Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2677 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
8. september 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 16. september 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september
2005 – vedlægges Fødevareministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0002.png
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Kontoret for europapolitik og internationale relationer
8. september 2005
FVM 294
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. – 20. september 2005
1.
Sukkersektoren:
Orientering ved formandskabet om uformelt møde med ministrene fra de
sukkerproducerende AVS- og LDC-lande.
KOM-dokument foreligger ikke
Udveksling af synspunkter
2.
(Evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af et majsprodukt (Zea
majs
L., linje
1507), der er genetisk modificeret med henblik på resistens over for visse
skadelige sommerfugle og tolerance over for herbicidet ammoniumglufosinat
KOM (2005) 284
(Evt.) Vedtagelse
3.
Forslag til Rådets beslutning om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer
KOM (2005) 291
(Evt.) Vedtagelse
4.
Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til bæredygtig
udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet og om ændring af forordning
(EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001
KOM (2003) 589
Politisk enighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
5.
Muligheder og principper for en styrkelse af foranstaltningerne til genopretning
af bestandene
KOM-dokument foreligger ikke
Udveksling af synspunkter
6.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 850/98 for så
vidt angår beskyttelsen af dybhavskoralrev mod virkningen af trawling i visse
områder i Atlanterhavet
KOM (2004) 58
Politisk enighed
7.
Forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en aftale i form af brevveksling
mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Thailand om metoden for
beregning af toldsatserne for afskallet ris og om ændring af afgørelse
2004/617/EF, 2004/618/EF og 2004/619/EF.
KOM-dokument foreligger ikke
Vedtagelse (a-punkt)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0004.png
4
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 19. – 20. september 2005
1.
Sukkersektoren:
Orientering ved formandskabet om uformelt møde med
ministrene fra de sukkerproducerende AVS- og LDC-lande
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
I randen af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september 2005 afholdes uformelt møde
med ministrene fra de sukkerproducerende AVS-lande (Afrika, Vestindien, Stillehavet) og
LDC-lande (de mindst udviklede lande). På mødet forventes det, at man især skal drøfte
Kommissionens forslag om fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der
påvirkes af reformen af EU’s sukkerordning. Forslaget indebærer, at der indføres en ordning om
finansiel og teknisk bistand for at hjælpe med tilpasningsprocessen i sukkerprotokollandene.
Baggrund
I forbindelse med rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september 2005
afholdes uformelt møde med ministrene fra de sukkerproducerende AVS-lande
(Afrika, Vestindien, Stillehavet) og LDC-lande (de mindst udviklede lande). Udover
EU’s ministre for landbrug og fiskeri forventes deltagelse af de 3 kommissærer for
henholdsvis landbrug, udvikling og handel. På mødet forventes det, at man skal
drøfte Kommissionens forslag om ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande,
der påvirkes af reformen af EU’s sukkerordning.
På selve rådsmødet vil formandskabet orientere om drøftelsen med AVS- og LCD-
landene.
Kommissionen har stillet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af
reformen af EU’s sukkerordninger.
Forslaget om ledsageforanstaltninger er hjemlet i TEF artikel 179. I medfør af
denne artikel træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal efter høring af Europa-
Parlamentet.
I henhold til sukkerprotokollen, der er knyttet til bilag V i Cotonou-
partnerskabsaftalen mellem EU og AVS-landene, har 18 AVS-lande kunnet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
eksportere sukker til EU’s marked på fordelagtige vilkår. Reformen af EU’s
sukkerordninger vil efter al sandsynlighed i væsentlig grad ændre størstedelen af
disse landes markedsforhold.
Sukkersektoren har i disse lande ofte en stor socioøkonomisk betydning, og udgør
dermed en væsentlig faktor i landenes bestræbelser på at bekæmpe fattigdom og
skabe bæredygtig udvikling.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at hjælp til tilpasningsprocesser i de lande, der påvirkes af
EU’s sukkerreform, ikke kan opfyldes i tilstrækkelig grad af medlemslandene. På
grund af omfanget og virkningerne af den foreslåede indsats nås målet bedre på
fællesskabsplan. Det er regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at der indføres en ordning om finansiel og teknisk bistand,
herunder i givet fald budgetstøtte, for at hjælpe med tilpasningsprocessen i
sukkerprotokollandene. Bistanden har til hensigt at fremme konkurrenceevnen i
protokollandenes sukkersektor, når der her er tale om en langsigtet og bæredygtig
proces. Er dette ikke tilfældet, kan der tillige ydes bistand til fremme af
diversificering af produktionen i de sukkerafhængige områder.
Det finansielle referencegrundlag for gennemførelsen af forslaget er i 2006 fastsat
til 40 mio. euro. Bistanden tænkes givet i en periode på et år med mulighed for
fortsat støtte indtil 2013. Støtten for 2007-2013 vil blive finansieret gennem
udviklingsdelen af instrumentet for udviklingssamarbejde under forudsætning af, at
der opnås enighed om de finansielle perspektiver.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
De finansielle udgifter forudses afholdt inden for rammerne af EU’s budget.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske
konsekvenser udover indvirkningerne på EU’s budget.
Høring
Forslaget har ikke været i høring i §2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0006.png
6
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er alene tale om et uformelt møde mellem EU’s ministre og repræsentanter fra
AVS- og LDC-landene samt de 3 kommissærer for henholdsvis landbrug, udvikling
og handel. Hovedparten af medlemslandene har tilkendegivet, at man principielt
stiller sig positiv over for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg ved Udenrigsministeriets
grundnotat af 13. juli 2005.
2.
(Evt.) Forslag til Rådets beslutning om markedsføring i medfør
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af et
majsprodukt (Zea
majs
L., linje 1507), der er genetisk
modificeret med henblik på resistens over for visse skadelige
sommerfugle og tolerance over for herbicidet
ammoniumglufosinat
KOM (2005) 281
Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra
Miljøministeriet.
3.
Forslag til Rådets beslutning om ændring af bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede
køretøjer
KOM (2005) 291
Sagen hører under Miljøministeriets ressort. Der henvises til særskilt notat fra
Miljøministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0007.png
7
4.
Forslag til Rådets forordning om forvaltningsforanstaltninger til
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet og om
ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 og (EF) nr. 973/2001
KOM (2003) 589
Revideret genoptryk af samlenotat af 9. juni 2005. Ændringer er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget er fremsat på baggrund af et forskningsarbejde, som peger på, at flere fiskebestande i
Middelhavet er i en dårlig forfatning og med baggrund i EU’s handlingsplan for bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet, som er et led i den fælles fiskeripolitik.
Handlingsplanen foreslår blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for fiskeriet i
Middelhavet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2003) 589 endelig af 9. oktober 2003 fremsendt
ovennævnte forslag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20.
september 2005, med henblik på at opnå politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Kommissionens forslag reviderer og erstatter de tekniske foranstaltninger, som er
fastlagt i rådsforordning (EF) nr. 1626/94 af 27. juni 1994 om tekniske
foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet.
Forslaget er fremsat på baggrund af forskningsarbejde, som peger på, at flere
fiskebestande i Middelhavet er i dårlig forfatning samt EU’s handlingsplan for
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i Middelhavet som led i den
fælles fiskeripolitik (KOM (2002) 535 af 9. oktober 2002). Handlingsplanen foreslår
blandt andet en ajourføring af de gældende tekniske regler for fiskeriet i
Middelhavet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0008.png
8
Forslaget er opdelt i elleve kapitler, som omhandler specifikke foranstaltninger for
fiskeriet i Middelhavet, f.eks. fiskeredskaber, mindstemål, fredningsområder m.v.
Der er tale om:
-
nye tekniske foranstaltninger for at gøre den gældende maskestørrelse på 40
mm for trukne netredskaber mere selektiv; maskestørrelsen øges til 60 mm i to
etaper over de næste seks år,
-
skærpelse af det gældende forbud mod anvendelse af trukne redskaber i
kystfarvande,
-
begrænsning af størrelsen af bestemte fiskeredskaber, som påvirker
fiskeriindsatsen,
-
procedure for midlertidig eller permanent lukning af områder for bestemte
fangstmetoder enten i EU-farvande eller internationale farvande,
-
vedtagelse af forvaltningsplaner, som kombinerer forvaltning af
fiskeriindsatsen med tekniske foranstaltninger,
-
indførelse af bestemmelser, der skal sikre, at det rekreative fiskeri foregår på en
måde, så det ikke i så høj grad griber ind i erhvervsfiskeriet og ikke bringer
visse ressourcers bæredygtighed i fare,
-
overdragelse af beføjelser til medlemsstaterne, så de i egne territorialfarvande
og under visse omstændigheder kan regulere fiskeriaktiviteter, som ikke har
afgørende betydning for EU eller indvirkning på miljøet og
-
indførelse af bevarelsesforanstaltninger i en 25-sømile-zone omkring Malta i
overensstemmelse med Maltas tiltrædelse af EU.
Med forslaget ophæves rådsforordning (EF) nr. 1626/94 af 27. juni 1994 om
tekniske foranstaltninger til bevarelse af fiskeressourcerne i Middelhavet.
Derudover er der en mindre ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 om
indførelsen af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik. I forbindelse med
overvågningen af fangsterne tilføjes der et nyt afsnit i artikel 6 vedrørende, hvilke
arter i Middelhavet der skal anføres i logbogen.
I forslagets Kapitel IX foreslås der særlige foranstaltninger for stærkt vandrende
arter (bestemte fartøjs- og redskabstyper og mindstemål for sværdfisk). Disse
foranstaltninger foreslås tilføjet i forordning (EF) nr. 973/2001 om tekniske
bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter.
Malta-delen af forslaget blev vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22.
april 2004.
Udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0009.png
9
Europa-Parlamentets Fiskeriudvalg forkastede i første omgang forslaget pga.
manglende hensyntagen til Middelhavets særlige karakteristika, men der er siden
hen gennemført drøftelser mellem bl.a. fiskeriudvalget og Kommissionen. Den
endelige udtalelse fra Europa-Parlamentet kom den 9. juni 2005, hvor man støtter
forslaget, idet man dog har en række præciseringer, tilføjelser eller ændringer til
forslaget, af meget teknisk karakter.
Formandskabet har i maj 2005 fremsendt et arbejdsdokument, som bygger videre
på det oprindelige forslag og indeholder en række tilføjelser og ændringer, hvor der
er taget højde for en række af Parlamentets Fiskeriudvalgs ændringsforslag.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Høring
I §5-udvalget har WWF Danmark hilst Kommissionens forslag velkommen. WWF
Danmark finder, at forslaget vil bidrage til en langsigtet regulering og udnyttelse af
Middelhavets ressourcer og medvirke til at sætte fokus på området.
WWF Danmark har også en række konkrete bemærkninger, bl.a. at der i forslaget
mangler en henvisning til biologisk rådgivning samt overordnede retningslinier for
fiskeriet i Middelhavet, og at der bør indføres foranstaltninger m.h.p. beskyttelse af
dybhavsområderne. Derudover er WWF Danmark bekymret over det foreslåede
mindstemål på 15 cm for kulmule samt 11 cm for sværdfisk. Anvendelsen af
drivgarn bør efter WWF’s opfattelse direkte forbydes i forslaget, og der bør
indføres regulering af opdræt af tunfisk.
På mødet i §5-udvalget den 7. juni 2005 gjorde WWF Danmark på ny opmærksom
på, at forslaget tilsyneladende åbner op for brugen af såkaldte flydende ankre, som
reelt er drivgarn, hvilke burde være udfaset.
Til dette skal Fødevareministeriet bemærke, at der i EU er et generelt forbud mod anvendelse af
drivgarn. Der er endvidere i forslaget lagt op til et forbud af fiskeri efter bestemte stærkt vandrende
arter ved hjælp af bundsatte garn i bred forstand og forankrede flydegarn, med henblik på en bedre
anvendelse af reglerne i relation til brugen af drivgarnslignende redskaber.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at Danmark på det foreliggende grundlag kan
acceptere forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0010.png
10
Det forventes, at der vil være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 forud
for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005, jf. samlenotat af 9. juni
2005. Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 16. april 2004 forud
for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april 2004 og sagen indgik i aktuelt
notat af hhv. 7. april 2004 og 19. september 2003. Sagen har været forelagt
Folketingets Europaudvalg den 10. oktober 2003 i forbindelse med forelæggelse af
rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13. oktober, jf. aktuelt notat af 3. oktober 2003.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri.
5.
Muligheder og principper for en styrkelse af foranstaltningerne
til genopretning af bestandene
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Punktet er sat på dagordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september 2005
som led i front-loading processen i forbindelse med de kommende TAC/kvoteforhandlinger med
henblik på udveksling af synspunkter. Formandskabet ønsker en drøftelse af tre konkrete
spørgsmål:
1. Hvis den videnskabelige rådgivning for 2005 betyder, at yderligere reduktioner i
fiskeridødeligheden er nødvendige for nøglebestandene, skal Rådet så vedtage flere
begrænsninger for fiskeriet i 2006?
2. Hvis svaret på det første spørgsmål er ”ja”, hvilke foranstaltninger, eller kombination af
foranstaltninger, vil i så fald være de mest passende?
3. Bør supplerende kontrolforanstaltninger introduceres, inklusiv mere generel anvendelse af
administrative sanktioner?
Baggrund
Punktet er sat på dagordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20.
september 2005 med henblik på en udveksling af synspunkter. Dette skal ses i
lyset af front-loading processen i forbindelse med de kommende
TAC/kvoteforhandlinger, hvor man forsøger at behandle en række centrale
emner forud for de beslutninger, som skal træffes på rådsmødet (landbrug og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
fiskeri) i december. Formandskabet har udarbejdet et diskussionspapir til brug
for drøftelsen indeholdende tre konkrete spørgsmål.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om et
diskussionspapir fra Formandskabet.
Formål og indhold
Det er næsten tre år siden, at Rådet vedtog specifikke foranstaltninger med henblik
på genopretning af en række torskebestande. Rådet vedtog i december 2002 TAC’er
for torskebestande (og arter, som fanges sammen med torsk, f.eks. jomfruhummer,
tunge og rødspætte) i Kattegat, Nordsøen og Vest for Skotland, som svarede til en
reduktion på 65 pct. i fiskeridødeligheden i forhold til 2000. Rådet vedtog også et
system til fiskeriindsatsbegrænsning for Kattegat, Skagerrak, Nordsøen og Vest for
Skotland med havdage skønnet at svare til en 65 pct.’s indsatsreduktion. Fra 2004
har der også været indsatsbegrænsning i form havdage i Det Irske Hav og den
østlige del af Den Engelske Kanal. Det kan oplyses, at der som led i disse
genopretningsplaner er etableret et særligt overvågningsprogram for en treårig
periode mhp. en harmoniseret kontrol af fiskeriaktiviteterne.
Endvidere forventes der snart fremlagt et Kommissionsforslag vedrørende
genopretning af torskebestanden i Østersøen.
På trods af de foranstaltninger, som er blevet taget hidtil, er det vurderingen efter
den seneste videnskabelige rådgivning, at de pågældende torskebestande (med
bestanden i Det Irske Hav som mulig undtagelse) fortsat er på historisk lave
niveauer, og at målet for torskegenopretning selv, dvs. en 30 pct. årlig stigning i
biomasse, ikke er opnået hidtil.
I lyset af ovennævnte er det Formandskabets opfattelse, at det således er
sandsynligt, at også dette års rådgivning fra ICES vil indikere, at de nuværende
foranstaltninger til genopretning ikke opfylder deres formål, og at yderligere
foranstaltninger er påkrævet. Formandskabet ønsker derfor allerede nu en drøftelse
af mulige optioner for at styrke torskegenopretningsplanen.
Gennemførelsen af foranstaltninger til begrænsning af indsatsen er blevet revideret
af Kommissionen i relation til torskegenopretningsforanstaltninger og er også
genstand for fortsat videnskabelig evaluering. Selvom dette arbejde ikke er afsluttet,
har Kommissionen draget nogle foreløbige konklusioner, som opregnes i
Formandskabets diskussionsoplæg. Det drejer sig bl.a. om følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Det er sandsynligt, at forholdet mellem den nominelle indsats (havdage) og
fiskeridødeligheden ændrer sig over tiden (en given reduktion i havdage vil ikke
nødvendigvis generere den samme reduktion i dødelighed, idet fiskerne eventuelt
kan forøge deres fartøjs effektivitet).
Det er også muligt, at andre redskabsgrupper, hvis indsats ikke direkte er reguleret
af torskegenopretningsplanen, fanger mere torsk end forudset.
Fiskeri efter rødspætte og tunge i den sydlige del af Nordsøen, hvor der kan
anvendes bomtrawl eller andre trawl med 80 mm garn, er betydeligt, og der fiskes
ofte i områder med ungtorsk. Fangsten af torsk af disse redskabsgrupper er ukendt,
men kan være betydeligt højere end den tilladte bifangstprocent på 20. Der er
derfor også væsentlig bekymring for muligheden for, at torsk fanges og udsmides
eller landes uden rapportering. Resultatet heraf kan også være en betydelig mindre
reduktion i fiskeridødeligheden end forudset.
Et andet punkt, som nævnes, er problemer ved overførsel af fiskeriindsats mellem
områder – f.eks. fra vest for Skotland til Nordsøen - hvilket kan resultere i højere
indsatsniveauer end forventet f.eks. på Nordsøbestanden og en tilsvarende højere
end forventet reduktion i indsatsen på andre bestande.
Formandskabet fremlægger forskellige ideer til, hvilke initiativer som kan
gennemføres med henblik på yderligere opstramninger.
Blandt andet nævnes muligheden for lukning af områder som supplement til, eller
eventuelt erstatning for fiskeriindsatsbegrænsning i form af havdage. Effektiviteten
heraf som forvaltningsredskab er imidlertid usikker. Et problem relaterer sig til
forskydning af fiskeriindsats. Et andet problem vedrører rimelig behandling af
fiskere, som enten anvender forskellige redskaber eller fisker med samme redskab i
forskellige områder. Endelig er der ofte mangel på et solidt videnskabeligt grundlag
til at identificere de områder, det vil være mest hensigtsmæssigt at lukke.
For så vidt angår foranstaltninger med henblik på bedre håndhævelse omtales
muligheden for brug af administrative sanktioner, månedlig afrapportering fra
medlemsstaterne om den faktisk anvendte indsats af de berørte fartøjer, et system
til forbedret dataindsamling for så vidt angår stående redskaber foreslås udviklet, og
endelig forenkling af detaljerede regler (f.eks. regler om tolerancemarginen i
logbogen).
I lyset af den beskrevne situation ønskes specifikt følgende tre spørgsmål drøftet på
rådsmødet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
1. Hvis den videnskabelige rådgivning for 2005 betyder, at yderligere
reduktioner i fiskeridødeligheden er nødvendige for nøglebestandene, skal
Rådet så vedtage flere begrænsninger for fiskeriet i 2006?
2. Hvis svaret på det første spørgsmål er ”ja”, hvilke foranstaltninger, eller
kombination af foranstaltninger, vil i så fald være de mest passende?
3. Bør supplerende kontrolforanstaltninger introduceres, inklusiv mere generel
anvendelse af administrative sanktioner?
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse om formandskabets diskussionspapir.
Konsekvenser
Formandskabets diskussionspapir har ikke i sig selv statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
§5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Man hilser fra dansk side en drøftelse af foranstaltninger med henblik på
genopretning af en række torskebestande som led i en front-loading velkommen.
Fra dansk side lægges der vægt på, at der sikres balance i fiskeriet, at der undgås
unødvendigt bureaukrati samtidig med, at der sikres omkostningseffektivitet og der
lægges endvidere vægt på, at der skabes incitamenter til øget selektivitet i fiskeriet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne vil være positivt indstillet over for en debat nu
som led i front-loading og være villige til at se på, om der er behov for ændringer i
systemet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0014.png
14
6.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
850/98 for så vidt angår beskyttelsen af dybhavskoralrev mod
virkningen af trawling i visse områder i Atlanterhavet
KOM (2004) 58
Nyt notat.
Resumé
Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcer gennem tekniske
foranstaltninger fastsætter restriktioner for anvendelsen af bundtrukne redskaber. Forordningen
foreslås ændret således, at der tilføjes et nyt stk. 4 i artikel 30 vedr. restriktioner i anvendelsen af
bundtrukne redskaber, som definerer et geografisk afgrænset område ved Madeira og De
Kanariske Øer samt Azorerne, hvor bundtrawl og lignende trukne redskaber, der har kontakt
med havbunden, er forbudt. Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser. Danske fartøjer udøver ikke fiskeri i de pågældende områder.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2004) 58 endelig af 3. februar 2004 fremsendt
ovennævnte forslag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages med kvalificeret
flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. – 20.
september 2005, med henblik på vedtagelse (som a-punkt).
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Med henblik på integrationen af miljøbeskyttelseskrav, er det i henhold til art. 2 i
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
(grundforordningen) et krav, at der vedtages foranstaltninger, som begrænser
fiskeriets indvirkning på de marine økosystemer mest muligt.
Nye videnskabelige rapporter fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
har vist, at der er fundet og kortlagt dybhavsnaturtyper i Atlanterhavet, som det er
nødvendig at beskytte mod mekanisk erosion forårsaget af fiskeredskaber. Disse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
naturtyper er vært for vigtige og meget forskellige biologiske samfund og er opført
som naturtyper af EF-betydning i direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet).
Videnskabelige undersøgelser viser, at sådanne naturtyper, der beskadiges af
trawlredskaber, som trækkes hen over havbunden, slet ikke gendannes eller
gendannes meget langsomt.
Rådets forordning (EF) nr. 850/98 om bevarelse af fiskeressourcer gennem
tekniske foranstaltninger fastsætter restriktioner for anvendelsen af bundtrukne
redskaber. Forordningen foreslås ændret således, at der tilføjes et nyt stk. 4 i artikel
30 vedr. restriktioner i anvendelsen af bundtrukne redskaber, som definerer et
geografisk afgrænset område ved Madeira og De Kanariske Øer samt Azorerne,
hvor bundtrawl og lignende trukne redskaber, der har kontakt med havbunden, er
forbudt.
Der kan fortsat fiskes med visse redskaber, der ikke er i kontakt med havbunden.
Farvandene omkring Azorerne, Madeira og De Kanariske Øer var indtil 2004
beskyttet mod trawling på grund af den begrænsede adgang til områderne, der var
fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 2027/95 om indførelse af en
forvaltningsordning for fiskeriindsatsen m.v. Denne blev erstattet af Rådets
forordning (EF) nr. 1954/2003 om forvaltning af fiskerindsatsen i de vestlige
farvande, der dog ikke indeholdt beskyttelsesforanstaltninger for dybhavskoralrev i
farvandene omkring Azorerne, Madeira og De Kanariske øer. For 2005 er
beskyttelsen af området derfor blevet indføjet i TAC og Kvoteforordningen for
2005. Nærværende forslag er fremsat for at sikre kontinuitet i beskyttelsen af de
nævnte områder.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har i udtalelse af 16. december 2004 støttet forslaget, idet man
dog foreslog visse ændringer, bl.a. at de regionale rådgivende råd skal høres, at
forbudszonerne revideres efter to år på grundlag af nye tilgængelige videnskabelige
oplysninger samt forbud mod at anvende fiskeredskaber, som kan forvolde
alvorlige skader på koralrev.
Europa-Parlamentets ændringsforslag er delvis blevet imødekommet, herunder en
specifikation af hvilke fiskeredskaber, der forbydes.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200783_0016.png
16
Danske fartøjer udøver ikke fiskeri i de pågældende områder.
Høring
I forbindelse med høringen i §5- udvalget, har Verdensnaturfonden (WWF) hilst
initiativet til at integrere miljøhensyn i den fælles fiskeripolitik velkommen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side kan man tilslutte sig forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er senest blevet behandlet i rådsarbejdsgruppen den 20. juli 2005, hvor
Formandskabet præsenterede et kompromisforslag, der har udvidet forbudet til
også at omfatte visse andre garn, som blev anvendt i dybder på mere end 200 m,
udover det oprindelige forslags forbud mod at anvende bundtrawl eller lignende
trukne redskaber. Visse medlemslande har fortsat forbehold over for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7.
Forslag til Rådets afgørelser om indgåelse af en aftale i form af
brevveksling mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget
Thailand om metoden for beregning af toldsatserne for afskallet
ris og om ændring af afgørelse 2004/617/EF, 2004/618/EF og
2004/619/EF
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Med det forventede forslag godkendes Kommissionens forhandlingsresultat med Thailand om
importregimet for ris, ligesom det midlertidige importregime for ris justeres i overensstemmelse med
aftalen. Ifølge Thailand aftalen kan toldsatsen for sleben ris nedsættes fra 175 €/t til 145 €/t.
Aftalen indeholder også en bestemmelse om, at den anvendte toldsats for brudris fastsættes til 65
€/t.
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Kommissionen har – som opfølgning på 2003–reformen - indgået en aftale i form
af udveksling af breve mellem EU-Kommissionen og Kongeriget Thailand om
metoden for beregning af toldsatserne for afskallet ris og om ændring af afgørelse
2004/617/EF, 2004/618/EF og 2004/619/EF.
Det forventes, at Kommissionen snart fremsender et egentligt forslag fremsat med
hjemmel i TEF artikel 133, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal
uden høring af Europa-Parlamentet.
Kommissionen indledte i slutningen af 2003 forhandlinger med de fire lande, som
har forhandlingsret: USA, Pakistan, Indien og Thailand. Kommissionen opnåede i
2004 en aftale med Indien og Pakistan, der blev godkendt af Rådet (landbrug og
fiskeri) i juli 2004 med kvalificeret flertal. I 2005 blev der indgået en aftale med
USA, som blev godkendt af Rådet i juni 2005. Nu foreligger så en aftale indgået
med Thailand, som endeligt fastsætter de generelle toldsatser. Bestemmelserne (det
bedst opnåede for hver af de forhandlingsberettigede parter) i aftalerne indgået med
de enkelte forhandlingsparter, Indien, Pakistan, USA og Thailand, er gældende for
alle landene.
Det forventede forslag vedr. aftalen med Thailand ventes at blive sat på
dagsordenen for et kommende rådsmøde med henblik på vedtagelse som a-punkt.
Nærhedsprincippet
Det forventede forslag er et led i gennemførelsen af den fælles handelspolitik,
hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Aftalen med Thailand indeholder bestemmelser for semi-sleben og sleben ris og
brudris. Bestemmelserne for semi-sleben og sleben ris er i deres struktur lig
bestemmelserne for afskallet ris.
Der fastsættes en årlig referencemængde for importniveauet beregnet som
gennemsnittet af den totale mængde semi-sleben og sleben ris importeret til EU fra
alle destinationer fra 1. sept. til 31. aug. i årene 2001/2002-2003/2004 plus 10 % (i
alt 337.168 t). Ligeledes fastsættes en halvårlig referencemængde beregnet som 47
% af den årlige referencemængde (dvs. 158.496 t).
Efter 6 måneders forløb skal EU reducere toldsatsen fra 175 €/t til 145 €/t, hvis
importen inden for de forløbne 6 måneder er mindre end eller lig med 6 måneder
referencemængden øget med 15 % (dvs. mindre end eller lig med 182.239 t). Er
importmængden derimod mere end 15 % over 6 måneder referencemængden (dvs.
over 182.239 t), anvendes en toldrate på 175 €/t. Senest 10 dage efter udgangen af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
et markedsår skal EU evaluere og endeligt fastsætte toldsatsen efter samme
principper som for den halvårlige fastsættelse.
Der skal endvidere åbnes et nyt årligt toldkontingent for 13.500 t semi-sleben og
sleben ris, for hvilke 4.313 t skal allokeres til Thailand. Toldsatsen indenfor denne
kvote skal være nul.
Endelig fastsættes den anvendte toldsats ved import af brudris til 65 €/t og
mængden af det nuværende toldkontingent for brudris øges til 100.000 t.
Toldsatsen inden for denne kvote skal være lig den anvendte toldsats (65 €/t)
fratrukket 30,77 %.
Aftalen skal træde i kraft pr. 1. september 2005.
Udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om eventuelle rådsbeslutninger om
indgåelse af aftaler med leverandørlandene. Europa-Parlamentet skal dog udtale sig
om et efterfølgende forslag om ændring af markedsordningen for ris.
Konsekvenser
En eventuel aftale forventes ikke at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser.
De statsfinansielle konsekvenser vil være yderst begrænsede for de afledte
konsekvenser for EU-budgettet i form af ændrede toldindtægter.
Høring
Forslaget vil, når det modtages blive sendt i høring i § 2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det har hidtil været regeringens holdning, at man skulle afvente indgåelsen af
aftaler med alle forhandlingsparterne, før man kunne tilslutte sig aftalerne. Med
resultatet af forhandlingerne med Thailand foreligger der nu aftaler med alle
forhandlingsparter. Resultatet fra forhandlingerne med Thailand er en forbedring af
aftalen vedrørende slebne ris og brudris.
Bestemmelserne (det bedst opnåede for hver af de forhandlingsberettigede parter) i
aftalerne indgået med de enkelte forhandlingsparter Indien, Pakistan, USA og
Thailand er gældende for alle landene. Regeringen kan således støtte den indgåede
aftale med Thailand, der også betyder, at der nu er indgået aftale med alle 4
forhandlingsberettigede parter.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Både forslaget om en aftale med Indien og Pakistan og forslaget om en aftale med
USA er blevet vedtaget med kvalificeret flertal på rådsmøder (landbrug og fiskeri)
henholdsvis den 19. juli 2004 og d. 20.-22. juni 2005. Danmark stemte imod begge
aftaler, da Danmark ønskede én samlet vedtagelse af aftalerne med de 4
forhandlingsberettigede lande.
Forslaget vedr. Thailand forventes at kunne vedtages med kvalificeret flertal, idet
det dog må forventes, at visse større ris-producerende lande i Sydeuropa vil være
kritisk indstillet overfor aftalen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Aftalen med USA blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 i
forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-22. juni
2005, jf. samlenotat af 9. juni 2005.
Sagen om forhandlingerne om de bundne toldsatser for ris med USA og Thailand
indgik i samlenotat oversendt 14. januar 2005 forud for rådsmødet (landbrug og
fiskeri) den 24. januar 2005, men sagen blev taget af rådsmødedagsordenen.
Aftalen med Indien og Pakistan blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 16.
juli 2004 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.
juli 2004, jf. samlenotat af 8. juli 2004.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri.