ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 25. november 2005 Besvarelse af spørgsmål   1 ad L 33 stillet af Boligudvalget den 10. no- vember 2005. Spørgsmål   1: Ministeren  bedes  redegøre  for,  hvilke  fordele  og  ulemper  der  er  ved  at henlægge driften a  f BBR til enten en offentlig myndighed eller et privat selskab.  Desuden  bedes  ministeren  oplyse,  hvilke  sanktionsmuligheder der ville gøre sig gældende for et privat se   lskab, der står for hele driften, hvis det stik imod forventningerne ikke går som planla gt. Svar: Lovforslagets hovedformål er at danne grundlag for en forbedring af d a- takvaliteten  i  BBR,  herunder  at  effektivisere  driften  således,  at  registret drives både billigere og bedre. BBR har siden 1976 været drevet   som 271 kommunale registre. I forbin- delse med kommunalreformen må det forventes, at kommunerne i vid u d- strækning  vil    sende  deres  IT-systemer  i  udbud,  det  gælder  også  BBR. Dette giver en risiko for forskellige tekniske løsninger af BBR , hvilket vil fordyre  og  vanskeliggøre   sammenstillingen  af  et  landsdækkende  sæt  af BBR-data. Jeg ønsker derfor at sikre, at der etableres ét samlet BBR system, der an- vendes af alle kommuner til indberetning af BBR data. Den foreslåede m odel for et ny BBR indebærer, at Økonomi - og Er- hvervsministeren har det overordnede ansvar for BBR. Kommunerne vil fortsat være ansvarlige for ajourføring af data og for at træffe forval t- ningsretlige afgørelser vedrørende registreringer i r  egistret. Lovforslaget giver Økonomi  - og Erhvervsministeren hjemmel til at hen- lægge reg  isterets drift til anden offentlig myndighed eller et privat sel- skab. Det er indtil videre hensigten, at et selskab under KL får ansvaret for at etablere, drive og udvikle det nye landsdækkende register efter a  n- visning fra Økonomi  - og Erhvervsministeriet. Uanset om der vælges et privat selskab eller en offentlig myndi  ghed skal ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/2 alle  de  opgaver,  der  er  henlagt  til  operatøren  konkurrenceudsættes  i  det omfang de er egnet til at blive testet på markedet. Det vil sige , at der ef- fektivitetsmæssigt ikke vil være d en store forskel på , om opgaven vareta- ges af det offentlige eller et privat selskab.   Det er den enkelte kommune, der har ansvaret for data i BBR. Derfor vil der være fordele   ved at vælge   et selskab under KL til at drive registeret, idet kommunernes interesse i at være en aktiv medspiller i arbejdet med at øge datakvaliteteten i BBR  derved sikres. Samtidig bevares en tæt ko  b- ling mellem BBR og kommunernes byggesagsbehandling. Uanset  om  det  drejer  sig  om  et  selskab  under  KL  eller  et  privat  selskab vil  der  skulle  fastlægges  en  privatretlig  aftale  om  driften  af  BBR,  som fastlægger sanktionsmuligheder såfremt aftalen misligho   ldes.   Derudover vil bemyndigelsen efter BBR-lovens § 1a, stk.1 blive udmø n- tet i form af en bekendtgørelse, som vil  indeholde bestemmelse om frata- gelse  af  bemyndigelsen,  hvis  selskabet  misligholder  sine  kontraktlige forpligtelser.