Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. november 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. november
2005 følger her med i 5 eksemplarer socialministerens svar på
spørgsmål nr. 1 til L 37.
Spørgsmål nr. 1 til L 37:
Ministeren bedes sende udvalget en dækkende beskrivelse af de fremtidige
forhold vedr. visitationsretten herunder en afklaring af spørgsmålet om,
hvorvidt det vil være den kommune, der tager initiativet, der har
visitationsretten til et givent tilbud og så primærkommunen, der bare betaler
for noget en anden kommune har bestemt, eller om det er primærkommunen,
der har visitationsretten, mens det er opholdskommunen, der skal tage
initiativet.
Svar:
Forslaget til § 9, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område medfører, at der i tilfælde af tvivl om handleforpligtelsen,
kan udpeges en kommune som fungerer som handlekommune, indtil
kommunerne er blevet enige om, hvem der har handleforpligtelsen, jf. § 9,
stk. 1.
Det altovervejende udgangspunkt for handle- og betalingsforpligtelsen i den
sociale lovgivning er, at det er én og samme kommune, nemlig
opholdskommunen, som træ ffer beslutningerne og betaler for
foranstaltningerne.
Undtagelserne findes i § 9 c i lov om retssikkerhed og administration. De
tilfælde hvor handle - og betalingsforpligtelsen er delt mellem flere
kommuner kan samlet set beskrives som tilfælde, hvor en bor ger fra én
kommune flytter til en anden kommune på grund af en foranstaltnings
placering i denne anden kommune. I disse tilfælde skifter personen
opholdskommune og får ny handlekommune i den nye kommune, mens den
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
MLA/ J.nr. 30-688