ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
8. december 2005
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 46 stillet af Erhvervsudvalget den 8.
december 2005.
Spørgsmål 9:
Ministeren bede forholde sig til nedennævnte påstande.
En kunde i et pensionsforsikringsselskab øger pga. f.eks . lønforhøjelse sit
årlige indskud på sin pensionsordning fra 40. til 80.000 kr.
-Er det i henhold til gældende regler lovligt, at en medarbejder i den
anledning tager kontakt til kunden med henblik på r ådgivning om
fremtidige dækninger (risiko, opsparing etc.)?
-Såfremt kontakten sker pr. telefon, skal medarbejderen så bede kunden
indsende en samtykkeerklæring før videre rådgivning kan finde sted?
-Såfremt ministeren svarer bekræftende på spm. 2, men er ministeren så ,
at der kan opstå situationer , hvor rådgivningen ikke bliver optimal?
Svar:
1) Ja
, at en medarbejder i den anledning tager kontakt til
kunden med henblik på rådgivning om fremtidige dækninger .
Der videregives ikke oplysninger fra én finansiel virksomhed til en an-
den. Det er kun hvis rådgivningen nødvendiggør , at der indhentes oplys-
ninger fra et andet selskab, at der skal indhentes et skriftligt samtykke fra
kunden, inden rådgivningen foret ages.
2) Situationen svarer til den der er omhandlet under punkt 1. Det er altså
kun hvis rådgivningen nødvendiggør, at der indhentes oply sninger fra et
andet selskab, at der skal indhentes et skriftligt samtykke fra kunden, in-
den rådgivningen foret ages.
3) Det fremgår af svaret ovenf or, at der ikke skal indhentes skriftligt sam-
tykke.
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk