Folketingets Boligudvalg Dato: Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. december 2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 25 ad forslag til lov om æ  ndring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforhol- dene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskat- ning  af  aktieselskaber  m.v.  og  lov  om  påligningen  af  indkomstskat  til staten  (Den  almene  sektors  midler  og  indsatsen  mod  ghettoisering)  (L 70). Eva Kjer Hansen /Pia Mørch Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MIS/J.nr. B-5212-51
2 Besvarelse af Boligudvalgets spørgsmål nr. 25 af 2. decembe  r 2005 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer, lov om indkomstbeskatning af aktie- selskaber m.v. og lov om påligni ngen af indkomstskat til staten (Den almene sektors midler og indsatsen mod ghettoisering) (L 70) Spørgsmål nr.   25: ” Ministeren bedes sammenholde anbefalingerne/initiativerne fra Programbe- styrelsen angående Ghettoisering med de  initiativer der er foreslået i  lovfors- laget. ” Svar: Programbestyrelsens   strategi  omfatter  7  overordnede  punkter  -  herunder også  områder, der  ikke indgår i  lovforslaget som  f.eks. skole-, uddannelses- og beskæftigelsesområdet   : Omdannelse af de monofunktionelle kvarterer og bebyggelser Styring og regulering af beboersammensætningen Skolegang og uddannelse Beskæftigelse Tryghed og naboskab Effektiv organisation Kommunikation I  forhold  til  omdannelse  af  bebyggelserne  anbefaler   Programbestyrelsen bl.a., at der indledes en fysisk opgradering af de udsatte boligområder . Dette er i tråd med regeringens forslag om at forhøje Landsbyggefondens renov  e- ringsramme med 625 mio. kr. oven i de 1.500 mio. kr., der allerede er afsat i 2006. Derudover  anbefaler Programbestyrelsen,  at  der  tilføres   nye  ejerfor- mer, og at nedrivning  i  begrænset omfang er et redskab, der bør overvejes. Disse  elementer  indgår  også  i    regeringens  lovforslag,  bl.a.  i  form  af  en  ny model  for  salg  af  almene  boliger,  en  ny  praksis  for  nedrivning  samt  at  der åb nes op for muligheden for udlejning til erhverv. Med  hensyn  til  styring  og  regulering  af  beboersammensætningen  anbefaler bestyrelsen,  at  der  iværksættes  mobilitetsfremmende  fo ranstaltninger.  Med muligheden for at give flyttehjælp og    udvidet kommunal anvisning, styrker regeringen med lovforslaget yderligere mulighederne for at fremme mobili- teten i de udsatte boligområder.
3 Tryghed og naboskab samt effektiv organisation er også elementer der in d- går  i lovforslaget  –  nemlig ved at der afsættes 600  mio. kr. til en social og forebyggende indsats. For at modtage tilsagn om tilskud er det en forudsæ  t- ning, at indsatsen er et led i en helhedsplan, der er udarbejdet i samarbejde med  relevante interessenter og  godkendt af kommunalbestyrelsen. Regerin- gen betragter det således også som e  n grundlæggende betingelse, at der   stil- les krav om en effektiv organisering af indsatsen. Kommunikation af de forandringer, der sker i det problemramte område, vil efter min opfattelse ofte indgå naturligt i helhedsplanen, og kan dermed også være omfattet   af puljen til en social og forebyggende indsats. Det  er  således   samlet  set  min  opfattelse,  at  L  70  og  Programbestyrelsens stra tegi mod ghettoisering i vidt omfang understøtter hinanden.