlet forholder sig til de forskellige strækninger og
sporforbindelser, der er anlagt ved lov, og hvor trafikken er
ophørt, og som derfor vil kunne nedlægges.
Transport- og Energiministeriet har
således fundet det hensigtsmæssigt at udarbejde en
bemyndigelseslov, der omfatter de strækninger, der ikke
længere trafikeres, og hvor der ikke er udsigt til
genoptagelse af trafikken i de kommende år, eller som kun
trafikeres i så ringe omfang, at en opretholdelse må
anses for økonomisk uforsvarlig. Hermed undgås, at der
skal fremsættes nyt lovforslag, hver gang der skal
nedlægges en enkelt strækning eller
sporforbindelse.
Lovforslaget bemyndiger transport- og
energiministeren til at nedlægge visse gods- og havnebaner.
Bemyndigelsen påregnes kun udnyttet i tilfælde, hvor
alle interesserede parter, herunder især kommunerne,
regionerne og planlægningsmyndighederne, er enige heri, og
der ikke er jernbanemæssige grunde for en bevaring af
strækningerne.
Det vil være en forudsætning for
transport- og energiministerens mulighed for at udnytte
bemyndigelsen, at nødvendig finansiering kan
tilvejebringes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige
behandling.