Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2676 - landbrug og fiskeri
Offentligt
193751_0001.png
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. juli 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets besvarelse af
spørgsmål 1 (ad 2676 – landbrug og fiskeri) af 18. juli 2005.
10192/05
1
DG I
WP/pc
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0002.png
ketingets Europaudvalg
Departementet
EU-koordinationen
J.nr. D 302-0005
Ref. SCA
Den 20. juli 2005
Svar på spørgsmål 1 dateret 18. juli 2005 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende Kommissi-
onens forslag til Rådets beslutning om ophævelse af forbud imod den bromerede flamme-
hæmmer deca-BDE i RoHS-direktivet
Spørgsmål nr. 1:
I forlængelse af mødet i Europaudvalget den 15. juli 2005 bedes ministeren redegøre for forløbet af
behandlingen af Kommissionens forslag om ophævelse af forbud imod deca-BDE i RoHS-direktivet i
den tekniske komité og i Rådet. Herunder anmodes ministeren om at redegøre for, hvorledes man fra
dansk side har arbejdet for, at Rådet skulle substansbehandle forslaget som et B-punkt på et rådsmøde.
Svar:
I oversigten nedenfor er der redegjort for forløbet af behandlingen af Kommissionens forslag om op-
hævelse af forbud imod deca-BDE i RoHS-direktivet i den tekniske komité og i Rådet:
EU-Kommissionen sendte forslag til ophævelse af RoHS-direktivets forbud
imod deca-BDE til medlemsstaterne med henblik på komitéafstemning den
19. april.
Miljøministeren skrev til Miljøkommissær Stavros Dimas og opfordrede
Kommissionen til at trække forslaget tilbage. Miljøministeren orienterede sine
EU-miljøministerkollegaer om henvendelsen pr. brev og opfordrede dem til at
støtte en substansdrøftelse af sagen i Rådet. Brev til henholdsvis Miljøkom-
missæren og EU-Miljøministrene er vedlagt til orientering.
Notat og grundnotat om sagen blev oversendt til orientering til Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg.
Danmark stemte imod forslaget i komitéen. Det lykkedes at samle et bloke-
rende mindretal imod forslaget. Der var hverken kvalificeret flertal for eller
imod.
I Coreper anmodede Sverige om at forslaget til ophævelse af forbuddet imod
deca-BDE i RoHS-direktivet blev sat på dagsordenen for Rådsmødet (Miljø)
den 24 juni 2005 som et eventuelt-punkt.
10192/05
2
DG I
WP/pc
1. marts 2005
april 2005
./.
5. april 2005
9. april 2005
juni 2005
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0003.png
juni 2005
Kommissionen oversendte til Rådet og Europa-Parlamentet forslag til Rådets
beslutning om ophævelse af forbuddet imod deca-BDE i RoHS-direktivet.
Rådets arbejdsgruppe (miljø) behandlede forslaget, og formandskabet konklu-
derede, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod forslaget. Danmark
udtrykte sammen med Sverige og Belgien ønske om, at forslaget skulle be-
handles som et B-punkt på rådsmøde (miljø) den 24. juni. Luxembourg-
formandskabet afviste ønsket med henvisning til at sagen ikke var klar til Rå-
dets behandling og oplyste, at det indkommende britiske formandskab måtte
tage stilling til Rådets behandling af sagen.
Miljøministrene fra Sverige, Danmark, Finland, Belgien, Norge og Portugal
rettede skriftlig henvendelse til miljøkommissæren og de øvrige EU-
miljøministre, hvori de udtrykte stærk bekymring over forslagets miljømæssige
konsekvenser og over at en så vidtgående ændring af RoHS-direktivet blev
behandlet i komitéprocedure udenom Europa-Parlamentet. Brevet er vedlagt
til orientering.
Miljøministeren forelagde regeringens forslag til forhandlingsoplæg for Folke-
tingets Europaudvalg med indstilling om, at Danmark ville stemme imod for-
slaget, såfremt det ikke lykkedes at få gjort ophævelsen af forbuddet midlerti-
dig for en periode på maksimalt 18 måneder.
I Rådet (miljø) anmodede Sverige om at punktet blev behandlet som et B-
punkt, hvilket formandskabet afviste. Rådet drøftede herefter forslaget under
punktet eventuelt, og Danmark, Sverige og Estland opfordrede Kommissio-
nen til at trække forslaget tilbage. Kommissionen afviste opfordringen. Der
var ikke tegn på en ændring i medlemslandenes holdning til forslaget.
Rådets arbejdsgruppe (miljø) behandlede sagen. Det engelske formandskab
gav en kort orientering om processen, herunder at forslaget ville blive behand-
let af Coreper den 8. juli, samt at sagen formentlig ville blive sat på dagsorde-
nen for Rådsmødet (Landbrug og Fiskeri) den 18. juli. Der blev fra forskellige
delegationers side fremsat ændringsforslag med henblik på videre stillingtagen
på Coreper. Kommissionen fastholdt atter sit forslag.
Europa-Parlamentet vedtog enstemmigt en beslutning om forslaget. Europa-
Parlamentet er af den opfattelse, at Kommissionen har overskredet sine befø-
jelser ved at foreslå en så vidtgående ændring af RoHS-direktivet i komitépro-
cedure. Parlamentet opfordrede på den baggrund Rådet til at stemme imod
forslaget, såfremt Kommissionen ikke ville trække det tilbage.
Coreper drøftede forslaget og konstaterede, at der ikke var kvalificeret flertal
for eller imod forslaget. En række medlemslande – herunder Danmark, Tysk-
land, Nederlandene, Sverige, Tjekkiet, Portugal, Finland og Cypern –
opfordrede Kommissionen til at trække sit forslag tilbage, i hvilken forbindel-
se Danmark bl.a. henviste til Europa Parlamentets resolution af 6. juli 2005.
Kommissionen afviste opfordringen. Formandskabet oplyste, at forslaget ville
blive sat på dagsordenen for rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 18. juli som
et A-punkt med henblik på at få bekræftet at der hverken var et kvalificeret
flertal for eller imod forslaget, og således at modstanderne af forslaget fik mu-
lighed for at tilkendegive deres holdninger gennem erklæringer til Rådsmøde-
10192/05
3
DG I
WP/pc
0. juni 2005
6. juni 2005
./.
7. juni 2005
4. juni 2005
juli 2005
juli 2005
juli 2005
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0004.png
protokollen .
Fødevareministeren orienterede Folketingets Europaudvalg om at han på
rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 18. juli – på anmodning fra Miljøministe-
ren – ville anmode om at A-punktet blev gjort til et B-punkt. Såfremt der ikke
var tilslutning i Rådet til hans anmodning ville Danmark kunne acceptere at
punktet blev opretholdt som et A-punkt, hvorefter Danmark ville oplyse at
man stemte imod og afgive en erklæring med stemmeforklaring. Udvalget
pålagde regeringen at anmode om at punktet flyttes fra A-punktslisten til B-
punktslisten. Såfremt der ikke kunne opnås tilslutning hertil, skulle Danmark
anmode om punktet fjernes fra A-punktslisten med henblik på afgørelse i
skriftlig rådsprocedure. I fald der heller ikke kunne opnås tilslutning til dette,
skulle Danmark meddele, at man ikke kunne acceptere A-punktsvedtagelse, og
at punktet derfor skulle fjernes fra A-punktslisten, hvorefter 3-månedersfristen
ville løbe ud uden Rådets stillingtagen til forslaget .
Samme dag oplyste den danske EU-Repræsentation i Bruxelles de øvrige med-
lemsstaters EU-repræsentationer om, at Danmark på Rådsmødet den 18. juli
agtede at bede om at A-punktet blev ændret til et B-punkt, ligesom man op-
fordrede de øvrige medlemsstater til at støtte dette forehavende.
På rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) anmodede Fødevareministeren – med
støtte fra Sverige, Finland og Portugal – om at A-punktet vedrørende forslaget
blev ændret til et B-punkt. Formandskabet ønskede ikke at efterkomme den
danske anmodning, og foreslog at punktet blev opretholdt som et A-punkt.
Fødevareministeren insisterede herefter på at punktet blev taget af A-
punktslisten med henblik på i stedet at gennemføre en skriftlig Rådsprocedure.
Dette ville give medlemsstaterne mulighed for at genoverveje forslaget i lyset
af Europa Parlamentets resolution. Samtidig opfordrede Fødevareministeren
Kommissionen til ikke at vedtage forslaget efter udløbet af 3-måneders fristen,
i hvilken forbindelse man atter henviste til Parlamentets resolution samt til det
forhold, at der var tale om en politisk vigtig sag, hvor Kommissionen ikke
burde anvende sine muligheder for at gennemføre forslaget imod Parlamentet
og uden at Rådet havde udtalt sig positivt.
Formanden konkluderede, at der ikke i Rådet var flertal for den danske an-
modning om ændring til B-punkt, og ville herefter tage sagen af A-
punktslisten, med henblik på videre stillingtagen i Coreper.
Den fungerende Miljøminister skrev til EU Miljøkommissær Stavros Dimas
for at genopfordre Kommissionen til at trække sit forslag tilbage blandt andet
i lyset af, at man ikke har haft en substansdrøftelse af forslaget i Rådet i en
situation, hvor Europa-Parlamentet er af den opfattelse at Kommissionen har
overskredet sine beføjelser ved at foreslå en så vidtgående ændring af RoHS-
direktivet i komitéprocedure. Brevet blev sendt til orientering til EU-
Miljøministrene ledsaget af en opfordring til at de på tilsvarende vis anmoder
Kommissionen om at trække sit forslag tilbage.
På mødet i Coreper fastholdt Danmark, at forslaget blev behandlet i en skrift-
lig rådsprocedure, i hvilken forbindelse Danmark agtede at afgive en erklæring
som man opfordrede de øvrige medlemsstater til at støtte. Danmark oplyste
desuden, at den danske Miljøminister havde skrevet til EU Miljøkommissær
10192/05
4
DG I
WP/pc
5. juli 2005
8. juli 2005
9. juli 2005
0. juli 2005
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0005.png
Stavros Dimas for at genopfordre Kommissionen til at trække sit forslag til-
bage. Endelig oplyste Danmark, at de øvrige EU-Miljøministre var blevet ori-
enteret om henvendelsen, og opfordrede de øvrige medlemslande til at støtte
Danmarks initiativ. Formanden konkluderede, at man ville iværksætte en
skriftlig procedure med svarfrist den 31. august. Coreper ville blive orienteret
om udfaldet af afstemningen den 2. september.
COUNCIL OF
THE EUROPEAN UNION
Brussels, 17 June 2004
10192/05
ENV 295
ENT 76
NOTE
from :
to :
No. Cion prop. :
Subject :
General Secretariat
Delegations
9932/05 ENT 70 ENV 273 - COM(2005)241 final
Question of the prohibition of DecaBDE in the Directive on the restriction of the
use of certain hazardous substances in electrical and electronic equipment
Delegations will find annexed an explanatory note by Sweden and a letter signed by the Ministers of
five EU countries and Norway, which relate to the above-mentioned subject, to be dealt with under
"other business" item 11(h) at the meeting of the Council (Environment) on 24 June 2005.
_________________
10192/05
5
DG I
WP/pc
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0006.png
ANNEX
Explanatory Note by the Swedish delegation
Directive 2002/95/EC on the restriction of the use of certain hazardous substances in electrical and
electronic equipment (the RoHS directive) was adopted at the beginning of 2003. According to the
directive, electrical and electronic equipment put on the market shall not contain lead, mercury, cadmi-
um, hexavalent chromium, polybrominated biphenyls (PBB) or polybrominated diphenyl ethers
(PBDE) with effect from the 1 July 2006.
The Commission has recently submitted a proposal to exempt the flame retardant decaBDE from the
ban in the RoHS-directive. The Environment Ministers in Belgium, Denmark, Finland, Norway, Portu-
gal and Sweden have for this reason sent the attached letter to Mr Stavros Dimas, Commissioner for
the Environment, and to Environment Ministers in the European Union, opposing the proposal and
putting forward arguments based on the lack of Commission mandate, as well as arguments highlight-
ing uncertainty surrounding the risks that decaBDE poses to the environment and to human health.
_________________
10192/05
6
ANNEX
DG I
WP/pc
EN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0007.png
Annex to the ANNEX
16 June 2005
Mr Stavros Dimas, Commissioner for the
Environment
EU Ministers for the Environment
Exemption of the flame retardant decaBDE in the RoHS directive
Dear Commissioner,
Dear Colleagues,
We would like to draw your attention to a matter of deepest concern to us regarding the brominated
flame retardant decaBDE in the RoHS directive.
The Commission’s proposal for an exemption of decaBDE in polymers from the ban in the RoHS
directive could not be adopted in the technical committee on 19 April 2005. Belgium, the Czech
Republic, Denmark, Finland, the Netherlands, Portugal, Spain and Sweden voted against the propo-
sal and several member states abstained from voting. Consequently the Commission has forwarded
the proposal to the Council.
In Council we will continue to argue for the ban on decaBDE in the RoHS directive and we hope to
get your support. We believe that the technical committee has no mandate to decide on such a far-
reaching exemption on decaBDE as proposed by the Commission. The decision to abolish the ban
on decaBDE is in our opinion of such an importance and political nature that it cannot and should
not be taken in a committee. It is of great concern that such a far-reaching exemption from the
RoHS directive, as the Commission has proposed, set aside democratic principles involving co-
decision with the European Parliament.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193751_0008.png
8
The Commission has not in its proposal presented any investigation of alternatives to decaBDE.
Alternatives to decaBDE exist for most applications and the industry has shown it is possible to
phase out decaBDE.
There is still uncertainty surrounding the risks that decaBDE poses to the environment and to hu-
man health. DecaBDE has been found in the blood and breast milk of humans and in birds of prey
and their eggs, for example. New studies will further investigate how decaBDE affects the develop-
ment of the nervous system. DecaBDE is very persistent and there is further evidence that the sub-
stance can degrade to proven toxic substances, which are already subject to a general ban
throughout the Community (penta- and octa-BDE). Therefore the Scientific Committee on Health
and Environmental Risks (SCHER) – which is, in fact a Commission service - strongly recommends
further risk reduction for decaBDE.
Through this letter we hope to communicate to you our views on decaBDE in the RoHS directive.
We look forward to a fruitful discussion and a common understanding on this matter in the Council.
Yours sincerely,
Mr Bruno Tobback
Minister for the Environment
Belgium
Ms Connie Hedegaard
Minister for the Environment
Denmark
Mr Jan-Erik Enestam
Minister for the Environment
Finland
Mr Knut Arild Hareide
Minister for the Environment
Norway
Mr Luis Nobre Guedes
Minister for the Environment
Portugal
Ms Lena Sommestad
Minister for the Environment
Sweden
________________________
10192/05
ANNEX
DG I
EN
WP/pc