Europaudvalget 2005-06, Udvalget for Videnskab og Teknologi 2005-06
2681 - konkurrenceevne Bilag 8, UVT Alm.del Bilag 27
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
17. oktober 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings redegørelse for rådsmøde (Konkurren-
ceevne – indre marked, industri og forskning - forskningsdelen) den 11. ok-
tober 2005 .
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Referat af møde i Rådet for Konkurrenceevne (indre marked, industri
og forskning) den 11. oktober 2005
Forskningsdelen
Forskningsdelen omfattede ét punkt på dagsordenen:
Punkt 4: Forslag til Europa-parlamentets og Rådets afgørelse om Det Europæi-
ske Fællesskabs syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og
demonstration (2007-2013)
Kom (2005) 119 endelig
-
Forslag til Rammeprogram
-
Forslag til Særprogrammer
= politisk debat
Kommissær Potočnik indledte med en kort præsentation af forslaget til de fem sær-
programmer under det ikke-nukleare rammeprogram, som Kommissionen vedtog den
21. september 2005. Det drejer sig om særprogrammerne for afsnittene ”Samarbejde”,
”Idéer”, ”Mennesker”, ”Kapacitet” og ”Det Fælles Forskningscenter”.
I forslaget til særprogrammer bekræfter Kommissionen sit oprindelige forslag om en
fordobling af det årlige budget til forskning og udvikling. Kommissæren fremhævede
koordination og samarbejde med nationale og regionale programmer som et bærende
princip i de fem særprogrammer. Kommissionens strategi for videnspredning vil
fremgå af Kommissionens kommende forslag til ”Regler for deltagelse og viden-
spredning”. Kommissæren fremhævede især Det Europæiske Forskningsråd (ERC)
som en vigtig nyskabelse. Behovet for at sikre, at SMV’erne får mere ud af det syven-
de rammeprogram end det sjette blev også fremhævet. Med Den Europæiske Investe-
ringsbanks nye Risikodelingsfacilitet bliver det muligt at mobilisere flere midler til
bl.a. store projekter, ny infrastruktur og andre større aktiviteter.
Vedrørende forenkling fremhævede Kommissæren følgende indsatsområder, som
Kommissionen arbejder med: reduktion i omfanget af papirarbejde, forenkling af om-
kostningsmodellerne, bedre præsentation og klarhed med hensyn til de forskellige
aktiviteter i rammeprogrammet, hurtigere procedurer samt udlicitering af visse rutine-
opgave til eksterne organer. Som et sidste punkt fremhævede kommissæren de etiske
retningslinier. Kommissionen foreslår i den forbindelse, at den hidtidige linie fra sjet-
te rammeprogram fortsættes i syvende, da denne ifølge Kommissionen har vist sig at
fungere tilfredsstillende.
Det britiske formandskab havde på forhånd formuleret seks spørgsmål inden for em-
nerne Idéer (ERC), Kapacitet, samt Evaluering og monitorering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
211445_0003.png
3
Spørgsmål 1 og 2: Organisering og ledelse af ERC, herunder rollefordelingen mellem
det videnskabelig råd for ERC og Kommissionen
Debatten viste, at et flertal af lande lægger vægt på, at ERC får den nødvendige uaf-
hængighed, mens en mindre gruppe af lande kan acceptere Kommissionens forslag,
som indebærer, at Kommissionen skal godkende anbefalinger fra ERC om både ar-
bejdsprogrammer og fordeling af midler.
De lande, der lægger vægt på, at ERC får den nødvendige uafhængighed, kan opdeles
i to grupper. Den ene gruppe finder, at man bør anvende en to-trins-model, der i første
omgang giver såvel Kommissionen som medlemslandene betydelig indflydelse på
ERC’s arbejde. Den anden gruppe af lande, herunder Danmark ser helst, at ERC fra
begyndelsen af sit virke er sikret den nødvendige uafhængighed, så ERC fra starten
nyder den nødvendige troværdighed i europæiske forskerkredse.
Flere lande, herunder Danmark lagde stor vægt på, at der snarest skabes sikkerhed for
at ERC kan etableres, og at man er indstillet på at medvirke til et kompromis, som
snarest muligt sikrer et uafhængigt ERC.
Spørgsmål 3: En sammenhængende strategi for horisontale aktiviteter i rammepro-
grammet som f.eks. SMV-deltagelse og internationalt samarbejde med 3. lande
De lande, der havde valgt at forholde sig til dette spørgsmål, valgte at tage debatten
om SMV-deltagelsen op igen, herunder også Danmark. Enkelte lande talte igen for en
kvantitativ målsætning for SMV-deltagelsen som i sjette rammeprogram. De samme
lande fremhævede dog også, at en sådan målsætning også må følges op af særlige
aktiviteter målrettet SMV’erne samt en større forenkling, der generelt kan lette delta-
gelsen for SMV’er. Behovet for koordinationen med andre programmer der retter sig
mod SMV’er, så som Rammeprogrammet for Konkurrenceevne og Innovation (CIP),
blev også berørt. Endelig blev behovet for at skelne mellem højteknologiske SMV’er,
der selv forsker, og SMV’er der udliciterer deres forskningsopgaver fremhævet.
Vedrørende det internationale samarbejde med 3. lande ytrede flere lande et behov
for, at Kommissionen kommer med en strategi for, hvordan der sikres sammenhæng i
de forskellige internationale aktiviteter, der er beskrevet i de forskellige særprogram-
mer (hovedsagelig Samarbejde og Kapacitet). Desuden blev behovet for bedre infor-
mation til 3. lande om deres muligheder for deltagelse i rammeprogrammet nævnt.
Spørgsmål 4: Udvælgelseskriterier for finansiering af ny forskningsinfrastruktur
Enkelte lande mente ikke, at der med faren for et status quo-budget var råd til at fi-
nansiere ny infrastruktur. Andre lande mente dog, at det var meget vigtigt at investere
i ny infrastruktur på europæisk niveau. Det blev fra enkelte lande foreslået, at ERC
kunne spille en rolle ved udvælgelsen af de infrastruktur-projekter, der skal finansie-
res. Andre lande mente, at dette burde være op til ESFRI at rådgive herom. Der blev
også peget på muligheden for at skabe stærkere netværk mellem eksisterende infra-
struktur i Europa.
Spørgsmål 5: Forskningspotentiale
Det var hovedsagelig de nye medlemslande, der tog dette spørgsmål op. Det blev bl.a.
fremhævet, at en styrkelse af forskningspotentialet i alle EU’s regioner vil komme
konkurrenceevnen i hele EU til gode. Flere lande fremhævede, at det generelle excel-
lence-kriterium i rammeprogrammet også bør gælde under denne del af rammepro-
grammet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
211445_0004.png
4
Spørgsmål 6: Evaluering og monitorering
Enkelte lande tog dette emne op. Vægten blev lagt på behovet for jævnlige evaluerin-
ger som vigtige i et syvårigt program.
Kommissæren berørte i sin reaktion på debatten følgende emner:
ERC
Kommissæren pointerede på det kraftigste, at Kommissionens hensigt med organise-
ringen af ERC var den samme som landenes, nemlig at sikre autonomi. Ifølge ham har
landene og Kommissionen et fælles mål, nemlig et operationelt ERC fra 1. januar
2007. Kommissæren fremhævede i den sammenhæng vigtigheden af tillid mellem
landene og Kommissionen. Kommissionen vil kun intervenere i tilfælde af, at ERC
ikke overholder gældende regler og aftalte mål. Kommissæren understregede, at der i
Europa ikke er én model for organiseringen af nationale forskningsråd, som vil kunne
anvendes som model for ERC. Kommissæren oplyste desuden, at det videnskabelige
råd for ERC, der blev udpeget i juli 2005, mødes i den nærmeste fremtid for bl.a. at
diskutere, hvordan ERC kan organiseres.
Internationalt samarbejde
Kommissæren lovede, at Kommissionen vil se nøjere på sammenhængen i aktiviteter-
ne på tværs af særprogrammerne på dette område.
SMV’er
Lige som for det internationale samarbejde vil Kommissionen se på, hvordan sam-
menhængen i SMV-aktiviteterne sikres. Det gælder også i forhold til andre program-
mer som f.eks. CIP.
Excellence
Kommissæren understregede, at dette princip bør gælde alle dele af programmet, også
de dele, der er rettet mod konvergensregioner.
Etik
Om etik gentog Kommissæren sit standpunkt fra indledningen om bevarelse af det
eksisterende retningslinier for sikring af at etiske principper overholdes.