ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

24. november 2005

 

Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 46 stillet af Erhvervsudvalget den 18. november 2005.    

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 3:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 17. november 2005 fra Forsikring & Pension, jf. L 46 – bilag 5.

 

Svar:

Forsikring & Pension beklager, at lovforslaget ikke indeholder en bestemmelse, der giver adgang til at videregive sædvanlige kundeoplysninger til brug for rådgivning om pensionsforsikringer og pensionsordninger inden for rammerne af den aftalte ordning.

 

Forsikring & Pension har påpeget, at pensionskunderne kan tabe mange penge, fordi de ikke får en samlet rådgivning om deres pensionsordning, når den er placeret i flere forsikringsselskaber. Organisationen påpeger i øvrigt, at det af flere grunde ikke er hensigtsmæssigt at basere rådgivningen i forsikringssektoren på et skriftligt samtykke, når forsikringskoncernerne af lovgivningsmæssige og forsikringstekniske grunde er opsplittet i flere selskaber.

 

Finanstilsynet vurderede således, at den løsning, der var opstillet, medførte en risiko for overtrædelse af god skik reglerne om rådgivning. Det er naturligvis ikke acceptabelt.

 

Jeg kan se, at der er situationer, hvor det er en god idé for kunderne at give forsikringsselskaberne de fornødne samtykker. Her vil jeg gerne understrege, at forsikringsselskaberne også selv har en pligt til at forklare kunderne, hvorfor det er så vigtigt at give et samtykke. Jeg har forstået, at f.eks. Finansrådet ikke har samme problemer med at få de fornødne samtykker fra kunderne, som tilfældet er i forsikringsbranchen.

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk