Folketingets Boligudvalg Dato: 2. december 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Boligudvalgs  brev  af  22.  november 2005   følger   hermed    –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.    12 ad lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  in dkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Spørgsmål nr.   12: ” Idet  der  henvises  til  lovforslagets  bemærkninger  side  6,  1.  kolonne,  bedes ministeren beskrive den hidtil gældende ordning mht. finansiering af beboe  r- rådgivere  sammenholdt  med  den  ordning,  der  foreslås  i  det  foreliggende lovforslag.  Ministeren  bedes  i  den  forbindelse  præcisere  forskellen    og  be- skrive evt. forbedringer den nye ordning medfører .” Svar: Den  gældende  beboerrådgiverordning  har  eksisteret  siden  1994,  og  blev senest forlænget som led i boligaftalen 2002. Efter  gældende  regler  kan    Landsbyggefonden  i  perioden  2003 - 2008  yde tilskud til beboerrådgivere  indenfor en årlig ramme på 12,5   mio. kr. Fonden afholder indtil 50 pct. af udgiften og den resterende udgift afholdes af kom- munen  og  boligorganisationen.  Med  forslaget  ændres  der  ikke  på  den  gæ l- dende ordning. Jeg  forstår  spørgsmålet  sål edes,  at  der  ønske s,  at  beboerrådgiverordningen sammenholdes med de foreslåede midler til en social og forebyggende in d- sats. Regeringen foreslår  i L 70, at Landsbyggefonden kan yde støt te til et bredt spektrum  af  initiativer  og  aktiviteter,  der  kan  medvirke  til  at  stimulere  og Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] J.nr. B-5212-51
2 igangsætte en positiv udv  ikling i problemramte områder eller har et foreby g- gende sigte. Initiativerne og aktiviteterne kan bl.a. omfatte sociale, forebyg- gende  samt  integrations-  og  beskæftigelsesfremmende  initiativer,  herunder kriminalitetsforebyggende og -dæmpende aktiviteter m.v  . Fonden kan af de nye midler yde tilskud til medarbejdere, hvis opgaver sva- rer til de nuværende beboerrådgivere og    til andre former for opsøgende  med- arbejdere, der f.eks. særligt har til opgave at   skabe nødvendige kontakter til erhvervsliv og uddannelsesinstitutioner eller stimulere iværksætteriet blandt beboerne. Det er et krav, at indsatsen indgår i en helhedsplan med tilknyttet finansi e- ringsplan, og at der sker en lokal koordinering og evaluering af den samlede indsats, f.eks. i et områ desekretariat. Hertil kommer, at Landsbyggefonden skal sikre, at der sker en landsdækkende evaluering, erfaringsopsa  mling og - formidling. Støtten kan ydes inden for en ramme på 600 mio. kr. i 2006  , heraf kan indtil 200 mio. kr. anvendes til nedsættelse af huslejen i pr  oblemramte afdelinger. Landsbyggefonden kan stille som betingelse for støtten, at boligorganisati o- nen i muligt og forsvarligt omfang bidrager til finansiering af indsatsen med sin egenkapital og at kommunen medvirker til indsatsen. Kravene til bolig- organisationens  og  kommunens  medvirken  forhandles  konkret,  og  vil  bl.a. afhænge af den konkrete situation i området, helhedsplanen og øvrige ivær k- satte initiativer. Forskellen på den  gældende  beboerrådgiverordning  og  de  nye  midler  til  en social og forebyggende indsats er således, at den nye ordning er langt bred e- re og mere fleksibel. Samtidig sikres det, at der opnås langsigtede resultater som led i en samlet og organisatorisk fastforankret indsats, og at der også på landsplan sker en løbende erfaringsopsamling  og koordinering. Den nye ordning skal ses i sammenhæng med lovforslagets øvr   ige initiativer, som  understøtter  hinanden.  De  forhøjede  midler  til  renovering,  den  nye salgsordning  for  problemramte  områder,  mulighederne  for   udlejning  til  er- hverv,  flyttehjælp    og  udvidet  anvisningsret  er  eksempler  på  initiativer,  der sammen med midlerne til en social og forebyggende indsats kan sikre, at der opnås varige resu ltater i de problemramte områder. Eva Kjer Hansen /Pia Mørch