Folketingets Energipolitiske Udvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
2. december 2005
700
-7
Det Energipolitiske Udvalg har i brev af 29
. november 2005
stillet mig fø l-
gende spørg smål 8 til L 45, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 8:
Kan selskaberne med den nye lovgivning lade ansatte, som sejles til ube-
mandede platforme, hvile ombord på transportfartøjerne (supplybådene),
og derefter arbejde videre på de ubemandede platforme, dvs. efter endt hvi-
le?
Svar:
Som udgangspunkt er skibe, herunder transportfartøjer, ikke omfattet af
lovforslaget, medmindre skibet anvendes i længere tid til in dkvartering for
ansatte, der er fast tilknyttet et offshoreanlæg.
Der er i lovforslaget krav om
overensstemmelse med arbejdstidsdirekti-
vet at der indenfor hver periode på 24 timer skal gives 11 timers sam-
menhængende hvile .
I de regler, som vil blive udstedt i medfør af loven, er det hensigten, at ar-
bejdstiden i overensstemmelse med den gældende lovgivning , vil blive d
e-
fineret som det tidsrum, hvor den ansatte står til arbejdsgiverens rådighed.
Dette indebærer, at transport mellem to arbejdssteder fortsat vil blive anset
som arbejdstid. I den situation, der er beskrevet i spørgsmålet , betyder det,
at hvileperiodenvil skulle afholdes efter tilbagekomsten til det bemandede
offshoreanlæg.
Arbejdstidsdirektivet, og dermed også lovforslaget, giver imidlertid ar-
bejdsmarkedets parter mulighed for gennem kollektive overenskomster at
aftale nedsæ ttelse og udskydelse af hvileperioden på visse betingelser . Det
vil der være behov for i forbindelse med arbejde på de ubemandede anl æ g,
hvor turen frem og tilbage mellem et bemandet offshoreanlæg og det ub e-
mandede anlæg normalt ikke vil kunne gennemføres inden for 13 timer.
./.