Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2677 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. september 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 16. september 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19.-20. september
2005 – vedlægges Finansministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201576_0002.png
2
Notat
9. september 2005
F12 KGA
Aktuelt notat vedrørende rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.
september 2005
Dagsordenspunkt:
Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store
underskud for Portugal
Resume: Rådet ventes at behandle en beslutning om, at der eksisterer et uforholdsmæssigt
stort underskud i Portugal, og en henstilling til Portugal om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør. Punkterne forventes at blive vedtaget som a-
punkter på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. september 2005.
Baggrund
Proceduren for uforholdsmæssigt store underskud blev påbegyndt for
Portugal i 2002 på baggrund af et underskud på over 4 pct. af BNP i 2001. 5.
november 2002 besluttede Rådet, at et uforholdsmæssigt stort underskud
eksisterede og vedtog en henstilling om, at Portugal fik bragt en ende på den
situation inden 2003. I 2002 og 2003 blev underskuddet opgjort til
henholdsvis 2,7 pct. af BNP og 2,8 pct. af BNP
1
. Portugal havde dermed
opfyldt henstillingen, og den 11. maj 2004 vedtog Rådet, at Portugal havde
opfyldt henstillingen og besluttede at ophæve beslutningen fra november
2002. Dermed afsluttedes proceduren for et uforholdsmæssigt stort
underskud for Portugal.
I Kommissionens forårsprognose (maj 2005) skønnes et underskud på de
offentlige finanser i Portugal på 5,2 pct. af BNP i 2005. I Portugals
opdaterede stabilitetsprogram for 2005-2009 forventes det offentlige
underskud at være over 3 pct. af BNP i årene 2005-2007, nemlig 6,2 pct. af
BNP i 2005, 4,8 pct. af BNP i 2006 og 3,9 pct. af BNP i 2007. Over samme
periode forventes den offentlige gæld at stige fra 61,9 pct. af BNP i 2004 til
67,8 pct. af BNP i 2007. Kommissionen har på denne baggrund besluttet at
påbegynde proceduren for uforholdsmæssigt store underskud for Portugal.
Indhold
Kommissionen har i lyset af Portugals offentlige finanser – i
overensstemmelse med Traktaten og Stabilitets- og Vækstpagten samt
ECOFIN’s rapport til DER om bedre implementering af Stabilitets- og
Vækstpagten af 20. marts 2005 (’SGP-aftalen’) – iværksat proceduren vedr.
uforholdsmæssigt store underskud for Portugal i kraft af vedtagelsen af en
rapport under Traktatens artikel 104(3) den 22. juni 2005.
1
Tallet for 2003 er siden hen blevet revideret til 2,9 pct. af BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201576_0003.png
3
Tabel 1: Portugals offentlige finanser 1999-2006
2005
KOM
Budgetsaldo ................................................... -2,8
-2,8
-4,4
-2,7
-2,9
-2,9
-4,9
Offentlig gæld ............................................... 54,3
53,4
55,9
58,5
60,1
61,9
66,2
BNP-vækst .................................................... 3,8
3,4
1,7
0,4
-1,1
1,0
1,1
Potentiel BNP-vækst ................................... 2,8
2,6
2,3
1,9
1,4
1,4
1,4
Output gap .................................................... 1,7
2,5
1,9
0,4
-2,0
-2,5
-2,8
Konjunkturrenset saldo ............................... -3,4
-4,0
-5,0
-2,9
-2,2
-2,0
-3,9
1
...........................................
Strukturel saldo
-3,4
-4,0
-5,0
-4,3
-4,7
-4,3
-4,2
2
..........
Strukturel finanspolitisk stramning
-0,2
-0,8
-1,8
-1,2
-1,8
-1,5
-1,3
Offentlige investeringer............................... 4,1
3,8
4,0
3,6
3,3
3,3
3,2
Anm.: Tallene for budgetsaldoen i 2005 og 2006 er baseret på Kommissionens forårsprognose (2005)
Portugals opdaterede Stabilitetsprogram 2005-2009 (juni 2005) (SP).
1: Konjunkturrenset saldo fratrukket engangstiltag,
2: Ændring i den primære konjunkturrensede saldo fratrukket engangstiltag.
Kilde: Kommissionen, Eurostat.
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2006
SP
KOM
-6,2
-4,7
66,5
68,5
0,8
1,7
1,4
1,6
-2,7
-2,7
-5,3
-3,7
-5,5
-3,7
-2,6
-0,7
3,3
3,0
(KOM) samt
SP
-4,8
67,5
1,4
1,6
-2,8
-3,8
-3,8
-0,5
3,0
En rapport fra Kommissionen under artikel 104(3) skal vurdere de offentlige
finanser i forhold til Traktatens kriterier for budgetdisciplin:
-
det offentlige budgetunderskud må ikke overstige 3 pct. af BNP,
medmindre underskuddet er faldet væsentligt og vedvarende og har nået
et niveau, der ligger tæt på referenceværdien, eller overskridelsen af
referenceværdien er exceptionel og midlertidig, og underskuddet fortsat
ligger tæt på referenceværdien.
-
den offentlige bruttogæld må ikke overstige 60 pct. af BNP, medmindre
gælden mindskes tilstrækkeligt og nærmer sig referenceværdien med
tilfredsstillende hastighed.
Kommissionens rapport skal ligeledes tage hensyn til, om det offentlige
underskud overstiger de offentlige investeringsudgifter, samt til alle andre
relevante faktorer, herunder landets økonomiske og budgetmæssige situation
på mellemlang sigt.
Kriteriet vedrørende det offentlige budgetunderskud
Kommissionen konstaterer, at Portugals overskridelse af 3-procentskriteriet
for underskuddet ikke skyldes et
exceptionelt
økonomisk tilbageslag (der i
SGP-aftalen defineres som negativ vækst eller et akkumuleret produktionstab
i en længere periode med meget lav vækst i forhold til potentialet). Portugals
økonomiske vækst er faldet markant siden 1999, hvilket primært skyldes en
række strukturelle svagheder. Væksten har dog været positiv siden 2004 og
forventes at være gradvist stigende de kommende år. Produktionen har ligget
under sit potentielle niveau siden 2003, og i 2005 forventes et negativt output
gap på -2,8 pct.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
201576_0004.png
4
Kommissionen konstaterer endvidere, at underskuddets overskridelse af 3-
procentskriteriet ikke er
midlertidigt.
Ifølge de portugisiske myndigheder vil
budgetsaldoen væsentligt overskride 3-procentskriteriet i årene 2005-2007.
Denne udvikling skyldes blandt andet, at den nye portugisiske regering
2
ikke
vil anvende engangstiltag til at forbedre saldoen. Portugals opdaterede
stabilitetsprogram fra juni 2005 bekræfter de store ubalancer i de portugisiske
offentlige finanser, som Kommissionen fremhævede i forårsprognosen.
Kommissionen konkluderer, at Traktatens underskudskriterium ikke er
opfyldt.
Kriteriet vedrørende den offentlige gæld
Kommissionen konstaterer, at den offentlige gæld i 2003 brød gældskriteriet
på 60 pct. af BNP. Mellem 2000 og 2004 er den offentlige gæld steget med
8,5 procentpoint af BNP til 61,9 pct. i 2004. Stigningen i gælden skyldes det
primære underskud på de offentlige finanser, den lave nominelle BNP-vækst
samt operationer, der teknisk set ikke øger underskuddet men øger gælden
(stock-flow justeringer). Den offentlige gæld forventes stigende i årene 2005-
2007, hvilket afspejler de store offentlige underskud frem til 2007 samt en lav
nominel BNP-vækst frem til 2006.
Kommissionen konkluderer, at Traktatens gældskriterium ikke er opfyldt.
Relevante faktorer
Kommissionen fremlægger vurderinger af følgende relevante faktorer:
Den økonomiske situation på mellemlang sigt
Konjunkturforhold og potentiel vækst
: Portugal har en lav potentiel BNP-vækst på
omkring 1,5 pct., der nødvendiggør mere ambitiøse budgetmål (balance eller
overskud) for at sikre reduktion af den offentlige gæld.
Strukturreformer
: Portugal lancerede i 2002 et program for strukturreformer
på områder med stor indflydelse på det offentlige budget, blandt andet
uddannelses- og sundhedsområdet. Der har dog indtil videre ikke været tegn
på signifikante besparelser som følge af reformerne. I april 2005 lancerede
den nye regering en ’Teknologisk Plan’, som skal forbedre konkurrenceevnen
og øge den potentielle vækst. Et af tiltagene er skatteincitamenter til
forskning og udvikling (F&U). Det er endnu for tidligt at vurdere effekten af
denne plan.
Offentlige investeringer
: Det offentlige budgetunderskud har i perioden 2002-
2004 været lavere end de offentlige investeringer, som faldt fra 4,1 pct. af
BNP i 1999 til 3,3 pct. af BNP i 2004. For 2005 og 2006 forventes det
offentlige budgetunderskud at være større end de offentlige investeringer.
2
Den nye portugisiske regering blev valgt ved et parlamentsvalg i februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Det strukturelle underskud
: Det strukturelle underskud (underskud renset for
konjunktureffekter og engangstiltag) steg fra et gennemsnit på 3,5 pct. af
BNP i perioden 1997-1999 til 5 pct. af BNP i 2001. Som følge af proceduren
for korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud, som startede i 2002,
faldt det strukturelle underskud til 4,3 pct. af BNP i 2004. Det forventes
imidlertid, at det strukturelle underskud i 2005 øges til 5,5 pct. af BNP.
Finanspolitisk konsolidering i gode tider
: Portugal foretog markante lempelser af
finanspolitikken i 1999-2001, hvor den faktiske vækst var over den
potentielle vækst. Samlet set er finanspolitikken i årene 1999-2001 blevet
lempet med knap 3 pct. af BNP. Forringelsen af den allerede svage
underliggende budgetposition skyldes således en stærk procyklisk
finanspolitik, selvom der var gode tider.
Udgifter til uddannelse samt forskning og udvikling
: Portugals offentlige udgifter til
uddannelse er steget fra 6,3 pct. af BNP i 1995 til 7,0 pct. af BNP i 2003.
Portugals andel af de offentlige udgifter anvendt på uddannelse er blandt de
højeste i EU. Portugals offentlige udgifter til F&U udgør godt 0,5 pct. af
BNP.
Engangstiltag
: For at nedbringe det offentlige budgetunderskud har Portugal
de seneste tre år anvendt engangstiltag. Disse udgjorde henholdsvis 1,4 pct.
af BNP i 2002, 2,5 pct. af BNP i 2003 og 2,3 pct. af BNP i 2004. Mange af
engangstiltagene har haft en positiv effekt på den offentlige saldo på kort
sigt, men flere af tiltagene indebærer negative effekter på længere sigt. Den
nye portugisiske regering søger at undgå anvendelsen af engangstiltag i
fremtiden, hvilket blandt andet forklarer den store stigning i
budgetunderskuddet for 2005 og fremover.
Finanspolitikkens langsigtede holdbarhed
: Portugal står over for væsentlige
holdbarhedsrisici pga. de skønnede budgetomkostninger forbundet med en
aldrende befolkning. Uden yderligere tiltag vil det høje underskud og den
stigende gældskvote underminere holdbarheden af de offentlige finanser. De
hidtil vedtagne reformer på blandt andet pensions- og sundhedsområdet
synes ikke tilstrækkelige til at sikre holdbarheden. Reformerne opridset i
Portugals opdaterede stabilitetsprogram kan måske bidrage til at forbedre
holdbarheden.
Øvrige relevante faktorer
: Indtil 2004 har BNP-væksten i Portugal systematisk
ligget under de portugisiske myndigheders prognoser, hvilket har bidraget til
væsentlige afvigelser mellem planlagte og realiserede budgetter. Portugal har
ingen formel kontrolmekanisme, som justerer afvigelser fra de budgetterede
mål. I Portugal er der behov for at fremme kvaliteten af data for de offentlige
finanser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Kommissionens overordnede vurdering er, at udover at budgetunderskuddet
hverken er midlertidigt eller tæt på 3-procentskriteriet, understøtter de
relevante faktorer den konklusion, at Portugal ikke opfylder Traktat-kravene
vedrørende offentlige budgetunderskud og offentlig gæld.
Den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) har vedtaget en udtalelse
under Traktatens artikel 104(4) af 1. juli 2005, der i lyset af Kommissionens
rapport konkluderer, at Portugal ikke overholder Traktatens kriterier vedr.
offentlige budgetunderskud og offentlig gæld.
Kommissionen har vedtaget en udtalelse under artikel 104(5), der i lyset af
EFC’s udtalelse konkluderer, at der eksisterer et uforholdsmæssigt stort
underskud i Portugal, og har endvidere vedtaget
-
en henstilling med henblik på en rådsbeslutning om eksistensen af et
uforholdsmæssigt stort underskud i Portugal, jf. Traktatens artikel 104(6)
-
en henstilling med henblik på en rådshenstilling til Portugal om at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf.
Traktatens artikel 104(7).
Kommissionens oplæg til rådshenstilling til Portugal anbefaler, at
-
de portugisiske myndigheder bringer situationen med et
uforholdsmæssigt stort budgetunderskud til ophør senest i 2008, og at
Rådet fastlægger en frist til den 19. marts 2006 (6 måneder efter
henstillingen) for den portugisiske regerings iværksættelse af
virkningsfulde foranstaltninger,
de portugisiske myndigheder begrænser forværringen af de offentlige
finanser i 2005 og implementerer de nødvendige tiltag til at reducere det
strukturelle underskud fra 2005 til 2006 med 1,5 pct. af BNP og mindst
0,75 pct. af BNP i hvert af de to efterfølgende år,
de portugisiske myndigheder sikrer, at den offentlige bruttogæld bringes i
nedadgående retning og nærmer sig referenceværdien med
tilfredsstillende hastighed,
de portugisiske myndigheder forbedrer indsamlingen og udarbejdningen
af data for de offentlige finanser.
-
-
-
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Nærhedsprincippet
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Portugals
opdaterede stabilitetsprogram fra juni 2005 blev forelagt Folketingets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Europaudvalg den 29. juni 2005 i forbindelse med ECOFIN den 12. juli
2005.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Fra dansk side støttes en rådsbeslutning om, at der eksisterer et
uforholdsmæssigt stort underskud i Portugal, og en rådshenstilling til
Portugal om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud
til ophør senest i 2008.
Fra dansk side finder man, at det vil være i Portugals egen interesse at sikre
en effektiv korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud som led i en
samlet konsoliderings- og reformstrategi – rettet mod strukturel balance eller
overskud på de offentlige finanser og finanspolitisk holdbarhed på lang sigt –
der er vigtig for at sikre den samlet set bedst mulige udvikling i den
portugisiske økonomi.
Vedrørende andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at støtte en rådsbeslutning om, at der eksisterer
et uforholdsmæssigt stort underskud i Portugal, og en rådshenstilling til
Portugal om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud
til ophør senest i 2008.