F
o
r
b
r
u
g
e
r
Folketingets Europaudvalg
r
Christiansborg
å
1240
d
København K
e
t
Tlf: 77 41 77 41
F
i
o
l
s
t
r
æ
d
e
1
7
Dok. 34944
13. juli 2005
Møde i Europaudvalget 15. juli 2005
P
o
s
t
b
Hermed Forbrugerrådets
o
juli 2005 kl. 10.
k
s
2
1
8
3.
8
D
K
Fax: 77 41 77 42
kommentarer til udvalgte punkter på Europaudvalgets dagsorden den 15.
Pkt. Drøftelse af udvalgets behandling af Kommissionens grønbog om finansielle tjenester 2005-
2010. KOM (2005) 0177.
-
I grønbogen fremhæves markedet for finansielle tjenester til forbrugerne som et fragmenteret mar-
ked.
1
Forbrugerrådet vil gerne henlede opmærksomheden på, at hvis der skal skabes et reelt indre
0
1
marked for finansielle tjenester, så bør EU-Kommissionen forholde sig til følgende:
7
K
ø
Forbrugersikkerheden skal være i orden på et højt niveau, førend forbrugerne 'tør' kaste sig ud i
b
e
at købe bankydelser i andre lande eller blot vælge en udenlandsk udbyder i hjemlandet.
n
h
a
Rådgivning og muligheder for sammenligning af produkter fra forskellige udbydere i forskellige
v
n
lande skal være tilgængelige for forbrugerne.
K
Ud over de lovgivningsmæssige barrierer kan der være f.eks. økonomiske og kulturelle barrierer
for at skabe et indre marked. Eksempelvis vil mobiliteten blandt forbrugerne fortsat forblive lav,
hvis omkostningerne ved at skifte bank er høje. Kommissionen må forholde sig til, hvordan disse
andre barrierer kan fjernes.