Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 9 af
19. januar 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(L89).
Spørgsmål nr. 9:
Kontanthjælpsmodtageres indplacering i matchkategorierne 1 -5 vil med
lovforslaget afgøre, hvorvidt de omfattes af 300 -timers reglen. Det fremgår
af "vejledning til bekendtgørelse om visitation og det individuelle
kontaktforløb", at den enkeltes placering i matchsystemet bestemmes ud fra
en lang række løst afgrænsede kriterier. Den lediges indplacering beror på
den enkelte sagsbehandlers skøn, hvilket understøttes af DA's
arbejdsmarkedsrapport fra 2005, der dokumenterer store forskelle i
visitationen af de ledige. Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre
kontanthjælpsmodtagernes retssikkerhed?
Svar:
Indledningsvis er der måske grund til at korrigere en misforståelse, der efte r-
hånden synes at have bredt sig vidt omkring, nemlig at ægtefællers ret til
kontanthjælp efter lovforslaget fremover er reguleret i reglerne om visitation
og det individuelle kontaktforløb .
Dette er ikke korrekt. Som hidtil er retten til kontanthjælp reguleret i lov om
aktiv socialpolitik, hvor det i den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 8, er
bestemt, at en ægtefælle ikke anses for at udnytte sine arbejdsmuligheder (en
grundbetingelse for overhovedet at kunne få hjælp), når 1) parret har modt
a-
get hjælp i 2 år, 2) begge modtager hjælp på de høje satser og 3)
den pågæ l-
dende ægtefælle ikke kan dokumentere 300 timers ordinært arbejde inden for
de seneste 24 måneder.
Dette er hovedreglen,og
den gælder for alle ægtefæller, der
er omfattet af
ovenstående 3 kriterier . Som en undtagelse fra denne hovedregel, er det i
forslaget til § 13, stk. 9, bestemt, at en ægtefælle, hvis
arbejdsevne er så b e-
grænset, at vedkommende ikke kan opnå beskæftigelse
på det ordinære a r-
bejdsmarked, ikke er omfattet af kravet i stk. 8.
I bemærkningerne til lo vforslaget er denne undtagelsesbestemmelse uddybet,
idet det er anført, at det er forudsat, at bl.a. personer, der ved matchvurderin-
gen er placeret i matchkategori 5 må anses for omfattet af undtagelsesb e-
stemmelsen, jf. at det netop er karakteristisk for personer placeret i match-
gruppe 5, at deres arbejdsevne er så begrænset, at de ikke kan opnå beskæ
f-
tigelse på det ordinære arbejd smarked.
Februar 2006
Vores sag
05-21-0016/101-0023