Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af
19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(L89).
Spørgsmål nr. 4:
Hvilke ligestillingsmæssige konsekvenser har det for forholdet mellem etn i-
ske minoriteter og etniske danskere, at reglen kun dækker ægtefæller, mens
samlevende fritages? (Her tænkes bl.a. på, at kulturbestemte samlivsformer
gør, at reglerne rammer særlige grupper).
Svar:
Regeringens forslag til nye regler på kontant - og starthjælpsområdet om s y-
geopfølgning, uddannelse spligt og krav om 300 timers ordinær beskæft
igelse
efter 2 år på kontanthjælp gælder for alle, dvs. at der gælder samme regler
for flygtninge, andre udlændinge og danske statsborg ere.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget om de nye regler på kontanthjælps om-
rådet i større grad kan omfatte udlændinge og i mindre grad danske statsbo
r-
gere, idet en større del af udlændinge, herunder udenlandske kvinder, mo d-
tager kontanthjælp.
Det er imidlertid afgørende, om forslaget kan medføre den ønsk ede styrkelse
af udlæn dinges integration på arbejdsmarkedet. Det er regeringens opfattel-
se, at de foreslåede tiltag vil føre til øget integration på arbejdsma
rkedet.
Kravet om 300 timers ordinært arbejde efter 2 år på kontanthjælp er en vid
e-
refør else af en allerede gældende re gel om, at kommunen kan vurdere, at en
ægtefælle er reelt hjemmegående med den virkning, at den pågældende m
i-
ster retten til hjælp. Det nye er, at der indføres et objektivt kriterium for,
hvornår en ægtefælle anses for reelt hjemm
egående.
Reglen skal ses i sammenhæng med formålsbestemmelsen i lov om aktiv s o-
cialpolitik, hvorefter begge ægtefæller efter evne skal udnytte og udvikle d
e-
res arbejdsevne med henblik på at blive selvforsørgende. Der er i lovforsl a-
get foreslået en undtagelsesbestemmelse for perso ner, hvis arbejdsevne er så
begrænset, at de pågældende ikke kan opnå beskæftigelse på det ordinære
arbejdsmarked.
Det er regeringens opfattelse, at 300 timers arbejde i løbet af 2 år er et rime-
ligt krav, og at alle, der ønsker det, og som har selv en mi ndre arbejdsevne
ville kunne opfylde kravet, uanset om de er udlændinge eller danske stat s-
borgere. Det bemærkes i den forbindelse, at kr avet kun stilles til ægtepar på
Februar 2006
Vores sag
05-21-0016/101-0023