Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 27. juni 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets   besvarelse af spørgsmål 1 – 10 ad 2670 miljø af 17. juni 2005.
2 Spørgsmål  nr. 8: På  hvilke  punkter  er  det  foreliggende  forslag  mere  restriktivt  henholdsvis  mindre restriktivt end det eksisterende grundvandsdirektiv fra 1980? Og hvilke forbedrin- ger hhv. forringelser er der i det foreliggende sammenlignet med forslaget fra 2003?   Svar: Det nye grundvandsdirektiv adskiller sig fra det gamle ved at være en udfyldning af vandrammedirektivet og forslaget til grundvandsdirektiv skal således ses i sammen- hæng med vandrammedirektivet. I det nye grundvandsdirektiv fastsættes der kriteri- er for god kemisk tilstand. Direktivet er således en del af den samlede ramme for fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger. For så vidt angår de konkrete stoffer er der i grundvandsdirektivet fra 1980 anført to lister: liste I og liste II. I henhold til direktivet skal medlemsstaterne forhindre til- førsel til grundvandet af stoffer, der er nævnt i liste I, og begrænse tilførslen til grund- vandet af stoffer der er nævnt i liste II. I forslaget til grundvandsdirektiv skal med- lemslandene tilstræbe at forhindre (”aim to prevent”) tilledning til grundvandet af alle farlige stoffer. Liste I i direktivet fra 1980 omfatter stoffer, som kan genfindes i vandrammedirek- tivets  bilag  8  nr.  1-6.  Vandrammedirektivet  omfatter  herudover  i  bilag  8,  nr.  1-6, også hormonforstyrrende stoffer og bioakkumulerbare organiske giftstoffer. Der er altså sket en udvidelse af de stoffer, som medlemsstaterne skal iværksætte de skrap- peste tiltag overfor.   Liste II i direktivet fra 1980 omfatter bl.a. en lang række metaller, hvor vi i dag ved, at nogle af disse er giftige. Direktivet fra 1980 stillede kun krav om, at medlemssta- terne skal begrænse tilførslen af disse stoffer til grundvandet.   I  forslaget  til  grundvandsdirektiv  stilles  der  krav  om,  at  medlemsstaterne  skal  til- stræbe  at  forhindre  ("aim  to  prevent")at  de  giftige  metaller  tilføres  grundvandet  - altså en skærpelse. Indsatsen over for de forurenende stoffer, som udgør en væsentlig risiko for vand- miljøet skal i øvrigt i henhold til vandrammedirektivets artikel 16 reguleres  af det kommende direktiv om prioriterede stoffer. Dette direktiv skal sikre en progressiv reduktion af udledninger af  stoffer, der udgør en væsentlig risiko for vandmiljøet og udfasning af udledninger af prioriterede farlige stoffer. Formandskabets  kompromisforslag  bygger  i  overvejende  grad  på  Kommissionens oprindelige forslag. I forhold til det oprindelige forslag er der indsat en sumværdi for pesticider og kvalitetsstandarderne for nitrat gælder også for aktiviteter i de om- råder, der er omfattet af nitratdirektivet, men som ikke er reguleret af nitratdirekti- vet.