U D K A S T Ændringsforslag til Lovforslag nr. L 89 om ændring af lov om aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik (Pligt for unge under 25 år til at tage en uddannelse, supplering af udlændinges integrationskontrakter, tilbud til kontant- og starthjælpsmodtagere som ikke er blevet aktiveret det seneste år, gentagen aktivering, særlig integrationsindsats, bortfald af kontanthjælp til hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af ægtefælletillægget, styrket sygeopfølgning over for kontant - og starthjælpsmodtagere og ændring af refusionsbestemmelserne for kontanthjælp mv.) Til § 2 1) I den under nr. 7 foreslåede  §13, stk. 9,indsættes efter 1. pkt. som nye punktummer: ”Kommunen kan endvidere efter en konkret vurdering bestemme, at en ægte   fælle, hvis arbejdsevne er så nedsat, at jobfunktio ner, der er forenelige med den pågældendes    kompetencer og ressourcer, kun kan findes i et meget begrænset omfang på det ordinære arbejdsmarked, og som aktivt har deltaget i alle tilbudte, beskæftigelsesfre  mmende aktiviteter og søgt relevant  arbejde på det ordinære arbejdsmarked, ikke er omfattet af stk. 8. Afgørelse efter 2. p kt. træffes for 3 måneder ad gangen.” [Mulighed for, at kommunen kan dispensere fra kravet om 300 timers arbejde inden for de seneste 24 kalendermåneder] 2) I den under nr. 7 foreslåede  § 13, stk. 11, nr. 5, indsættes efter   ”samt”  : ”perioder, hvor kommunen efter stk. 9, 2. pkt. har bestemt, at den pågældende ikke er omfattet af stk. 8, samt”. [Dispensationsperioder forlænger den p  eriode, inden for hvilken der skal dokumenteres 300 timers arbejde] Bemærkninger Til nr. 1 Med ændringsforslaget   gives der mulighed for, at kommunen efter en konkret, individuel vurdering kan bestemme, at en ægtefælle , hvis arbejdsevne er så nedsat, at jobfunktioner, der er forenelige med den pågældendes kompetencer og ressourcer, kun findes i et meget begrænset omfang på det ordinære arbejdsmarked (personer der ved kommunens vurdering af beskæftigelses  -
potentialet er indplaceret i matchgruppe 4),ikke   er omfattet af kravet om mindst 300 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 24 kalendermåneder. Det er en betingelse for at anvende undtagelsesbestemmelsen, at ægtefællen aktivt har deltaget i de beskæftigelsesfremmende aktiviteter, som ko  mmunen eller AF har tilbudt, og at den pågældende har været aktivt arbejdssøgende på områder, hvor der er mulighed for, at den pågældende k   an opnå ordinær beskæftigelse. For at sikre, at den pågældende også fremadrettet deltager aktivt i tilbud og er aktiv t arbejdssøgende, foreslås det, at kommunens afgørelse om undtagelse fra kravet om 300 timers ordinært og ustøttet arbejde    inden for de seneste 24 måneder træffes for 3 måneder ad gangen, dvs. at kommunen ved hver samtale i det individuelle kontaktforløb,  skal tage stilling til, om ægtefællen fortsat opfylder betingelserne for at være undtaget fra kravet. Til nr. 2 Det foreslås, at perioden på 24 måneder, inden for hvilken en ægtefælle skal dokumentere 300 timers ordinært og ustøttet arbejde   , forlænges me  d perioder, hvor kommunen efter forslaget i nr. 1 har undtaget den pågældende fra kravet. Herved sidestilles de pågældende perioder med perioder, hvor den pågældendes arbejdsevne har været så begrænset, at vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på    det ordinære arbejdsmarked, jf. den foreslåede § 13, stk. 9   , 1. pkt. Forslaget betyder, at hvis personen senere forbedrer sit beskæftigelsespotentiale og bliver omfattet af   kravet om 300 timers arbejde, vil dispensationsperioderne indgå som ”døde perioder” i beregningen af ”de seneste 24 kalendermåneder”.