L 24 (som fremsat): Forslag til lov om
nedlæggelse af visse gods- og havnebaner.
Fremsat den 5. oktober 2005 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om nedlæggelse af visse gods- og
havnebaner
§ 1. Transport-
og energiministeren bemyndiges til at nedlægge godsbanen
Vojens€"Haderslev.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
bemyndiges til at nedlægge følgende havnebaner:
1) Holbæk havnebane.
2) Horsens havnebane.
3) Nykøbing Falster havnebane.
4) Odense havnebane.
5) Aalborg havnebane.
§ 2. Loven
træder i kraft den 1. februar 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets baggrund
På flere af de gods- og havnebaner, som
Banedanmark forvalter, er trafikken ophørt for flere
år siden, og der er ikke udsigt til, at trafikken på
disse baner vil blive genoptaget. Endvidere er flere af banerne i
en så dårlig stand, at de først vil kunne bruges
efter en omfattende og bekostelig renovering. I de senere år
er der fremkommet ønsker om fjernelse af visse havnebaner
og€"spor fra kommuner og andre interesserede parter, fordi
arealerne ønskes anvendt til andre formål, herunder
især byfornyelse og rekreative formål.
På jernbaneområdet følges
den praksis, at baner, der er anlagt ved lov, også
nedlægges ved lov. Der har således gennem årene
været fremsat lovforslag om nedlæggelse af enkelte
strækninger, f.eks. Hobro havnebane og
Løgstørbanen. Da der nu foreligger et konkret
ønske om nedlæggelse af en del af
godsbanestrækningen Vojens €" Haderslev, vil det
være hensigtsmæssigt at udarbejde et lovforslag, som
samlet forholder sig til de forskellige strækninger og
sporforbindelser, der er anlagt ved lov, og hvor trafikken er
ophørt, og som derfor vil kunne nedlægges.
Transport- og Energiministeriet har
således fundet det hensigtsmæssigt at udarbejde en
bemyndigelseslov, som omfatter de strækninger, som ikke
længere trafikeres, og hvor der ikke er udsigt til
genoptagelse af trafikken i de kommende år, eller som kun
trafikeres i så ringe omfang, at en opretholdelse må
anses for økonomisk uforsvarlig. Hermed undgås, at der
skal fremsættes nyt lovforslag, hver gang der skal
nedlægges en enkelt strækning eller
sporforbindelse.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget bemyndiger transport- og
energiministeren til at nedlægge visse gods- og havnebaner.
Bemyndigelsen tænkes kun udnyttet i tilfælde, hvor alle
interesserede parter, herunder især kommunerne, regionerne og
planlægningsmyndighederne, er enige heri, og der ikke er
jernbanemæssige grunde for en bevaring af
strækningerne. I det følgende foretages en
nærmere gennemgang af de gods- og havnebaner, der er omfattet
af lovforslaget.
2.1.Godsbanen Vojens €"
Haderslev
I henhold til lov nr. 652 af 21. december
1977 om indskrænkning af driften på
statsbanestrækningen Vojens €" Haderslev er ministeren
bemyndiget til at indskrænke driften på
strækningen til kun at omfatte befordring af
vognladningsgods, men ikke til helt at nedlægge denne.
Tekniske forhold
Banen er 11,9 km lang. Skinner er af typen
DSB 45 fra 1933-35 og fra 1949. Svellerne er af træ fra 1972,
og ballasten er sten. Der er 14 offentlige overkørsler og 7
private, heraf er 13 overkørsler sikrede med
advarselssignal. Banen har derudover ingen sikringsanlæg. Der
er 8 broanlæg på strækningen. Til banen er
knyttet forbindelsesbanen Haderslev H-Haderslev By samt i
forlængelse af denne, havnebanen til Haderslev Havn. Disse to
strækninger er tilsammen 1,9 km.
Haderslev Kommune har anmodet om, at
jernbanestrækningen gennem Haderslev bymidte, øst for
banens skæring med Simmerstedvej/Sct. Severin Gade,
nedlægges med henblik på, at det eksisterende
jernbanespor omdannes til gang- og cykelsti, bl.a. til forbindelse
med et kommende nyt boligområde ved Haderslev Havn.
Trafikale forhold
Indtil maj 1999 blev der kørt gods 5
gange om ugen. Siden har der ingen godstrafik været, men der
er jævnligt givet tilladelser til kørsel med
veterantog.
Forurening
Der er registreret en enkelt lokalitet
på Haderslev Station, hvor der kan være risiko for
forurening. På den resterende del af strækningen er der
ikke registreret nogen anlæg/lokaliteter, der vil kunne volde
problemer.
Økonomiske forhold
I perioden fra 1. april 1999 til 1. juni 2001
er der opkrævet 0 kr. i baneafgift og 33.353 kr. i
adgangsafgift.
Der er kun afholdt meget beskedne udgifter
til vedligeholdelse de seneste år.
Hvis tracéet bliver liggende uden
trafik, anslås udgifterne til almindelige
grundejerforpligtelser til ca. 60.000 kr. årligt.
Vedligeholdelse på mellemniveau,
så godstrafik hurtigt kan etableres, og
veterantogkørsel kan opretholdes, vil beløbe sig til
ca. 240.000 kr. årligt.
Besluttes det ved banens eventuelle
nedlæggelse, at de jernbanetekniske anlæg skal fjernes,
anslås udgiften hertil til 2,7 mio. kr.
En fornyelse af jernbanen til fortsat
benyttelse anslås til 30-90 mio. kr. afhængig af, om
opgraderingen skal ske med henblik på gods- eller
passagerformål og dermed af hastigheds- og
sikkerhedsniveau.
2.2. Holbæk
havnebane
Havnebanen er anlagt i henhold til lov nr. 88
af 12. maj 1894 om Anlæg og Drift af Private Jernbaner. Der
kan ved statsbanernes foranstaltning anlægges et spor fra
Holbæk til havnen. Der er tale om en bane, som blev
foranstaltet anlagt af DSB. Banen har siden været drevet af
DSB og har som sådan status af statsbane.
Tekniske forhold
Banen, der forbinder Holbæk Station og
havnen, er 1.100 m lang. Sporet er i meget dårlig stand og
skal helt fornyes, hvis normale driftsforhold, hvor tog kan
køre med 22,5 tons akseltryk, skal genskabes.
Havneområdet omfatter 1.000 m havnespor.
Øvrige forhold
De eksisterende spor anvendes til
kørsel med udrangerede S-tog, der bliver skrottet på
en virksomhed i Holbæk.
Økonomiske forhold
Der er kun afholdt beskedne udgifter til
vedligeholdelse de seneste år.
Hvis tracéet bliver liggende uden
trafik, anslås de årlige omkostninger til almindelige
grundejerforpligtelser til 20.000 kr.
Udgiften til ovennævnte fornyelse
anslås til 8,0 mio. kr.
2.3. Horsens Havn
Havnebanen er anlagt i henhold til lov af 10.
marts 1861 om Anlæg og Drift af Jernbaner i Kongeriget.
Tekniske forhold
En ca. 900 m lang havnebane forbinder Horsens
Station og havnen. På ca. halvdelen af strækningen
ligger banen på et baneareal. Resten ligger på
kommunalt ejet grund.
Havnen omfatter ca. 2,3 km havnespor.
Havnesporene og dermed havnebanen har ikke
været i drift i flere år. Nogle havnespor er allerede
fjernet, og resten er uanvendelige.
Økonomiske forhold
Hvis statens andel af tracéet bliver
liggende uden trafik, anslås de årlige omkostninger til
almindelige grundejerforpligtelser til 20.000 kr.
Udgiften til fjernelse af havnebanens spor
anslås til 100.000 kr.
Hvis havnebanen skal opgraderes til normale
driftsforhold, hvor tog kan køre med 22,5 tons akseltryk,
anslås udgiften hertil til 4,0 mio. kr.
2.4. Nykøbing - Falster
havnebane
Havnebanen og havnespor er anlagt med hjemmel
i lov af 26. februar 1869.
Tekniske forhold
Havnen omfatter ca. 1.500 m havnespor. En
egentlig havnebane (på statsejet areal) er ikke
registreret.
Trafikale forhold
Havnesporene er ikke i drift.
Økonomiske forhold
Da havnebanen i det væsentligste ligger
på stationsarealet, er der ikke tale om særskilte
grundejerforpligtelser, hvis havnebanen fjernes.
Udgiften til fjernelse af havnebanens spor
anslås til 100.000 kr.
2.5. Odense havnebane
Havnebanen er anlagt i henhold til lov af 10.
marts 1861 om Anlæg og Drift af Jernbaner i Kongeriget.
Tekniske forhold
Odense Havn er forbundet med stationen med en
ca. 2 km lang havnebane. Fra Åløkke Allé og mod
havnen ligger banen på kommunens grund. Resten ligger
på banearealet. De seneste år har kun sporene ved det
vestligste bassin været i drift. Grundet sporenes tilstand er
disse spærret. Odense Havn A/S har bedt om, at alle havnespor
fjernes.
Trafikale forhold
Havnesporene er ude af drift.
Økonomiske forhold
Hvis tracéet bliver liggende ude af
drift, anslås de årlige omkostninger til almindelige
grundejerforpligtelser for statens del til 20.000 kr.
Udgiften til fjernelse af havnebanen
anslås til 200.000 kr.
Det forventes ikke, at havnesporene
sættes i drift igen. Statens andel i omkostningerne til
fjernelse af sporene er ikke anslået, men vil være
beskeden.
Øvrige forhold
Odense havnebane er opført på
bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF
af 26. februar 2001 om ændring af Rådets direktiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner. De
havne, der er opført under direktivets bilag I, anses som
værende en del af det i direktivet definerede
transeuropæiske jernbanegodstransportnet, herunder spor,
der fører til og fra havne som anført i bilag I,
herunder fødelinjer. En eventuel nedlæggelse af
havnebanen vil ske i overensstemmelse med den procedure, som
direktivet foreskriver.
2.6. Aalborg havnebane
Havnebanen er anlagt i henhold til
§ 2 i lov af 10. marts 1861 om Anlæg og Drift af
Jernbaner i Kongeriget.
Tekniske forhold
Havnebanen udgår fra Aalborg
Godsbanegård og er ca. 500 m lang. Havnesporene og dermed
havnebanen er ude af drift. Havnesporenes omfang kendes ikke, da en
stor del er fjernet i forbindelse med anden udnyttelse af
arealerne. Oprindeligt omfattede centerhavnen ca. 12 km
havnespor.
Fra havnesporene udgår firmaspor til
Rørdal.
Trafikale forhold
Jernbanerelaterede transporter over Aalborg
Havn foregår i dag over Østhavnen,
Grønlandshavnen.
Økonomiske forhold
Udgiften til fjernelse af havnebanens spor
anslås til 100.000 kr. Hvis tracéet bliver liggende
uden trafik, anslås de årlige omkostninger til
almindelige grundejerforpligtelser til 10.000 kr. Hvis havnebanen
skal opgraderes til normale driftsforhold, hvor tog kan køre
med 22,5 tons akseltryk, anslås udgiften hertil til 3.0 mio.
kr.
Statens eventuelle andel af omkostningerne
til fornyelse og vedligeholdelse af havnesporene er ikke
anslået.
Øvrige forhold
Aalborg havnebane er €" i lighed med
Odense havnebane - opført på bilag I til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF af 26.
februar 2001 om ændring af Rådets direktiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner. De
havne, der er opført under direktivets bilag I, anses som
værende en del af det i direktivet definerede
transeuropæiske jernbanegodstransportnet, herunder spor, der
fører til og fra havne som anført i bilag I, herunder
fødelinjer. En eventuel nedlæggelse af havnebanen vil
ske i overensstemmelse med den procedure, som direktivet
foreskriver.
2.7. Øvrige havnebaner
I overensstemmelse med den praksis, der
følges på jernbaneområdet, indeholder
lovforslaget kun havnebaner, der specifikt er anlagt ved lov, dvs.
hvor havnebanen udtrykkeligt er nævnt i
anlægsloven.
Udover de havnebaner, der er nævnt i
lovforslaget, er der også havnebaner, der ikke udtrykkeligt
er nævnt i en anlægslov. Som eksempel herpå kan
nævnes Ringkøbing-, Struer- og Thisted havnebaner.
Disse havnebaner er ikke omfattede af den nævnte praksis
på jernbaneområdet og vil derfor kunne nedlægges
uden lovgivning. Banerne bliver oftest nedlagt i forbindelse med
lokale ønsker, eller når banen er i så
dårlig en stand, at en nedlæggelse bliver
nødvendig. Der bliver dog ingen baner nedlagt, før
alle berørte parter (jernbanevirksomheder, lokale
myndigheder m.v.) er hørt og er enige i nedlæggelsen.
Forud for nedlæggelsen er der foretaget en jernbanefaglig,
økonomisk og sikkerhedsmæssig vurdering af Banedanmark
og Trafikstyrelsen, der lægges til grund for
nedlæggelsen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Transport- og Energiministeriet vil
fortsætte den praksis, som er fulgt indtil nu ved
nedlæggelser af jernbanestrækninger. Dette
indebærer, at der ved udmøntningen af bemyndigelsen
til at nedlægge de enkelte strækninger foretages en
vurdering af de økonomiske konsekvenser for de
berørte parter.
Det lægges til grund:
- at finansieringen løses fra sag til
sag,
- at provenuet fra eventuelt arealsalg i
forbindelse med nedlæggelsen kan indgå i
finansieringen, og
- at det vil være en forudsætning
for ministerens mulighed for at udnytte bemyndigelsen, at
nødvendig finansiering kan tilvejebringes.
Omkostningerne for statens del ved
nedlæggelsen af banerne forventes i øvrigt afholdt
inden for Banedanmarks nuværende økonomiske
rammer.
En eventuel nedlæggelse vil
indebære en administrativ lettelse for Banedanmark.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
L ovforslaget
medfører ikke økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget har været sendt til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer, at
forslaget ikke indeholder nye administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget bør derfor ikke forelægges et
af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
5. Miljøm æs sig e
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke i sig selv
EU-retlige aspekter.
Der gælder særlige forhold for
havnebanerne i Odense og Aalborg. Disses baner er optaget på
bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/12/EF
af 26. februar 2001 om ændring af Rådets direktiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner,
jf. EF-Tidende nr. L 075 af 15. marts 2001 s. 0001 €" 0025. I
forbindelse med en eventuel nedlæggelse af disse baner vil
den procedure, der er angivet i direktivet, blive fulgt. Der
henvises i øvrigt til afsnit 2 under de enkelte baner.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos de myndigheder og organisationer, der
fremgår af bilaget til lovforslaget. Lovforslaget har
endvidere været offentliggjort på
høringsportalen.dk.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketingets Trafikudvalg ledsaget af de kommentarer, som
udtalelserne måtte give anledning til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Der er tale om en begrænsning af
administrationsforpligtelsen for Banedanmark. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Der er tale om en begrænsning af
administrationsforpligtelsen for Banedanmark | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1 og 2
Med bestemmelsen bemyndiges transport- og
energiministeren til at nedlægge de gods- og havnebaner, der
ikke længere trafikeres, og hvor der ikke er udsigt til
genoptagelse af trafikken i de kommende år, eller som kun
trafikeres i så ringe omfang, at en opretholdelse må
anse s for økonomisk uforsvarlig.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås,
at loven træder i kraft den 1. februar 2006.
Transport- og energiministerens bemyndigelse
til nedlæggelse af gods- og havnebaner vil dog kun blive
udnyttet i det omfang, der i forbindelse med forhandlinger med
amter, kommuner og andre parter kan opnås enighed i sagen ved
fastsættelse af kriterierne for nedlæggelserne.
Bilag 1
Oversigt over myndigheder og
organisationer m.v., der er anmodet om en udtalelse i anledning af
lovforslaget
Vestsjællands Amt
Vejle Amt
Storstrøms Amt
Sønderjyllands Amt
Nordjyllands Amt
Fyns Amt
Holbæk Kommune
Horsens Kommune
Haderslev Kommune
Vojens Kommune
Nykøbing Falster Kommune
Odense Kommune
Aalborg Kommune
Amtsrådsforeningen
Haderslev Havn
Holbæk Havn
Horsens Havn A/S
Nykøbing Falster Havn
Odense Havn
Aalborg Havn A/S
DSB
Railion Denmark A/S
Dansk Jernbane ApS
ARRIVA
SID
Jernbanernes Arbejdsgiverforening
Statsansattes Kartel
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Landbrugsrådet
Dansk Industri
Handelskammeret €" HTS Jernbane
Trafikforbundet
Dansk Jernbaneforbund
Brancheafdelingen for trafik og jernbane
under HK
NOAH - Trafik