Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2665 - konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
180839_0001.png
F
o
r
b
F
F i o l s t r æ d e 1 7
r
T e l e f o n : 7 7 4 1 7 7
u
i
g
e
o
Miljøstyrelsen
r
r
Strandgade 29
l
å
1401
d
København K
s
e
t
t
i
o
l
Lea
s
t
r
æ
d
e
1
7
P o s t b o k s 2 1 8 8
4 1
T e l e f a x : 7 7
4 1
D K - 1 0 1 7
K ø b e n h a v n K
7 7 4 2
E m a i l : f b r @ f b r . d k
Att. Annette Schytz ([email protected])
F
r
Lise Møller ([email protected])
æ
Tlf: 77 41 77 41
Claus Jørgensen
Dok. 32894/ph
C.c.
d
e
1
Frimann Hansen ([email protected])
29. april 2005
Ny høring af EU’s forslag til ny kemikalieregulering (REACH)
7
Miljøstyrelsen har med e-mail den 15.
Fax: 77
2005
42
april
41 77
udsendt en ny høring af EU's forslag til en ny
P
P
kemikalieregulering (REACH). Forbrugerrådet har følgende kommenterer til REACH-forslaget og
o
o
s
til ændringsforslagene i den udsendte forhandlingssituation.
t
s
b
o
t
k
Forbrugerrådet
s
b
er stadig af den holdning, at det nuværende udspil fra Kommissionen er for svagt i
forhold til det oprindelige forslag, der kom i internetkonsultation i sommeren 2003. Derfor er det
2
o
1
meget vigtigt, at Danmark forsat kæmper for, at forslaget forbedres i de kommende politiske
8
k
8
forhandlinger. Vi skal derfor fastholde følgende forslag til ændringer af forslaget:
s
2
1
8
8
Abonnement: [email protected]
D
K
-
1
0
D
K
Forbrugerprodukter skal omfattes af REACH
-
REACH skal være horisontalt gældende lovgivning
1
0
Der bør ske en simpel registrering af stoffer
1
7
Autorisationsordningen skal strammes
under 1 ton
K
Der skal være en klar pligt til at substitutere skadelige stoffer med mindre skadelige
ø
b
Der skal være fuld information om kemikalier i
e
n
Klassificerings- og mærkningsreglerne må ikke
h
a
Håndhævelse skal prioriteres
v
n
produkter
undergraves
K
I forhandlingsprocessen er flere af disse emner blevet berørt, men vi mener stadig, at Danmark
1
Redaktion: [email protected]
forsat bør stille sig i spidsen for følgende 3 krav:
7
K
1. Alle forbrugerprodukter skal omfattes af REACH
ø
2. Der bør ske en simpel registrering af stoffer under 1 ton
b
3. Substitutionsprincippet skal være centralt i REACH
e
n
h
a
v
n
K
T
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I det følgende opsummeres Forbrugerrådets kommentarer til ændringsforslagene i den udsendte
forhandlingssituation.
"Duty
of Care"
- er meget vigtig. Forbrugerrådet støtter, at Danmark arbejder på, at "Duty of
care" genindsættes, hvilket vil betyde, at lovgivningen slår fast, at producenter og importører er
forpligtet til at sikre, at produkterne ikke indeholder skadelig kemi.
"Et
stof - en registrering"
- Forbrugerrådet støtter dette forslag. Her er det vigtigt, at en uaf-
hængig instans (the Central Agency) vurderer den fælles farevurdering fra producenterne og
dermed sikrer en vis standard af farevurdering. Det er vigtigt, at den fælles registrering ikke fø-
rer til, at det endelige resultat bliver den vurdering, der har laveste fællesnævner - derfor skal der
sikres kontrol med disse registreringer.
Prioritering af registrering
- Forbrugerrådet støtter det danske forslag om en højere prioritering
af visse stoffer ved at fremrykke tidspunktet for registrering af og dermed kontrol med svært
nedbrydelige, bioakkumulerende og giftige stoffer. De nuværende registreringstidspunkter er
uacceptabelt lange.
Informationskrav for lav-volumen stoffer
- Forbrugerrådet ønsker, at alle kemiske stoffer re-
gistreres uanset tonnage. Som minimum, at der sker en simpel registrering af stofferne under 1
ton.
Stoffer i artikler
- Forbrugerrådet mener, at det er nødvendigt at skærpe bestemmelserne for
stoffer i artikler. Det er bl.a. nødvendigt at inkludere alle kemiske stoffer i produkter i REACH
(1 ton-grænsen fjernes), og samtidig skal registreringstiden for kemiske stoffer i produkter være
væsentligt mindre end de foreslåede 11 år og 3 måneder.
Kvalitetssikring af registreringsinformation
og
Substitution
- Det skal selvfølgelig sikres, at
kvaliteten af de data, der registreres, er i orden. Forbrugerrådet mener, at Danmark forsat bør ar-
bejde på at udvide informationskravene for stoffer i mængder under ti tons pr. år pr. producent
eller importør
Agenturets rolle ved vurdering af stoffer
- Agenturet bør sikre, at der etableres effektive og
passende håndhævelsesprocedurer, hvilket kræver en stærk, ensartet rammeregulering med en
høj grad af central koordinering.
Tilføjelse til punkterne i ændringsforslagene i den udsendte forhandlingssituation.
Klassificering og mærkning
- Forbrugerrådet vil også opfordre Danmark til at arbejde for en
bedre klassificering og mærkning af kemikalier og produkter. Advarselssymboler og risikosæt-
ninger bør udvides til at omfatte forbrugerprodukter og ikke kun stoffer og præparater. God
mærkning giver forbrugerne mulighed for at træffe kvalificerede beslutninger i købssituationen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180839_0003.png
Uddybning af førstnævnte ændringsforslag fra Forbrugerrådet:
Kemikalier i forbrugerprodukter
På side syv i det tilsendte notat behandles kemikalier i artikler (varer/forbrugsprodukter). Det
fremgår ikke af notatet, at der er sket væsentlige ændringer i forhold til at inkludere alle kemiske
stoffer i produkter i REACH, at 1 ton-grænsen er fjernet, eller at registreringstiden er blevet
væsentligt mindre end de foreslåede 11 år og 3 måneder.
På side 19-21 i notatet fremgår det, at der er forskellige grupperinger af lande, der ønsker ændringer
på dette punkt. Forbrugerrådet skal hermed opfordre Danmark til forsat at arbejde for at skærpe
kravene til kemiske stoffer i artikler og holde fast i "duty-of-care"-forpligtelsen.
Kommissionens forslag er yderst mangelfuldt i forhold til kemikalier i forbrugerprodukter. Set fra et
forbrugerperspektiv er det meget betænkeligt, at kommende regler ikke sikrer en forsvarlig
anvendelse af kemikalier, når de tilsættes forbrugerprodukter. I Rådskonklusionerne fra Göteborg,
2001, står der ligeledes: "all uses of concern of chemicals in products must be covered by the new
system. (..) ". De konkrete problemer er følgende:
1. Der
mangler stadig registrering af stoffer under 1 ton.
Den manglende registrering af
stofferne betyder blandt andet, at der ikke kan stilles krav til kemikalier, der indgår i under 1 ton
i forbrugerprodukter (af hensyn til WTO-regler). Dette er uanset, om disse kemikalier er
skadelige eller ej. Det er en åbenlys mangel på logik, at systemet fokuserer på tonnage-grænser i
stedet for at fokusere på kemikaliers potentielle farlighed for forbrugeren og miljøet. En simpel
registrering af alle kemikalier er en forudsætning for at omfatte alle kemikalier i forbrugerpro-
dukter. Se kommentar om "simpel registrering af kemikalier under 1 ton" nedenfor.
2.
Producentforpligtelsen
(duty of care) er meget vigtig. Den skal genindsættes, hvilket vil
betyde, at lovgivningen slår fast, at producenter og importører er forpligtet til at sikre, at produk-
terne ikke indeholder skadelig kemi. Derudover bør der være en henvisning til det generelle
produktsikkerhedsdirektiv - se kommentar nedenfor (REACH som horisontal lovgivning).
3.
Alle kemikalier skal omfattes.
Kun kemiske stoffer, der skal klassificeres som farlige, og som
indgår i artikler af samme art med mere end 1 ton pr. år pr. producent/importør, skal registreres,
hvis det er hensigten, at stoffet skal afgives under normal og forventet anvendelse af artiklen.
Det er en kraftig forringelse, at reglerne kun omfatter kemikalier tilsat med den hensigt, at de
skal afgives. Dermed er langt de fleste kemikalier i artikler - som bromerede flammehæmmere i
computere, phthalater i legetøj, formaldehyd i tekstiler osv. - udelukket fra registreringsforpligt-
elsen.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180839_0004.png
4.
Affaldsdelen mangler.
Hele affaldsdelen mangler nu i både registrerings- og notifikationsfor-
pligtigelsen. Dette på trods af, at kemikalier, der optræder i forbrugerprodukter, i høj grad viser
sig også at være et problem i affaldsfasen.
5.
1 ton-grænsen bør slettes.
Det bør sikres, at alle skadelige kemikalier i forbrugerprodukter
registreres - uanset tonnage. Derfor bør kravet om 1 ton-grænsen slettes.
6.
Der mangler afklaring om klasisificering og mærkning.
Med de nye, kraftigt forringede
regler for klassificering og mærkning bør det klargøres, hvilken effekt det har på reglerne om
registrering af "farlige stoffer" i artikler. Hvis industrien kun kan nå til enighed om klassificering
af CMR 1-3 samt luftallergi, er det så blot disse stoffer, der kan registreres? Se kommentar
nedenfor.
7.
Hvad omfatter "samme art"?
Hvad angår sætningen ”artikler af samme art”, står det særdeles
uklart, hvordan dette defineres. Vil to computere fra samme producent med forskellig størrelse
processor udgøre forskellige eller samme art artikler? Forbrugerrådet ønsker, at "samme art"
defineres bredt, således at f.eks. computere fra samme producent bliver betegnet som "samme
art". Således vil flest muligt artikler blive omfattet af forpligtigelsen.
8.
11 år og tre måneder er for lang tid.
Registreringsreglerne træder først i kraft, mere end 11 år
efter REACH træder i kraft, hvilket højst sandsynligt er tæt på 2020. Det forslag er ikke godt
nok til beskyttelse af forbrugeren. Reglerne bør træde i kraft efter senest 5 år.
REACH som horisontal lovgivning
Forbrugerrådet mener, at REACH bør tilvejebringe grundlaget for det horisontale, obligatoriske
sundheds- og miljømæssige minimumsniveau for alle produktdirektiver. Nogle direktiver er undta-
get fra REACH for at undgå dobbelt registrering, fx vedrørende lægemidler og pesticider. Men disse
direktiver medtager ikke vPvB-egenskaber i evalueringen og godkendelsen af kemikalier. De pro-
duktspecifikke direktiver bør ikke have lov til at unddrage sig de minimumssikkerhedskrav, der er
fastsat inden for REACH. Dette bør der gøres noget ved, så der sikres ens kriterier for grundlæggen-
de evaluering af alle kemikalier. Alle gældende direktiver bør baseres på REACH-lovgivningen for
at sikre ens behandling af alle kemikalier og for at undgå smuthuller i lovgivningen.
Simpel registrering af stoffer under 1 ton
Dette punkt berøres på side 7 og 20 i det tilsendte notat. Forbrugerrådet mener, at Danmark forsat
bør arbejde på at udvide informationskravene for stoffer i mængder under ti tons pr. år pr. producent
eller importør. Af notatet fremgår det, at kemiske stoffer under et ton pr. år pr. producent eller im-
portør i artikler stadig er undtaget REACH-forslaget. Den oprindelige intention var, at der skal tilve-
jebringes en vis basal viden om alle kemiske stoffer på markedet. Det bør som minimum sikres, at
der sker en simpel registrering af alle stoffer, således at vi ikke fortsat skal acceptere, at der mangler
helt basal viden om kemikalier. Som minimum bør det være et krav, at producenter indsender oplys-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180839_0005.png
ninger om stoffets navn, producentens navn, producerede mængder, anvendelse og de data vedrø-
rende effekter og eksponering, som producenten allerede besidder. Dermed ville der ikke blive stillet
krav om nye undersøgelser i forbindelse med denne simple registrering.
Datakrav til stofferne bør være tilstrækkelige til, at det kan vurderes, om stofferne har skadelige
sundheds- eller miljøegenskaber. På den baggrund bør den nedre grænse på 10 tons for krav om en
"Chemicals Safety Report" (CSR) fjernes.
Autorisation
På side 9 i notatet behandles autorisationsordningen, og i den forbindelse skal Forbrugerrådet opfor-
dre til, at Danmark arbejder for, at gruppen af stærkt allergifremkaldende stoffer samt de hormonfor-
styrrende stoffer hurtigst muligt omfattes af autorisationsordningen. Såfremt det ikke er muligt at få
dem inkluderet nu, bør der sættes en tidsfrist for, hvornår disse grupper senest skal være inkluderet.
Forbrugerrådet mener, at hvis et særligt problematisk stof tillades på grund af samfundsøkonomiske
hensyn, så bør det være en betingelse, at en tidsbegrænsning altid medfølger godkendelsen, således
at de skadelige stoffer udfases på kort sigt (se nedenfor).
Substitution
Forbrugerrådet støtter, at Danmark arbejder videre med forslaget om at indarbejde substitutionsprin-
cippet i formålsartiklen. Det er uacceptabelt, hvis anvendelsen af særligt skadelige stoffer kan tilla-
des, selv i de tilfælde, hvor der findes bedre alternativer. REACH skal indeholde et klart krav om, at
farlige kemikalier skal erstattes med mindre farlige kemikalier eller teknologier. Kommissionens
forslag om, at industrien blot skal sørge for, at de meget farlige stoffer skal være under "forsvarlig
kontrol" er uacceptabelt. Derudover bør enhver autorisation som nævnt være tidsbegrænset, og der
bør stilles krav om, at virksomheden undersøger mulighederne for at finde erstatninger og udarbej-
der en substitutionsplan.
I de tilfælde, hvor meget farlige stoffer, som ikke kan substitueres, opnår godkendelse/autorisation,
er det afgørende, at der udelukkende gives tidsbegrænsede godkendelser. I Kommissionens forslag
er der ingen bindende bestemmelser om dette.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180839_0006.png
Information til forbrugeren om kemikalier i produkter
Det nuværende RAPEX-system for kemikalier i produkter må forbedres og gøres gennemskueligt,
så forbrugere og forbrugerrepræsentanter får mulighed for at indgive notifikationer/rapporter om
kemikalier i produkter til kemikaliekontorerne i medlemsstaterne. Rapporterings-/notifikationssy-
stemet bør gøre det muligt for forbrugerne at rapportere direkte ad denne vej eller via en række an-
dre veje, herunder de sundhedsprofessionelle.
En rapport/notifikation kan motiveres af enhver afgivelse af kemikalier på ethvert givet tidspunkt fra
et produkt samt mistanke om kortsigtet eller langsigtet eksponering. Den ansvarlige myndighed eller
det centrale kontor har pligt til at registrere og reagere som følge af rapporten/notifikationen. Der
bør være en fælles skabelon for rapporter, der dog skal være så fleksibel, at man kan foretage tilfø-
jelser eller foretage en direkte, mundtlig henvendelse hos kemikaliekontoret eller det centrale kon-
tor.
Forbrugerne har brug for adgang til fuldstændig information om kemikalier i produkter. Vi foreslår
derfor, at producenter og importører af produkter må indlevere et dataark til medlemsstaterne om
produktets kemikalieindhold. Dette dataark må indeholde information om, hvilke kemikalier der
forefindes, samt information om mængderne. Mængdeinformationen kunne behandles fortroligt af
den ansvarlige myndighed. Producenter og importører af produkter må gøres ansvarlige for denne
information.
På grundlag af dataarket må producenten eller importøren give fuldstændig information til forbruge-
ren om kemikalieindholdet i produkterne. Dette krav om information bør svare til kravene i kosme-
tikdirektivet (76/768/EF), hvor der står, at en liste over bestanddele skal opstilles "i rækkefølge efter
aftagende vægt på det tidspunkt, de tilsættes det kosmetiske middel". Denne liste indledes med ordet
"bestanddele". Hvis dette i praksis er umuligt, skal bestanddelene anføres på vedlagt meddelelse
eller etiket eller et vedlagt bånd eller kort (…). Hvis det ikke er muligt at skrive bestanddelene på
produktet eller vedlagt meddelelse, etiket, bånd eller kort, må informationen i stedet gøres tilgænge-
lig for forbrugere og forbrugerrepræsentanter på internettet.
Endvidere må klassificerings- og mærkningskrav til stoffer og præparater også omfatte produkter.
Det betyder, at hvis et produkt indeholder et kemisk stof, hvis indhold (uanset procentindhold) ville
udløse en faremærkning, hvis det var et præparat eller stof, må produktet også mærkes.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
180839_0007.png
Klassificering og mærkning
På side 12 fremgår det, at reglerne for klassificering og mærkning ændres, således at CMR 1-3-
stoffer samt stoffer, der kan give luftallergi, alene er omfattet af reglerne. Det betyder, at andre
egenskaber ved de kemiske stoffer, f.eks. miljøegenskaber, udelukkende er industriens ansvar. Det
er ikke acceptabelt. EU's eksisterende "liste over farlige stoffer" er, på trods af forskellige mangler,
et godt redskab. Den bør ikke erstattes af selvklassificering blandt virksomhederne, som der er sær-
deles dårlige erfaringer med hidtil. Det er i det nuværende forslag uklart, hvad der vil ske med listen
over farlige stoffer, når REACH gennemføres. Det er for os centralt, at også miljøeffekter inkluderes
i den fælles klassificering og mærkning, samt at det klargøres, hvor den endelige afgørelse ligger,
hvis forskellige virksomheder er uenige om en klassificering.
God mærkning er af afgørende betydning, så forbrugerne får mulighed for at foretage et valg på et
informeret grundlag. Advarselssymboler og risikosætninger bør udvides til at omfatte forbrugerpro-
dukter og ikke kun stoffer og præparater. Der bør indføres et nyt advarselssymbol for godkendte,
farlige kemikalier. Dette ville også tjene som et kraftigt incitament til at udvikle bedre og mindre
farlige stoffer.
REACH vil gøre det muligt for erhvervslivet at selvklassificere de fleste af de farlige kemikalier
uden kontrol fra myndighedernes side. Og den gældende harmoniserede EU-liste vil måske blive
indskrænket. Resultatet er blandt andet, at de europæiske forbrugere vil modtage forskellig informa-
tion via mærkningen afhængigt af, i hvilket land de bor. Forbrugerrådet mener, at de nationale myn-
digheder eller Agenturet bør tjekke, at mærkningen er korrekt, og de bør endvidere have mulighed
for at tilføje nye informationer i den gældende harmoniserede liste i direktiv 67/548.
Håndhævelse
Det er det
generelle produktsikkerhedsdirektiv
(GPSD), der regulerer forbrugerprodukters sikker-
hed, men også tjenesteydelser og produkter til professionel brug, der ender hos forbrugerne.
REACH-forslaget bør referere direkte til GPSD for at sikre lige forbrugerbeskyttelse for alle pro-
dukter. Informationer om problematiske kemikalier, der identificeres i REACH, bør automatisk
overdrages til de relevante GPSD-myndigheder.
P.t. pålægger udkastet fra Kommissionen medlemsstaterne det fulde ansvar for at tilse, at bestem-
melserne i forordningen overholdes af producenter, importører, downstream-brugere og distributører
på alle trin i produktionen, markedsføringen og brugen, samt tage passende foranstaltninger til
håndhævelse. Der bør etableres effektive og passende håndhævelsesprocedurer, hvilket kræver en
stærk, ensartet rammeregulering med en høj grad af central koordinering. Procedurerne bør også
omfatte involvering af de vigtigste interessenter, så som forbrugerne og de sundhedsprofessionelle,
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med henblik på at muliggøre, at der handles hurtigt om nødvendigt, og for at udvikle forståelse og
information på dette område i relation til erfaringerne i den virkelige verden.
Det centrale kontor (the Central Agency) vil spille en vigtig rolle med hensyn til at udvikle standar-
der for håndhævelse i alle EU-medlemsstater, sikre at disse følges samt sikre, at informationen deles
og kommunikeres medlemsstaterne imellem. Der bør være fuldstændig gennemsigtighed i forbindel-
se med de standarder, der fastsættes, og omkring håndhævelsen, og man bør gøre som den ameri-
kanske Food and Drug Administration, der offentliggør de breve, de sender til virksomheder, der
overtræder markedsføringslovgivningen. Et produkt, der trækkes tilbage fra markedet på grund af
det kemiske indhold, kunne følge en sådan procedure. Det ville give forbrugerne værdifulde oplys-
ninger og samtidig fungere som en form for ekstra sanktion.
Oplysninger til forbrugerne om kemikalier i produkter er af afgørende betydning, hvis man vil sikre,
at de kan spille en værdifuld rolle i håndhævelsen. Medlemsstaterne og det centrale kontor bør op-
rette en informationsenhed, der som et af sine mål skulle have udvikling og vedligeholdelse af en
effektiv tovejskommunikation med forbrugerne. Rapporteringssystemet bør give forbrugerne mulig-
hed for at rapportere direkte ad denne vej eller ad forskellige andre veje, herunder de sundhedspro-
fessionelle.
Med venlig hilsen
Villy Dyhr
Chef for Politisk Afdeling
Claus Jørgensen
Miljøpolitisk medarbejder
8